امید مردم به گفتمان انقلاب برای تغییر وضع موجود

دستیار ویژه رئیس جمهور می‌گوید: مشکل تحریم‌های بین‌المللی رفع شده اما مردم احساس ناامنی می‌کنند!

روحانی انگیزه‌ای برای نامزدی در انتخابات ندارد

 

به گزارش گلستان24، - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم...

روحانی

***

سلامتی: روحانی انگیزه‌ای برای نامزدی در انتخابات ندارد؛ او به برخی امور کم‌توجه شده است

«محمد سلامتی» از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و از چهره‌های شهیر این جریان به تازگی در بخشی از گفت‌وگوی خود با روزنامه آرمان امروز بیان کرده است:

روحانی نباید همه کارها را به برجام گره می‌زد. او باید به موازات حل مسأله هسته‌ای درجهت استفاده ازمنابع داخلی برای تحرک بخشیدن به اقتصاد اقدام می‌کرد که نکرد. از آن بدتر اینکه با عدم تغییر برای اصلاح و در جهت جبران مافات و بی‌توجهی به پیشنهادات حتی دوستان نزدیک مواجه شدیم که به‌طور طبیعی این شبهه را پیش می‌آورد که نکند وی انگیزه برای کاندیداشدن در سال آینده را ندارد.

او سپس در پاسخ به این سؤال که «یعنی شما تصور می‌کنید به خاطر فشارهایی که بر روحانی وجود دارد او دیگر انگیزه‌ای برای دور دوم ندارد؟» می‌گوید:

بله، فشار‌ها بی‌تاثیر نیست. چون فشار‌هایی که بر آقای روحانی وارد می‌شود، بی‌سابقه است. البته معمولا باید فشارها شخص را مقاوم‌تر کند، ولی به هر حال وقتی عملکرد آقای روحانی و کم‌توجهی او را نسبت به برخی از امور می‌بینم به این نتیجه می‌رسم که شاید دیگر او انگیزه‌ای برای کاندیدا شدن مجدد ندارد. زیرا اگر فردی انگیزه قوی برای ادامه حضور در صحنه را داشته باشد، نسبت به انتقادات دلسوزانه حساس‌تر عمل می‌کند و با نگاهی تیزبینانه‌تر مسائل و انتقادها را مورد حلاجی قرار می‌دهد، اما متاسفانه این کار تاکنون در حد انتظار انجام نشده است.[1]

 

*حقیقت این است که هیچکس از نیت رئیس‌جمهور روحانی برای نامزد شدن یا نشدن در انتخابات آینده خبر ندارد.

اما در صحبت‌های سلامتی یک حقیقت مستتر وجود دارد که تحلیل وی مبنی بر بی‌انگیزگی روحانی را تأیید می‌کند.

آن حقیقت از اینجا آشکار می‌شود که رئیس‌جمهور روحانی اساساً به چه دلیلی باید در انتخابات اردیبهشت 96 کاندیدا شود؟!

بدون هیچگونه غرض‌ورزی بایستی اذعان کرد که برجامِ رئیس‌جمهور روحانی بی‌دستاورد مانده و بصورت جدی احتمال اعلام رسمی شکست آن وجود دارد.

اصلاح‌طلبان نیز صراحتاً اعلام کرده‌اند که تمرکز اصلی خود را بر انتخابات شورای شهر گذاشته‌اند و آقای روحانی را هم نه کاندیدای خود که «نامزد مورد حمایت» می‌دانند و البته برایش ستاد انتخاباتی هم تشکیل نمی‌دهند!

رفتاری که به معنی حمایت غیر مسئولیت‌آور از روحانی یا هر گزینه دیگری است.

به لحاظ دستاوردی و عملکردی نیز کارنامه رئیس‌جمهور روحانی نتوانسته از نظر مردم و خواص دلسوز کشور، نمره قابل قبولی را کسب کند.

بی‌هنری عمده اطرافیان رئیس‌جمهور در هژمون‌سازی از گفتمان دولت هم مشکل عدیده‌ای است که در صورت پیروزی احتمالی آقای روحانی در انتخابات آتی، عوارض شدید خود را در 4 سال آینده هویدا خواهد ساخت.

خصوصاً اینکه دولت باید بداند که در 4 سال احتمالی بعد، دیگر اصلاح‌طلبان را هم به دلایلی در کنار خود نخواهد داشت و آنها سازهای خود برای مخالفت و انتقاد پرطمطراق از دولت را از حالا کوک کرده‌اند.

طبیعیست که در این شرایط آقای روحانی نمی‌تواند و نبایستی از انگیزه و شور سال 92 خود برای حضور در انتخابات برخوردار باشد و سلامتی به انگاره کاملاً صحیحی (ولو با پیش‌فرض‌های مطروحه خودش) اشاره کرده است.

انگاره‌ای که باید منتظر ماند و دید چه تأثیری بر کیفیت و چیستی عملکرد سیاسی آقای روحانی در انتخابات آینده دارد؟!

گفتنیست، اصلاح‌طلبان واقف شده‌اند که به چند علت (پرونده‌های فتنه سال 88، شکست اکثریتی 15 ساله در تمام انتخابات‌های کشور و...) نمی‌توانند کاندیدایی با مختصات دلخواهشان در انتخابات آینده داشته باشند و برای همین عزم خود را متوجه انتخابات شورای شهر (بویژه در تهران) کرده‌اند.

 

***

 

دستیار رئیس‌جمهور: مشکل تحریم‌های بین‌المللی رفع شده اما مردم احساس ناامنی می‌کنند!

روحانی انگیزه‌ای برای نامزدی در انتخابات ندارد/ امید مردم به گفتمان انقلاب برای تغییر وضع موجود«علی یونسی» دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های قومی و مذهبی به تازگی در مصاحبه با ایسنا گفته است:

تاکنون 2 مشکل اساسی در کشور وجود داشته که یکی از آن‌ها در حال رفع شدن است و دیگری هنوز وجود دارد. تحریم‌های بین‌المللی رفع شده اما مشکل دیگر که احساس ناامنی در جامعه است همچنان وجود دارد که تحقق حقوق شهروندی با فرهنگ‌سازی می‌تواند در ایجاد امنیت اجتماعی و اخلاقی موثر واقع شود.[2]

 

*در کنار این اظهارات، مصطفی تاجزاده، از معاریف اصلاح‌طلبان نیز به تازگی در لابه‌لای یک مصاحبه مدعی شد که برجام، تحریم‌ها را برداشته است!

در اشاره به اظهارات یونسی بایستی بیان کرد که این صحبت‌ها در حالت عکس خود درست هستند نه در حالتی که دستیار رئیس‌جمهور بیان کرده است.

یعنی مردم به مدد توان دفاعی و امنیتی نظام و به برکت خون شهدا در داخل و خارج کشور از امنیتی مثال زدنی در جهان برخوردارند و به لحاظ احساس امنیت هم مشکل لاینحلی در زمینه حقوق افراد وجود ندارد که نیاز به یقه چاک دادن برای آن باشد!

اما در مسئله تحریم‌ها اوضاع 180 درجه با آنچه یونسی و تاجزاده قصد دارند، بگویند تفاوت دارد...

چه اینکه طی 11 ماهی که از پسابرجام موعود دولت اعتدال می‌گذرد نه تنها اثری از تعلیق تحریم‌هایی که دولت یازدهم وعده داده بود، حس نمی‌شود، بلکه مردم شاهد «تمدید تحریم‌ها» و «اضافه شدن تحریم‌ها» نیز هستند و جالب آنکه خود دولت هم به دلیل همین تحریم‌ها دچار مشکلات عدیده‌ای شده است.

در همین اثنی، جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز اخیراً بیان کرد که تحریم‌های ایران در پسابرجام افزایش هم یافته‌اند![3]

مسئله بدعهدی‌ها و تحریم‌های آمریکا علیه ایران حتی پای رئیس‌جمهور روحانی به عنوان تنها مدافع این روزهای برجام را نیز به قضیه باز کرده و او چندی قبل در بازگشت از سفر خود به آمریکا (برای شرکت در نشست سازمان ملل) اعلام کرد که آمریکا قول داده مشکلات را رفع کند...

به پیوست این رخدادها همچنین باید اضافه کرد که به گواه مقامات ستاد برجام و به استناد صحبت‌های رئیس مجلس شورای اسلامی، نه تنها در پسابرجام، هیچیک از بانک‌های بزرگ اروپایی با دولت یازدهم همکاری نمی‌کنند بلکه بانک‌های کشور چین نیز بعنوان عضو غیر اروپایی 1+5 از همکاری با دولت آقای روحانی استنکاف می‌ورزند.

گفتنیست، اصلاح‌طلبان از زمان انعقاد برجام تاکنون سخنان عجیب و غریبی را درباره تحریم‌ها و احساس مردم به زبان آورده‌اند.

«شهربانو امانی» از فعالان اصلاح‌طلب زمانی در همین رابطه اینگونه اظهار کرده بود که مشکلات اقتصادی حل نشد ولی فشار از مردم برداشته شد.[4]

غلامرضا تاجگردون هم در صحبت‌هایی این مفهوم را بیان کرده بود که «برجام دستاورد داشته اما مردم متوجه نیستند!»[5]

 

***

 

 

اصغرزاده: روحانی باید از آنچه خودش فراهم آورده دفاع کند!

امید مردم به گفتمان انقلاب برای تغییر وضع موجود...

روحانی انگیزه‌ای برای نامزدی در انتخابات ندارد/ امید مردم به گفتمان انقلاب برای تغییر وضع موجودابراهیم اصغرزاده، از چهره‌های اصلاح‌طلب، زمانی در لابه‌لای گفت‌وگوی خود با روزنامه آفتاب یزد تأکید کرد: «ممکن است روحانی در یک میدان بی‌رقیب به خودش ببازد اولاً به دلیل اینکه باید از وضع موجودی که خودش فراهم آورده دفاع کند... یعنی تمام‌قد مسئولیت آنچه بوده و هست را بپذیرد... از انتخابات 76 به این سو دائما مردم دست رد به سینه کاندیدای مدافع وضع موجود می‌زنند.»[6]

«محمود میرلوحی» دیگر فعال جریان سیاسی خاص هم چندی قبل در روزنامه آرمان امروز پیرامون فعالیت‌های انتخاباتی جبهه نیروهای انقلابی و ارزشی گفته بود:

«اصولگرایان درمقابل‌روحانی نامزد رای آوری ندارند و در برابرروحانی و اصلاح‌طلبان چند شاخه شده‌اند. اگر یک ارزیابی از اردوگاه اصولگرایی ازانتخابات ۹۴ تا به حالا به عمل‌آید، درک‌خواهیم کرد این جریان برای قراردادن ‌کاندیدایی مقابل روحانی تلاش کرد اما حقیقتا کسی را در قواره او نداشت. این جریان هر۱۵روز یک‌بار به سمت یک نفر برای کاندیداتوری حرکت می‌کنند و پاسخ نمی‌گیرند. به نظر می‌رسد یک نوع ناآرامی در اردوگاه این جریان برای تصمیم گیری وجود دارد. شاید به قصد خالی نکردن صحنه، یا به قصد چانه زنی با آقای روحانی می‌خواهند در عرصه انتخابات حضور یابند.»[7]

برخی اصلاح‌طلبان نیز از این می‌گویند که اضلاعی از جبهه ارزشی و انقلابی قصد دارد در انتخابات از رئیس‌جمهور روحانی حمایت کند!

 

*اصغرزاده درست می‌گوید و دولت آقای روحانی اوضاعی را پدید آورده است که فقط خود می‌تواند مدافع آن باشد...

اوضاعی که از روی رندی باید گفت دولت برای توجیه آنها به دنبال «مقصّرتراشی» است و حتی اصلاح‌طلبان هم حاضر به پذیرش مسئولیت آن نیستند. به نحوی که یا مثل تاجزاده درباره بی‌دستاوردی برجامشان ابراز می‌کنند که به دلیل «موانع داخلی» است و یا مثل الویری و حاجی اینگونه به آن واکنش نشان می‌دهند که روحانی کاندیدای ما نیست و در انتخابات آتی برای او ستاد انتخاباتی هم تشکیل نمی‌دهیم!

روحانی انگیزه‌ای برای نامزدی در انتخابات ندارد/ امید مردم به گفتمان انقلاب برای تغییر وضع موجوددر این شرایط این سؤال بوجود می‌آید که ملجأ و پناه مردم برای روشن شدن اوضاع و سرعت دادن به امور کشور در جاده پیشرفت کیست و کدام جریان سیاسی می‌تواند با تغییر دادن ارزش‌مدار مناصب اجرایی بر اساس پشتوانه مردم، هوای تازه را به آسمان جامعه وارد کند؟!

پاسخ روشن آنست که اصلاح‌طلبان و گفتمان دولت یازدهم طی 4 سال گذشته امتحان خود را پس داده و اوضاع فعلی ثمره مدیریت و خواسته‌های آنان است.

و لذا تنها جریانی که از آن امید «تغییر» می‌رود تا بتواند با سیاست‌ورزی اصولی و با تکیه بر آرمان‌های نظام و انقلاب، اوضاع را بهبود ببخشد و حرکتی سریع‌تر را برای پیشرفت به ارمغان بیاورد «جبهه انقلاب» است.

جبهه‌ای که باید منتظر ماند و دید در مقابل نابسامانی‌های موجود چگونه نقش خود را بعنوان تنها پناه مردم برای بهبود اوضاع ایفا می‌کند؟!


منبع : مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار