سوء استفاده عجیب از اظهارات ظریف

ادامه این اتهام زنی های سعودی به ایران از یک سو و از سویی هم نرمش نشان دادن دیپلمات های ایران در مقابل عربستان باعث شده است تا رسانه های عربی از تسلیم شدن تهران در مقابل ریاض سخن بگویند.

عربستان پا را از حد فراتر گذاشت
به گزارش گلستان24، هنوز  جوهر اتهام زنی های عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان به ایران خشک نشده است، که این دیپلمات عرب مجددا به مطرح کردن ادعاهای بی اساس علیه کشورمان پرداخت.

 

به گزارش شبکه خبری الجزیره، وزیر خارجه عربستان سعودی روز گذشته اعلام کرد  ایران برای بهبودی روابطش در منطقه باید «سیاست‎های خصمانه» خود را متوقف کند.

 

وزیر خارجه عربستان ادعا کرد که از سیاست‎های ترامپ در مقابله با داعش و "مهار ایران" استقبال می کنیم و ایران بزرگترین حامی تروریسم در منطقه است.

 

الجبیر تاکید کرد که روابط ما با ایران همچنان تیره است و امیدواریم که ایران از سیاست های خصمانه خود دست بردارد.

 

وزیر خارجه عربستان سعودی بامداد امروز پا را از حد فراتر گذاشت و به اتهام های واهی روی آورد و ایران اسلامی را به دست داشتن در عملیات تروریستی در آمریکای لاتین و اروپا متهم کرد.

 

الجبیر در مصاحبه با مجله فرانسوی «لیبراسیون» مدعی شد: "بی‌اعتمادی به ایران در میان بسیاری از کشورها مشترک است و این کشور بایستی همواره تحت نظر باشد تا به تعهدات بین المللی‌اش احترام بگذارد."

 

وزیر خارجه عربستان در ادامه اتهام زنی های خود به ایران گفت: "ایران در حملات تروریستی در اروپا و آمریکای لاتین دست دارد و روابط ما به دلیل سیاست‌های تجاوزکارانه و خصمانه و دخالت این کشور در امور همسایه‌اش مختل شده است."

 

وی افزود:  "ما مایل هستیم روابط خوبی با ایران به عنوان همسایه خود و یک کشور بزرگ داشته باشیم، اما این اتفاق لازم است تا در سایه توجه به حاکمیت ملی، بدون دخالت یا تجاوز اتفاق بیفتد."

 

ادامه این اتهام زنی های سعودی به ایران از یک سو و از سویی هم نرمش نشان دادن دیپلمات های ایران در مقابل عربستان باعث شده است تا رسانه های عربی از تسلیم شدن تهران در مقابل ریاض سخن بگویند.

ل عربستان پا را از حد فراتر گذاشت/ سوء استفاده عجیب از اظهارات ظریف

وبسایت خبری "بوابه القاهره" با اشاره به سخنان اخیر ظریف درباره عربستان سعودی، زیر عنوان "ایران تسلیم قاطعیت سعودی شد" نوشت: «وزیر خارجه ایران در بخشی از صحبت‌‌هایش در داووس خواستار همکاری بهتر و بیشتر میان ایران و عربستان برای حل سیاسی پرونده های منطقه از جمله بحران سوریه شد.»

 

این وبسایت مصری طی سوء استفاده عجیب از سخنان وزیر خارجه کشورمان افزود: «ظریف گفته است که دلیلی نمی بیند که ایران با عربستان سعودی دشمنی کند. این سخنان وزیر خارجه ایران نشان داد که تهران در مقابل قاطعیت سعودی سرتسلیم فرودآورده است.»

 

خاطر نشان می شود که ظریف طی سخنانی در داووس درباره چالش بین ایران و عربستان گفت: «من دلیلی نمی‌بینیم که ایران و عربستان سیاست‌های خصمانه علیه هم داشته باشند. می‌توانیم برای ثبات در آینده منطقه همکاری کنیم. می‌توانیم که با هم همکاری کنیم تا به بحران در سوریه، یمن و بحرین پایان دهیم.»

 

وی ادامه داد: «ایران و عربستان قادر بودند تا موانع در انتخاب ریاست جمهوری در لبنان را برطرف کنند. در خصوص لبنان ما توانستیم به یک راه حل برسیم. ایران و عربستان نمونه موفقیت آمیز (در لبنان) دارند. بازی حاصل جمع صفر نتیجه منفی دارد. به قیمت نفت هم اگر نگاه کنید، می‌بینید که همه متضرر شدند، اما ما همچنین قادر بودیم که بازار نفت را با ثبات کنیم.»

 

ظریف در پایان گفت: «ما گله‌های بسیاری داریم؛ ما 460 نفر از حجاج را به دلیل اهمال و قصور سعودی‌ها از دست دادیم. لفاظی‌های زیادی را از عربستان دیده‌ایم. باید به واقعیت منطقه نگاه کنیم و ببینیم و بفهمیم که بر چه اساسی منطقه در مسیر اشتباهی حرکت می‌کند. هیچکس نمی‌تواند با حمایت از افراطی‌گیری حتی سود مقطعی ببرد.»

 

 


منبع : جام

ارسال نظر

آخرین اخبار