موضع صریح خبرنگار گلستانی در برابر حواشی تدفین شهدای گمنام ؛

قطعا همه مردم به این موضوع معتقد هستند که هیچ نگهبانی بهتر از شهدا برای میراث تاریخی ما نیست

شهدا بهترین نگهبان میراث تاریخی کشورمان هستند

به گزارش گلستان24، استان گلستان در تب‌وتاب میزبانی از هفت شهید گمنام دوران دفاع مقدس در ایام فاطمیه است. محل دفن دو شهید از این هفت شهید معطر و مطهر، در شهر سرخنکلاته می باشد که متأسفانه کش‌وقوس‌هایی را در روزهای اخیر در فضای مجازی به پا کرده است. محل تدفین این دو شهید طبق درخواست‌های مسئولین شهر در تپه مقصودی تعیین‌شده است. این موضوع با مخالفت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مواجه شده است.

ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی گلستان در گفتگو با رسانه های استان ضمن تأیید این مساله گفت: موضع سازمان در چنین موضوعاتی که آثار تاریخی ثبت ملی هستند، به صراحت مشخص است و امکان چنین کاری فراهم نیست.

ظاهرا با مشخص شدن مکان تدفین این شهدای گمنام؛ بعضی از مسئولین که انگار با حضور این شهدا مشکل دارند شروع به مانع تراشی کردند، علت مخالفت های آنها این بود که این محل تپه ای تاریخی است و نباید این شهدا آنجا دفن شوند، ما اجازه این موضوع را نخواهیم داد؛ که این تقابل مسئولین جای تعجب دارد چرا که در حال حاضر این تپه محل دپوی نخاله های ساختمانی بوده و حتی تابلویی مبنی بر این که این تپه جزئی از میراث فرهنگی است وجود ندارد؛این مسئله چگونه است که تا قرار شده این شهدا آنجا دفن شوند، مسئولین یادشان آمده که این محل جزء آثار باستانی است.

داود خاندوزی

بر همین اساس داود خاندوزی فعال فرهنگی اجتماعی و خبرنگار مطرح گلستانی در خصوص برخی حواضی پیش آمده در خصوص تدفین دو شهید گمنام در سرخنکلا طی یادداشتی با عنوان " بی‎تدبیری میراث فرهنگی گلستان در برخورد با سارقان آثار تاریخی " نوشت:

در حالی که امروزه برخی از مسئولان دایه دلسوز تر از مادر برای تپه ای در سرخکلاته شدند و در صدد این هستند که نسبت به تدفین شهدای گمنام در این مکان افکار عمومی را تخریب کنند، در استان گلستان بسیاری از آثار تاریخی ما در حال نابودی است.

در شهر رامیان در بالای نخستین ارتفاعات این شهر خانه‎های زیر زمینی بر سر قله‎های کوه قرار دارد که گمان زنی می‎شود برای دوران اشک اول باشد و متاسفانه  سارقان میراث فرهنگی با بمب های بی صدا که تنها در اختیار معدنکاران و بخش های صنعتی معدن است در حال یغما بردن میراث تاریخی ما هستند.

از سویی دیگر در پارک جنگلی قرق سارقان به قبرستان باستانی در این مکان حمله ور شدند و هر روز در حال نبش قبر های تاریخی برای یافتن گنج هستند.

 

چندی پیش نیز حفاریهای  مشابه در تپه تورنگ و تپه‎های باستانی آق قلا، تپه جزکی جنگل جعفر آباد  اتفاق افتاده است.

سرقت  درب تاریخی امام زاده عبدالله (ع) حسین آباد گرگان پس از کتاب استراباد یکی دیگر از زخم‎های سارقان میراث فرهنگی به استان گلستان است.

متاسفانه هیچ یک  از سارقان این آثار تاریخی دستگیر نشدند و سازمان میراث فرهنگی نیست به این موضوعات اقدام قابل توجه‎ای نداشته است

نمونه زیادی از به تارج رفتن میراث فرهنگی در استان گلستان به چشم می‎خورد و تنها دلیل این موضوعات این است که مسئولان میراث فرهنگی در صیانت از تاریخچه مردم موفق نبودند و شاید با رونق بخشی ،این بخش‎های تاریخی می‎توانستند از سو استفاده ها و دست اندازی سودجویان کم کنند اما گویا عده‎ای با این کار منافع خود را در خطر می‎بینند و لذا از ورود شهدای گمنام در تپه باستانی مانند سرخنکلاته که در فضای نیم متری از هشت متر رسوباتی که بر این تپه استوار شده مخالفت می‎کنند.

«قطعا همه مردم به این موضوع  معتقد هستند که هیچ نگهبانی بهتر از شهدا برای میراث تاریخی ما نیست»

داود خاندوزی

فعال فرهنگی اجتماعی

اجرکم عندالله

دهم اسفندماه 1395

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار