اهمیت سفر چاووش اوغلو؛

سفر «مولود چاووش اوغلو» وزیر امورخارجه ترکیه به تهران در این مقطع از بُعد دوجانبه و منطقه‌ای دارای اهمیت است. آنکارا در حال حاضر روی طرح هایی فعالیت می کند که بدون مشارکت ایران عملا در سود آوری آنها تردید وجود دارد.

تحولاتی که وزیرخارجه ترکیه را به تهران کشاند

به گزارش گلستان24 ، «احمد کاظمی» مدیر پژوهش های کاربردی برون مرزی صداوسیما نوشت: سفر مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه به تهران در این مقطع از دو بعد دوجانبه و منطقه ای دارای اهمیت است.

تحولات
از بعد دوجانبه انجام این دیدارها نشان دهنده اراده سیاسی طرفین برای توسعه مناسبات علیرغم برخی اختلاف نظرها در مسایل منطقه ای است. ایران و ترکیه حدود ده سال است که رساندن سطح مبادلات تجاری به بیش از سی میلیارد دلار را برنامه ریزی کرده اند و علیرغم پتانسیل های فراوان در زمینه ترانزیتی، انرژی، تجاری، صنعتی، و ... حجم مبادلات تجاری دو کشور هنوز حدود 12 میلیارد دلار است حال آنکه اقتصاد و گردشگری بشدت آسیب دیده ترکیه از ناامنی، نیاز به توسعه مناسبات با ایران در دوره پسا برجام دارد.
 

 

آنکارا در حال حاضر روی طرح هایی فعالیت می کند که بدون مشارکت ایران عملا در سود آوری آنها تردید وجود دارد. یکی از این  طرح ها، خطوط انتقال گاز تاناپ و تاپ است که به علت کافی نبودن ذخایر گاز حوزه شاه دنیز جمهوری آذربایجان، محافل اروپایی بر لزوم مشارکت ایران در این طرح انتقال گاز تاکید می کنند . در صورت مشارکت ایران در تاناپ و تاپ ، دور جدیدی از همکاری های ایران و ترکیه در حوزه انتقال انرژی آغاز خواهد شد  . براساس طرح تاناپ یا ترانس آناتولی گاز از مسیر ترکیه به یونان و در ادامه براساس طرح تاپ یا ترانس آدریاتیک ،خط لوله گاز با عبور از آلبانی  به ایتالیا می رسد

 

 
از بعد منطقه ای این سفر بعد از سه تحول مهم صورت می گیرد. اول: رای 479 نماینده پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات یازده ساله عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا که علیرغم خوشخدمتی آنکارا در عادی سازی مناسبات با رژیم صهیوینستی صورت گرفت؛ پیام روشن سیاسی بهمراه تبعات اقتصادی و امنیتی دارد که نشان می دهد منافع ترکیه در همکاریهای منطقه ای نهفته است.
 
چه اتفاقاتی وزیرخارجه ترکیه را به تهران کشاند 
 
 
دوم : تحولات عراق و سوریه با حضور مثال زدنی حشد الشعبی و نیروهای مردمی و محور مقاومت و موفقیت های آنها در موصل و حلب، نشان داد که، با چشم انداز موجود، ترکیه نیاز به تجدید نظر در رویکرد خود به عراق و سوریه دارد.
 
حمله جنگنده های سوری به ستون نظامی ترکیه در نزدیکی الباب نشان داد که ادامه رویه کنونی مداخله می تواند تبعات جدی تری برای آنکارا به بار آورد.
 
ترکیه اکنون با وضعیت شعله ور در مناطق کردنشین خود مواجه است و کارشناسان مستقل ترکیه نیز معتقدند راه برون رفت از این وضعیت که با بازداشت رهبران حزب دموکراتیک خلق و تقویت گروههای کردی در سوریه و عراق تشدید شده است، استفاده از پتانسیل همکاریهای منطقه ای است.
 
سوم: پس از مواضع جنجالی که آنکار در قبال وضعیت تاریخی موصل و حلب و قرارداد لوزان گرفت، موج جدیدی از جبهه بندی علیه آنکارا در حال شکل گرفتن است که ادامه آن می تواند به طور جدی به طرح ادعاهای مشابه علیه ترکیه از سوی کشورهای منطقه از ارمنستان و عراق گرفته تا یونان منجر شود.
 
چه اتفاقاتی وزیرخارجه ترکیه را به تهران کشاند 
 
 

این موضوع بهمراه موضع غیر منطقی که ترکیه درحمایت از ادعای بی اساس شورای همکاری خلیج فارس علیه جزایر ایرانی گرفته بود، ضروری می ساخت که مولودچاووش اوغلو و هاکان فیدان رئیس میت و مغز متفکر امنیتی دولت کنونی ترکیه با سفر به ایران، پیام های روشن تری از تصمیم آنکارا برای تصحیح در سیاست های منطقه ای خود بدهند. موضوعی که پس از کودتای 15 جولای به یک مطالبه جدی برای مردم ترکیه تبدیل شده است.

منبع : مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار