چرا رئیس‌جمهور قانون را رعایت نمی‌کند؟

غیبت‌های مکرر روحانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، با فوت هاشمی رفسنجانی هم به پایان نرسید و رئیس‌جمهور تنها رکورددار غیبت در این نهاد قانونی است.

فوت هاشمی رفسنجانی هم پای روحانی را به مجمع تشخیص باز نکرد+ تصاویر

به گزارش گلستان24،​ غیبت های مکرر رئیس‌جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمان ریاست مرحوم هاشمی رفسنجانی حاشیه‌های جالب توجهی در این زمینه ایجاد می‌کرد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله نهادهای مهم نظام جمهوری اسلامی است که حسن روحانی در آن عضویت دارد اما عدم حضور وی در جلسات این مجمع این گمانه‌زنی را به‌وجود می‌آورد که، رئیس‌جمهور اختلافاتی با رئیس‌ سابق این مجمع دارد.

خبرنگار مشرق در گذشته با بررسی جلسات مجمع تشخیص طی مرداد 92 تا آذر 95، در گزارشی مبسوط به غیبت گسترده رئیس‌جمهور در این جلسات اشاره کرد. این گزارش حاکی از آن بود که رئیس‌جمهور حدود 77 درصد از جلسات مجمع را غایب بوده است. همین موارد سبب شد تا محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت واکنش نشان دهد و عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسات مجمع را مشغله کاری بسیار رئیس‌جمهور عنوان کند. البته از لابه‌لای سخنان آقای سخنگو مشخص نیست چه مفهومی بیرون می‌آید؛ اینکه جلسات مجمع از نظر دولت اهمیت ندارد، یا اینکه افراد دیگر مجمع از جمله رئیس آن بی‌کار هستند که چنین جلساتی برگزار می‌‌کنند.

این در شرایطی است که بررسی‌های مختلف از رسانه‌های مختلف نشان می‌دهد که بعد از جلسه ششم آذرماه سال 95 که مشرق گزارش آن را با عنوان « چرا روحانی 77 درصد جلسات مجمع تشخیص را شرکت نکرده است؟»‌ ارائه کرد، چند جلسه دیگر برگزار شد اما رئیس‌جمهور بازهم همیشه غایب جلسات مجمع بود و بر خلاف قانون اساسی، هیچ اهمیتی به این نهاد قانونی نداده است.

در تاریخ 20 آذرماه 95 جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، به ریاست مرحوم هاشمی رفسنجانی و با حضور اکثریت اعضا تشکیل شد که صندلی‌های خالی کنار رئیس سابق نشان دهنده غیبت حسن روحانی در این جلسه است. [1]

 

 

 

 فوت هاشمی هم روحانی را به مجمع تشخیص نیاورد + تصاویر چرا حسن روحانی هاشمی را در مجمع تنها می‌گذاشت؟+تصاویر

در جلسه 4 دیماه 1395 مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز که به ریاست مرحوم هاشمی رفسنجانی تشکیل شد، علاوه بر اکثریت اعضا، معاون اول رئیس‌جمهور، سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، رؤسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه، محاسبات و تلفیق مجلس شورای اسلامی، دادستان کل، رئیس دیوان عدالت اداری و رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز حضور داشتند که کماکان غیبت رئیس‌جمهور در این جلسات مشهود بود.

در ابتدا این جلسه جهانگیری و نوبخت، گزارشی از رویکرد و دیدگاه‌های هیأت دولت در تنظیم و تدوین، لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه، براساس انطباق آن با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی برنامه، نظام اداری و اصل ۴۴ قانون اساسی ارائه کردند.[2]

یکشنبه 19 دی‌ماه 1395 که آخرین حضور هاشمی رفسنجانی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام بود نیز بدون حضور حسن روحانی انجام شد که در این زمینه محمد باقر نوبخت به عنوان نماینده دولت در این جلسه شرکت کرد. [3]
 
فوت هاشمی هم روحانی را به مجمع تشخیص نیاورد + تصاویر چرا حسن روحانی هاشمی را در مجمع تنها می‌گذاشت؟+تصاویر 
 
فوت هاشمی هم روحانی را به مجمع تشخیص نیاورد + تصاویر چرا حسن روحانی هاشمی را در مجمع تنها می‌گذاشت؟+تصاویر 
 
 
 
همچنین قرار بود که طبق برنامه در تاریخ شنبه 25 دی‌ماه نیز جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شود که در پی درگذشت مرحوم  هاشمی‌رفسنجانی و به دلیل اینکه هنوز ریاست موقت مجمع انتخاب نشده بود و طبق آئین‌نامه نیز جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام باید با حضور رئیس تشکیل شود، این جلسه برگزار نشد.[4]
 
صبح روز شنبه ۱۶ بهمن نیز اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از درگذشت هاشمی رفسنجانی، به ریاست آیت‌الله موحدی کرمانی تشکیل شد که در این جلسه نیز با وجود حضور سران دیگر قوا، حسن روحانی غایب بود.
 
 فوت هاشمی هم روحانی را به مجمع تشخیص نیاورد + تصاویر چرا حسن روحانی هاشمی را در مجمع تنها می‌گذاشت؟+تصاویر
 
 

[1] http://www.isna.ir/news/95100402121

[2] http://www.isna.ir/news/95092012095

[3] www.isna.ir/photo/95111610675
 
[4] http://www.farsnews.com/13951024000447
 
 
منبع: مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار