کارشناس مسائل سیاسی عراق

یک کارشناس مسائل سیاسی عراق در مصاحبه‌‌ای با اشاره به سزاوار بودن تبدیل‌شدن حشدالشعبی به نهادی قانونی در عراق گفت که این گروه بود که پیامدهای خطرناک داعش برای تمام منطقه و عراق را دفع کرد.

حشدالشعبی پیامدهای خطرناک داعش برای تمام منطقه را دفع کرد

به گزارش گلستان24 ، "ساهر العریبی" کارشناس مسائل سیاسی عراق به تشریح اقدام اخیر مجلس عراق در تصویب قرار گرفتن نیروهای بسیج مردمی میان نیروهای مسلح عراق پرداخت.

حشدالشعبی پیامدهای خطرناک داعش برای تمام منطقه را دفع کرد

العریبی در این مصاحبه گفت: کاملاً طبیعی است که نیروهای حشد الشعبی شایستگی تصویب این قانون در مجلس عراق را داشتند. نیروهای بسیج مردمی زمانی که در سال 2014 تشکیل شد نه‌تنها در آزادسازی مناطق متعدد از کنترل گروه تروریستی داعش موفق عمل کرد بلکه توانست پیامدهای خطرات این گروه را نیز دفع کند و در حال فائق آمدن بر آخرین پایگاه‌های این گروه تروریستی در شمال عراق و در موصل است که با این کار نه‌تنها خطر داعش از عراق بلکه از تمامی منطقه رفع می‌شود. بنابراین این قانون در راستای تلاش و فداکاری‌هایی که نیروهای بسیج مردمی انجام دادند، بوده است. نیروهای حشدالشعبی مناطقی را آزادسازی کرد که اکثریت آن را مسیحیان تشکیل می‌دادند و مناطقی را آزاد کرد که در آن اکثریت با سنی‌ها بوده و مناطقی را که شیعه‌ها در آن اکثریت بوده نیز آزادسازی کرد بنابراین این نیرو هیچ وابستگی به هیچ طائفه یا گروهی ندارد.

فضاسازی‌ها علیه حشدالشعبی به این دلیل است که این گروه توطئه‌های عربستان را ناکام گذاشت

این کارشناس مسائل سیاسی عراق در پاسخ به سؤال دیگری درباره فضاسازی برخی رسانه‌ها علیه نیروهای بسیج مردمی گفت: فضاسازی‌ها علیه حشدالشعبی به این دلیل بوده که این نیروها طرح‌های گروه‌های تروریستی وابسته به عربستان را ناکام گذاشت. نیروهای بسیج مردمی یکی از مهمترین نیروهایی است که در حال حاضر در عرصه میدانی با تروریسم مبارزه می‌کند و توطئه‌های کسانی که می‌خواستند به ایجاد شر و ناامنی در منطقه و عراق بپردازند به‌طور کامل متلاشی شد، این کار در حالی صورت می‌گیرد که حامیان تروریست‌ها میلیاردها دلار هزینه کردند و به‌کمک رسانه‌هایشان افکار تروریستی را ترویج کردند اما به‌لطف فداکاری‌های حشدالشعبی توطئه‌های عربستان در عراق و در منطقه ناکام ماند و خشم و عصبانیت این کشورها در پی تصویب شدن این قانون را به‌خوبی می‌توان درک کرد.

موصل تا پیش از پایان سال جاری میلادی ‌آزاد می‌شود

العریبی درباره آخرین تحولات در عرصه میدانی نیز گفت: خبرهای خوبی از موصل به گوش می‌رسد، نیروهای عراقی وارد منطقه خضرا در موصل و برخی مناطق دیگر شده‌اند و خبرهای بسیار خوبی درباره آزادسازی بخش شرقی موصل می‌رسد، ان‌شاءالله این شهر تا پیش از پایان سال جاری میلادی آزاد خواهد شد. درباره مشارکت نیروهای حشد الشعبی نیز می‌دانیم که نیروهای آن شهر تلعفر را محاصره کرده توانست فرودگاه این شهر را آزادسازی کند و بر بخش غربی آن نیز سیطره یافت و مانع از فرار داعشی‌ها به سوریه از طریق سیطره بر مسیر ارتباطی میان تلعفر ــ سنجار شد، بنابراین مشارکت نیروهای بسیج مردمی مشارکتی قوی و مؤثر بوده است.

منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار