هیچ یک از تعهدات‌مان را فراموش نکردیم

معاون رئیس جمهور با اشاره به گزارش رسمی بانک جهانی گفت: ایران با رشد اقتصادی بالای 6 درصد توانست با ثبات‌ترین اقتصاد را در منطقه داشته باشد.

ایران باثبات‌ترین اقتصاد منطقه را دارد

به گزارش گلستان24،محمدباقر نوبخت ظهر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان گلستان اظهار کرد: بر اساس گزارش رسمی بانک جهانی، ایران با رشد اقتصادی بالای 6 درصد توانست با ثبات‌ترین اقتصاد را در منطقه داشته باشد این در حالی است که کشورهای عربی ثروتمند مانند عربستان 68 میلیارد تومان استقراض ارزی جهانی کرد همچنین یارانه‌های مردم را قطع و 20 درصد حقوق کارمندان را پرداخت نکردند اما ایران علاوه بر پرداخت یارانه به مردم، طرح تحول سلامت را اجرا کردند.

وی یکی از امتیازات انقلاب اسلامی را در فضای صمیمانه کارگزاران دولت و نمایندگان ملت مطرح و تصریح کرد: این امتیاز سبب شده تا با یک وحدت رویه هدف موردنظر را برای توسعه منطقه و رفاه مردم با یکدیگر رایزنی کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اهمیت جلسات شورای برنامه‌ریزی افزود: جلسات شورای برنامه ریزی یک فرصت برای مسئولان استانی است که در آنجا طرح نظر کنند و اگر موانعی در مسیر حرکت برای خدمت به مردم دارند، منعکس کنند این جلسات فرصتی برای مسئولان ملی نیز است که آخرین رویکردها و برنامه‌های در دست اقدام را به مردم اعلام کنند.

نوبخت ابراز کرد: از نیمه سال گذشته با افت شدید قیمت نفت مواجه شدیم به شدت منابع در اختیار دولت برای ایفاء تعهدات کم شد، به صورتی که ما مجبور شدیم برای نیمه دوم بخشی از منابع نیمه اول امسال را که عمدتا از محل پیش فروش نفت بود را هزینه کنیم در نیمه اول امسال هم در ماه‌های نخست ادامه همان شرایط بود اما رفته رفته وضعیت قیمت نفت جبران شد و توانستیم شرایط بهتری را نسبت به گذشته به دست بیاوریم.

وی با اشاره به لزوم اجرای تعهدات دولت به مردم ابراز کرد: با شرایط اقتصادی که داشتیم باید طرح‌ها و پروژه‌ها را نیز پیش می‌بردیم چراکه برای رشد بالای 5 درصد در قانون متعهد شده بودیم و باید به گونه‌ای عمل می‌کردیم که به اهداف رشد اقتصادی دست پیدا کنیم، در مردادماه برای جبران منابع، لایحه‌ای به مجلس بردیم و پیشنهاد دولت برای تأمین مالی به تصویب رسید بخشی از تعهدات را در کنار این تعامل بین دولت و مجلس انجام دادیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص خریداری 14 هزار و 700 میلیارد تومان گندم از کشاورزان گفت: واقعا منابع برای خرید تضمینی وجود نداشت در سال 1392 کل منابع برای خرید تصمینی 4 هزار میلیارد تومان بود در حالیکه بودجه 1392 حدود 210 هزار میلیارد تومان بود، رقم بودجه در سال جاری از 267 هزار میلیارد تومان که دولت به مجلس ارائه کرد با 40 درصد افزایش به 294 هزار تومان افزایش یافت.

نوبخت با اشاره به تعهد بیش از سه برابری گندمکاران تصریح کرد: با این وضعیت ما مجیور شدیم از مجلس و از طریق تبصره 36 اجازه 40 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت بگیریم و به جای اینکه به گندمکاران بدهکار باشیم در بورس این اوراق را بفروشیم و با سود 22 درصد به خریداران بدهکار شدیم.

وی از پرداخت 2 هزار و 700 میلیارد تومان به بازنشستگان خبر داد و گفت: این میزان اعتبار به ویژه برای بازنشستگان فرهنگی که در سال گذشته بازنشسته شدند پرداخت شد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اسناد خزانه بیان کرد: از بند «ز» 4 هزار و 500 میلیارد تومان اوراق دادیم که 800 میلیارد تومان تاکنون سررسید دارد، اگر این چک بیش از یکسال باشد به اندازه نرخ تورم، به ارزش آن افزوده می‌شود.

نوبخت تاکید کرد: از شیوه‌های نوین مالی استفاده کردیم تا چرخ اقتصاد را متوقف نکنیم در کنار اعطای بیش از 14 هزار و 828 میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها برای 21 هزار و 144 واحد تولیدی نیمه فعال پول داده شد.

منبع:فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار