گزارشی از واکنش‌ها به طرح دوفوریتی حبس سؤال‌کنندگان

کاربران فضای مجازی در واکنش به طرح فراکسیون امید برای دستگیری منتقدان و سوال کنندگان، این طرح را سرپوشی بر ناکارآمدی دولت یازدهم در روزها و ماه‌های منتهی به انتخابات خوانده و تعارض این گونه طرح‌ها را با ادعای آزادی بیان مدعیان اصلاحات به رخ فراکسیون امید کشیدند.

تشکر از فراکسیون امید برای نشان دادن چهره واقعی اصلاحات!

به گزارش گلستان24، کاربران فضای مجازی در واکنش به طرح فراکسیون امید برای دستگیری منتقدان و سوال کنندگان، این طرح را سرپوشی بر ناکارآمدی دولت یازدهم در روزها و ماه‌های منتهی به انتخابات خوانده و تعارض این گونه طرح‌ها را با ادعای آزادی بیان مدعیان اصلاحات به رخ فراکسیون امید کشیدند. کاربران از فراکسیون امید پرسیده‌اند اگر فردی به خاطر یک سوال دو سال بایستی زندانی شود حکمی که سران و اصحاب فتنه بایستی منتظر آن باشند چه میزان باید باشد؟!

حبس سؤال‌کنندگان


به دنبال طرح دو فوریتی نمایندگان عضو فراکسیون امید و مدعی آزادی بیان برای دستگیری منتقدین و سوال کنندگان در مراسمات رسمی و غیررسمی کاربران شبکه‌های اجتماعی طوفانی به پا کردند.


اعتراض به این طرح عجیب و تاسف بار نیروی انتظامی را موظف و مجبور می‌سازد که هر کس به هر عنوانی در یک مراسم سوالی مطرح کرده و انتقادی کند را دستگیر و روانه زندان سازد تا بدان جا ادامه یافته است که حتی خود مدعیان اصلاحات نیز برای حفظ آبرو در روزنامه‌های خود از این طرح اعلام برائت کرده و مسئولیتش را بر عهده اصولگرایان گذاشته‌اند!


روزنامه‌های زنجیره‌ای در روزهای گذشته دهها تحلیل و گزارش در این رابطه منتشر کرده‌اند و ناهماهنگی در این گزارش‌ها تا بدان جا بوده است که گروهی از فراکسیون امید به خاطر این طرح هوشمندانه ! قدردانی کرده و تعدادی دیگر نیز ضمن محکوم کردن طرح عجیب و شگفتی ساز زندانی کردن منتقدین، آن را به اصولگرایان منتسب ساخته‌اند!


فارغ از اینکه چه کسی بانی طرح فوق بوده است مدعیان اصلاحات تا به حال به این سوال جوابی نداده‌اند که چرا اسم و امضای سران و اعضای فراکسیون امید از جمله عارف، مطهری، کواکبیان و ...پای این طرح دیده می‌شود.


نکته مهم دیگر طوفانی است که کاربران فضای مجازی در واکنش به این طرح عجیب به پا کرده‌اند. کاربران توئیتر از جهات گوناگونی به این موضوع پرداخته و تناقض ادعای آزادی‌خواهی و آزادی بیان مدعیان اصلاحات با عملکرد آنها را به رخ کشیده‌اند.


در ادامه به چند نمونه از توئیت‌های کاربران فضای مجازی با هشتگ‌های گوناگون دوفوریتی و  فراکسیون امید می‌پردازیم.


مجلس یا ماشین زمان؟!


یکی از کاربران با اشاره به اقدامات ضرب‌الاجلی نمایندگان مجلس و مصوبات فوریتی آنان از برجام گرفته تا طرح دستگیری منتقدین از واژه ماشین‌زمان بهره برده است که کشور را رسما به زمان قاجار بر می‌گرداند!
کاربری با نام کاربری «سمبوسه» نوشته است:  مجلس رسما نقش ماشین‌زمان رو داره بااون تصویب 20دقیقه‌ای برجام این طرح دو فوریتی داره رسما ما رو به 200 سال قبل زمان قاجار میبره.


تهدیدهای مدعیان اصلاحات در سال‌های گذشته مبنی بر برخورد با منتقدین نیز مورد توجه همین کاربر قرار گرفته و در توئیت دیگری با اشاره به واکنش و اظهارات خاتمی در آخرین مراسم روز دانشجوی رئیس دولت اصلاحات آورده است:  یادتونه اون روز 16 آذر خاتمی تهدید کرد کاری نکنید که بگم از جلسه بندازنتون بیرون؟ امروزخیلی شیک و مجلسی دوفوریت قانونش تصویب شد.


جان 48 انسان به اندازه جلسات انتخاباتی ارزش ندارد


استیضاح وزیر راه و رای نمایندگان مجلس به ادامه کار آخوندی در حالی که در چند ماه گذشته بحران‌ها و فجایع زیادی در حوزه مدیریتی وی روی داده و به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از هم وطنان منتهی شده است نیز مورد توجه کاربران قرار گرفته و «مجید جهادی» در این رابطه نوشته است:  وقتی جان 48 انسان هیچ اهمیتی برای نمایندگان ندارد. ولی بر هم نخوردن جلسات انتخاباتی شان  دو فوریتی است.


کاربر دیگری پیش از استیضاح وزیر راه طرح فراکسیون امید مبنی بر ممانعت از سوال و نیز دستگیری و زندانی کردن منتقدین را دستمایه یک توئیت کرده  و پرسیده است: با این طرح دو فوریتی فردا نماینده‌ها می‌تونن از آخوندی در مورد عملکردش سوال بپرسن؟!


«فرید ابراهیمی» هم در این زمینه با زبان کنایه و طنز قبل از استیضاح آخوندی نوشته است: طبق مصوبه فراکسیون امید فردا هر کس به استیضاح وزیر راه رای دهد به 2 سال زندان با اعمال شاقه محکوم خواهد شد.
از نام تا محتوا!


طرح فراکسیون امید برای دستگیری منتقدین و قلع و قمع آنها است با این وجود نام « طرح امنیت اجتماعات و سخنرانی‌ها » بر آن گذاشته شده است. نامی که تعارض آن با محتوای طرح مورد توجه برخی کاربران قرار گرفته است. به عنوان نمونه کاربری با نام « فیلسوف» نوشته است: ادب خیلی مهم است! فی المثل شما طرحی برای بستن دهان منتقدتان را دو فوریتی مطرح می‌کنید و نامش را می‌گذارید طرح امنیت در سخنرانی اشخاص!


در نظر گرفتن 6 ماه تا دو سال حبس برای تنها یک سوال نیز مورد توجه کاربران قرار گرفته است، این میزان حبس با توجه به اینکه اتهام فرد تنها پرسیدن یک سوال است بسیار زیاد به نظر می‌رسد گویی که متهم جنایتی بزرگ مرتکب شده است. کاربری به نام «مصطفی» در این زمینه قالب نیازمندی‌ها را برای بیان نظر خود انتخاب کرده و نوشته است: به چند مجرم سابقه‌دار که با حبس و زندان مشکلی ندارند جهت طرح «سوال» در مراسمات نیازمندیم! به همراه حقوق و مزایا!


کاربر دیگری با نام «جلال الدین صدر» نیز در این زمینه نوشته است: جرمت چیه؟ دزدی؟ برو بالاتر زورگیری؟ برو بالاتر اختلاس؟ برو بالاتر قتل؟؟؟ برو بالاتر پس چی؟ وسط سخنرانی عارف و فریدون سوال کردم.


بستن دهان منتقدین در آستانه انتخابات


با نزدیکی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوالات از عملکرد دولت یازدهم و همچنین انتقادات از ناکارآمدی‌ها گسترش یافته است، به نظر می‌رسد حامیان دولت از جمله اعضای فراکسیون امید که این سوالات را بر نمی‌تابند و طبیعتا نیز پاسخی برای آنها ندارند به فکر راهکاری برای طرح نشدن سوالات و انتقادات باشند.


در این راستا طرح دستگیری منتقدین و سوال‌کنندگان با قید دو فوریت از سوی نمایندگان فراکسیون امید مطرح می‌شود. این مهم مورد توجه برخی کاربران قرار گرفته است.


به عنوان نمونه «ابراهیم جلالیان» در صفحه توئیتر خود می‌نویسد:  دستپخت جدید اصلاحات در طرح دو فوریتی آقای عارف یعنی اینکه« بستن دهان منتقدان در آستانه انتخابات نه تنها ضرورت دارد بلکه فوریت هم دارد.»


این مهم مورد توجه کار بر دیگری به نام «مهدی قاسم زاده» نیز قرار گرفته و نوشته است: طرح دو فوریتی «تأمین امنیت برگزاری مراسم» از سوی نمایندگان حامی دولت تنها برای این است که حق پرسش سوال را از مردم با ترس از حبس بگیرند!


کاربر دیگری با نام «مرتضی رضایی» نیز نوشته است: لایحه دوفوریت امنیت مراسم‌ها از جانب فراکسیون امید صرفا حربه‌ای است برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی دولت روحانی.

مدعیان آزادی و دیکتاتوری


کاربران زیادی نیز به تناقض ادعای مدعیان اصلاحات با طرح دستگیری منتقدین پرداخته‌اند، اصلاح طلبان همواره از آزادی منتقد و مخالف و تبدیل ضدانقلاب به منتقد سخن می‌گویند، ولی خود زمانی که محل سوال و انتقاد قرار می‌گیرند راهکاری به جز دستگیری مخالفان و منتقدان خود ندارند.


کاربری با نام «یقین» در این زمینه نوشته است: دیکتاتورمآب ترین جریان فکری در ایران جریان روشنفکری نجس و اصلاحاتی‌ها هستند. مصوبه دوفوریتی مجلس علیه اعتراض در سخنرانیها نمونه بارزش است.


کاربری به نام «دانشجو» نیز به این تعارض پرداخته و نوشته است:  طرح دو فوریتی رو ببر هر جا خواستی بگو اینو گلو پاره کرده‌های آزادی بیان مصوب کردن! یه تست الکل میگیره ازت!


کاربر دیگری با نام «امیرحسین ثابتی» از فراکسیون امید به خاطرنشان دادن چهره واقعی مدعیان اصلاحات تقدیر کرده و نوشته است: از ترامپ به خاطر نشان دادن چهره واقعی آمریکا و از فراکسیون امید به خاطر نشان دادن چهره واقعی اعتدال و اصلاحات متشکریم!


«مسیر روشن» نیز در این زمینه توئیت کرده است: با توجه به قانون جدید فراکسیون امید؛ اصلاح طلبان عزیز زین پس به‌جای شعار « زنده باد مخالف من» بفرمایید: «لال باد مخالف» من.

از طرح آشتی ملی تا دستگیری منتقدین !


در هفته‌های گذشته مدعیان اصلاحات از طرح نامفهوم آشتی ملی سخن گفته‌اند بی‌آن که به این سوال بپردازند و پاسخ دهند که آیا مردم با هم در قهر به سر می‌برند که نیازی به آشتی باشد؟ با این وجود طرح دستگیری منتقدین و سوال کنندگان در تضاد با طرح نامفهوم فوق نیز به نظر می‌رسد.

«سید مجید رباط جزى» ‏در این زمینه می‌نویسد: طرح دو فوریتی شاید مقدمه آشتی ملی باشه بالاخره نکنه یکی پاشه بگه چرا این همه هزینه درست کردید.


«سایه روشن» نیز در این زمینه نوشته است: فراکسیون امید لطف کرده در راستای برقراری «آشتی ملی»، طرح بسیار امیدبخشی به مجلس ارائه کرده که توش از ایده «خفه‌خون ملی» الهام گرفته شده.


مدعیان اصلاحات و اصحاب فتنه تمایلی به پاسخ دادن به هیچ سوالی ندارند. سوال از عملکرد دولت تا هزینه‌های سنگینی که به کشور در فتنه 88 تحمیل شد، با این وجود از آشتی ملی سخن می‌گویند.


کنایه‌های معنا‌دار به فراکسیون امید


هر چند بعد از انتشار طرح دستگیری منتقدین و اعتراضات گسترده به آن برخی تلاش دارند تا برای حفظ آبرو نام فراکسیون امید را از زیر طرح بردارند، ولی نام سران فراکسیون به عنوان امضا‌کننده طرح، دیگر جای تردیدی باقی نمی‌گذارد که این فراکسیون در طرح فوق نقش اصلی را داشته است.


در حالی که برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای از فراکسیون امید به خاطر این طرح قدردانی کرده‌اند از سوی دیگر روزنامه‌های دیگر این جریان نیز تسلیم انتقادات شده و از اعضای فراکسیون خواسته‌اند که آن را پس بگیرند.


با این وجود آش طرح دستگیری منتقدین چنان شور شده است که خبرنگار روزنامه زنجیره‌ای بهار نیز در یادداشتی به آن پرداخته و نوشته است «با این همه شعور بهتر است سکوت کنید ». بهار نوشته است: در بررسی این موضوع کاری به اینکه این طرح حضرات نماینده که اکثریت‌شان هم اصلاح‌طلب هستند تا چه حد با نوع نگاه اصلاح‌طلبی به این گونه مسائل در تعارض است کاری نداریم، حتی به اینکه اگر از مختصر شعور سیاسی هم برخوردار باشیم باید این نکته ساده را بفهمیم که چنین طرح‌هایی  بهانه دادن به دست رقیب است و به این نکته که با بزرگنمایی آن تمام آرمان‌های جریان اصلاحات را نمایشی بخواند هم کاری نداریم، به اینکه بین این همه مسائل  و مصائب مردم این موضوع چه اهمیتی دارد که این طرح  را با دو فوریت تقدیم هیئت رئیسه کردند هم کاری نداریم.پرسش قابل طرح از این نمایندگان محترم این است حالا آمدیم و چند صباح دیگر [رقبا ]  سوار بر اسب قدرت شدند، آنگاه همین طرح عجیب و غریب‌تان را بهانه قرار می‌دهند و هر که کوچک‌ترین اعتراضی در مجالس سخنرانی کرد را به دو سال حبس مهمان خواهند کرد.اصلا فکر آن روز را کرده‌اید؟  این ترس موهوم از اعتراض برای چیست؟


به هر ترتیب نوشته روزنامه‌های زنجیره‌ای به خوبی نشان می‌دهد که آنها نگران آزادی بیان نیستند و اگر انتقادی نیز به طرح فوق دارند به خاطر آن است که اگر روزی رقیب به قدرت رسید و نماینده مجلس یا رئیس جمهور شد به استناد این طرح دست ساخت اصلاح طلبان با آنان برخورد خواهد شد. از این نکته که بگذریم رنگ و بوی دیکتاتورمآبانه در طرح فراکسیون امید چنان بالا و قابل فهم و درک است که برخی کاربران فضای مجازی به آن پرداخته و به عنوان نمونه کاربری با نام «رزنانس» با زبان کنایه و طنز نوشته است: زنگ زدم به دبیرخانه فراکسیون امید، برداشت گفت: شش ماه حبس عدد 1، یک سال حبس عدد 2، 2سال حبس عدد 3 را بفشارید.


از فتنه تا سوال کدام سنگین‌ترند!؟


بانیان طرح دستگیری منتقدین و جرم‌انگاری یک سوال به این پاسخ نمی‌دهند که اگر پرسیدن یک سوال 6 ماه تا دو سال زندان به دنبال خواهد داشت حکمی که بایستی در انتظار سران و اصحاب فتنه به خاطر دروغ بزرگ تقلب باشد و یا پیش از این بود چه میزان است ؟ آیا کمتر از اعدام با عدالت منطبق است؟!


اعضای فراکسیون امید در حالی به دنبال دو سال زندان برای طرح یک سوال هستند که هر روز از ضرورت رفع حصر سران فتنه که با دروغ بزرگ تقلب خسارت‌های جبران ناپذیری به کشور زدند تا به قدرت برسند سخن می‌گویند.


کاربری با اشاره به این واقعیت چنین توئیت کرده است:  اگر بنا باشد مجازات یک سوال، 6 تا 24 ماه حبس باشد، مجازات کسی که تهمت تقلب به یک انتخابات باشکوه زد چیست؟

منبع: فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار