پیشروی مبارزان کُرد درحالی پس از آزادسازی «عین العرب» در شمال سوریه ادامه دارد که به نظر می‌رسد، ریف‌های رقه و حلب میدان‌های بعدی رویارویی «داعش» و کُردها در شمال سوریه باشد.

کُردها درفکر «کیش و مات» داعش+نقشه

به نظر می‌رسد، جبهه عملیاتی شمال سوریه که استان‌های مهم «حلب» و «رقه» را در برمی‌گیرد، روز یک‌شنبه شاهد تحولات میدانی بسیار مهمی بوده است.
 


موقعیت استان‌های رقه به رنگ صورتی و حلب به رنگ کرم نشان داده شده

 

رقه: تب و تاب داعش در استان رقه

 

به گزارش گلستان 24، منابع محلی از استان «رقه» در شمال سوریه که مهمترین پایگاه گروه تروریستی تکفیری «داعش» در این کشور شمرده می‌شود، اعلام کردند که جنگنده‌های ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا با پرواز در آسمان شهر رقه اقدام به پخش اطلاعیه‌هایی کردند که در آن از اهالی این شهر خواسته شده بود، هرچه سریع‌تر و فورا منازل خود را ترک کنند.

این منابع محلی تاکید می‌کنند، چند روزی‌ است که موارد فرار میان عناصر تکفیری داعش در این شهر به شدت افزایش یافته است.

 


موقعیت شهر تل ابیض در دایره سیاه مشخص شده است

 

در کنار این تحولات، از شهر مرزی «تل ابیض» و ریف آن نیز گزارش شده،‌ پس از آنکه این شهر از سوی گروه موسوم به «گردان‌های انقلابیون رقه» منطقه نظامی اعلام شد، ساکنان آن که عمدتا از عشایر سوریه هستند، از روز گذشته (یک‌شنبه) تخلیه تل ابیض و ریف آن را آغاز کرده و راه مناطق مرزی ترکیه را پیش گرفتند.

گروه موسوم به «گردان‌های انقلابیون رقه» از جمله گروه‌های مسلحی است که در کنار ائتلاف مبارزان کُردهای سوریه در شهر «عین العرب» یا همان «کوبانی» با گروه تروریستی تکفیری داعش مبارزه می‌کند.

در مقابل این تحولات داعش بسیاری از عناصر خود را راهی شهر مرزی تل ابیض کرد و به تبع گروه «گردان‌های انقلابیون رقه» این گروه نیز تل ابیض و ریف آن به ویژه مناطق «الخان»، «الجرادی» و «حروب» در غرب شهر را منطقه نظامی اعلام کرد و خواستار تخلیه آن از اهالی به خاطر پیشروی مبارزان کُرد و گروه‌های هم پیمان با آنها به سمت این شهر شد.

این منابع تصریح کردند:‌ پس از آن داعش به عناصر خود دستور حفر خندق در بخش‌های غربی شهر تل ابیض را داد که از روستای «منبطح» آغاز و به بزرگراه تل ابیض در غرب شهرک «عین العروس» منتهی می‌شود.

همچنین داعش در حال تخلیه مواضع و مقرهای خود در شهر «عین عیسی»،‌ از توابع تل ابیض و کاهش شمار عناصر خود در این شهر کرده است تا اینگونه که از شواهد امر برمی‌آید، تل ابیض پس از عین العرب عرصه جدید رویارویی داعش و کُردهای سوریه باشد.

 


نقشه حلب؛ جرابلس در دایره قرمز مشخص شده

 

حلب:‌ اوضاع بحرانی رقه به حلب نیز سرایت کرده است

 

در کنار خروج صدها خانوار ساکن منطقه تل ابیض و ریف آن در استان رقه، در ریف شمالی حلب و به طور مشخص در شهر «جرابلس» نیز تحولات مشابهی در جریان است، به گونه‌ای که اهالی این شهر بخصوص بخش غربی جرابلس درحال تخلیه خانه‌های خود هستند.

نزدیک شدن موعد رویارویی مبارزان کُرد این منطقه با داعش و بیم از حملات هوایی علیه مواضع داعش در این شهر، ساکنان مناطق غربی جرابلس را به تخلیه خانه‌هایشان واداشته تا سومین عرصه رویارویی مبارزان کُرد با داعش شهر جرابلس باشد که از جمله مناطقی است که داعش در آن حضور و فعالیت گسترده‌ای دارد.

تصاویر زیر نشان دهنده گوشه‌ای از آوارگی ساکنان شهر جرابلس و ریف آن در نزدیکی پل موسوم به «الباسل» روی رود «فرات»‌است.

 

 

از زمان شکست سنگین داعش در عین العرب، این شکست‌ها همچنان دامان داعش را گرفته تا به تبع آن این گروه تروریستی تکفیری در ریف جنوبی و غربی عین العرب نیز ده‌ها روستا را از دست بدهد، تا در ادامه پیشروی‌های مبارزان کُرد،‌ آنها به نزدیکی بزرگراه بین المللی حلب – حسکه در جنوب منطقه «ناصرین» و غرب شهرک «الشیوخ» برسند.

به همین دلیل داعش که خطر مبارزان کُرد را در دو منطقه جرابلس و منبج به خوبی احساس کرده است، اقدام به فراخوان عناصر خود از شهر الباب و تجدید نظر در انتشار مواضع خود در شهر منبح کرده است، چون به خوبی می‌داند، از دست دادن منبج و جرابلس به معنای خروج کامل داعش از ریف شرقی و شمالی حلب است. دلیل این امر هم قطع راه‌های امدادی و کمک رسانی از ریف شمالی به مناطق تحت تصرف داعش در این منطقه و همچنین ریف شرقی است.

این درحالی است که اطلاعاتی به دست آمده که تاکید می‌کند، آنکارا از داعش خواسته تا جای ممکن از تردد و نقل و انتقال در اراضی‌اش خودداری کند که در صورت تایید خبر فوق، این می‌تواند یکی از مهمترین دلایل فروپاشی سریع داعش و شکست‌های سنگین آن در این مناطق باشد،‌ به گونه‌ای که گروه‌های درحال مبارزه با داعش طی روزهای اخیر با سیطره بر شهرک «الشیوخ» و بیرون راندن داعش از آن، ارتباط دو شهر جرابلس و منبج را قطع کردند.

 


تل‌‌ابیض به رنگ قرمز/عین العرب به رنگ سیاه/جرابلس به رنگ نارنجی/منبج به رنگ زرد/الباب به رنگ سبز در نقشه مشخص شده

 

منابع محلی سوری اعلام کرده‌اند، به موازات این تحولات میدانی داعش روز گذشته اقدام به ارسال کاروانی متشکل از ده‌ها خودرو حامل سلاح‌های سبک و نیمه سنگین از شهر مرزی «الباب» به سمت محورهای درگیری این گروه با مبارزان کُرد در ریف شمالی حلب کرد.

به این ترتیب همانند جبهه عملیاتی جنوب،‌ جبهه عملیاتی شمال سوریه نیز روزهای آینده آبستن تحولات میدانی مهمی خواهد بود./فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار