وعده پراخت سود سهام عدالت در اسفند ۹۶ این گمانه را تشدید می کند که "می‌خواهند تلویحاً به مردم بگویند،از آنجایی که معمولاً دولت‌های جدید وعده دولت‌های قبلی را عملی نمی‌کنند، اگر می خواهید مطمئن شوید که به سود می‌رسید، بهتر است دولت عوض نشود."

گروکشی انتخاباتی با سهام عدالت؟

به گزارش گلستان24، هفته جاری پر بود از خبرهای مربوط به سهام عدالت؛ سهامی که به تعبیر گروهی از کارشناسان شاید سناریوی جدید دولت برای کسب درآمد و هم کسب رأی باشد!

دولت در روزهای اخیر از سامانه سهام عدالت رونمایی و اعلام کرد: مشمولان می توانند با ورود به این سامانه در جریان سود سهام عدالت خود قرار گیرند؛ دولت اما زمان دریافت سود سهام عدالت را اسفند 96 اعلام کرده است.

زمان تعیین شده برای پرداخت سود سهام عدالت می تواند روی دیگر سناریوی طرح جدید سهام عدالت را برای مردم نشان دهد؛ تجربه سال های قبل نشان داده که معمولاً دولت های جدید برنامه ها و طرح های دولت قبل را نه تنها اجرا نمی کنند و ادامه نمی دهند بلکه عملاً با سنگ اندازی ها و اظهاراتی مبنی بر غیرکارشناسی و پر هزینه بودن از زیر بار اجرا شانه خالی می کنند.

این موضوع واقعیتی است که تقریبا در تمام دولت ها مشاهده است؛ نمونه عینی شانه خالی کردن دولت های جدید از اجرای طرح و برنامه های دولت های قبل به وضوح در مسکن مهر نمایان است. دولت جدید از همان ابتدا این طرح را شکست خورده و غیر کارشناسی اعلام کرد و طی سه سال گذشته در عمل هیچ اقدامی برای تسریع در واگذاری مسکن مهر به مردم نکرد و در مقاطعی دستور به توقف پروژه ها هم داد.

در خصوص سهام عدالت نیز برخی گمانه زنی‌ها حاکی است که دولت برنامه انتخاباتی خود را از اسفند 95 کلید زده و شاید بنا دارد برای جلب رأی بیشتر از سود سهام های مردم استفاده کند.

این گمانه زنی ها زمانی به یقین نزدیک تر می شود که اظهارات مسئولان دولتی درباره زمان واریز سود سهام عدالت در سال 96 یعنی بحبوحه انتخابات را مرور می کنیم؛ پوری حسینی رئیس کل سازمان خصوصی سازی از پرداخت سود سهام عدالت به 49 میلیون نفر تا اسفند 96 خبر داده و گفته، برای 49 میلیون و 226 هزار و 193 نفر صورتحساب سهام عدالت تهیه شده است و به آنان اعلام می شود چقدر سود به سهام آنان تعلق می گیرد. 

وی که از دوربین سیما با مردم سخن می گفت، تأکید کرد که از ابتدای سال آینده و با برگزاری مجمع عمومی شرکت ها سود سهام عدالت به جای واریز به خزانه میان مشمولان تقسیم می شود. با توجه به زمان برگزاری مجامع عمومی شرکت ها سود سهام از انتهای تیر تا اسفند سال 96 محاسبه و سازمان خصوصی سازی میان مشمولان سهام عدالت توزیع می کند. 

رئیس سازمان خصوصی اما درباره برخی گمانه زنی ها مبنی بر تبلیغاتی بودن ارائه صورتحساب سهام عدالت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری گفت: هیچ نیتی جز تعیین تکلیف دارایی های مردم وجود ندارد. 

همانطور که در بالا هم اشاره شد، برنامه دولت برای واریز سود سهام عدالت پایان سال 96 و بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است؛ ولی باتوجه به تجربه ای که از گذشته دولت های قدیم و جدید وجود دارد و عموم مردم هم به این تجربه باور دارند، برخی گمانه‌زنی‌ها از گروکشی انتخاباتی با وعده واریز سود سهام عدالت حکایت دارد.

شاید یکی از سناریوهای بدبینانه این باشد که به مردم تلویحاً بگویند،" اگر می خواهید سود سهام عدالت را دریافت کنید باید بازهم به این دولت رأی دهید تا بعد از انتخابات نسبت به واریز سود اقدام کند، در غیر اینصورت معلوم نیست اگر دولت دیگری بعد از ما روی کار بیاید اعتقادی به سهام عدالت و واریز سود آن داشته باشد!"

انتهای پیام/ تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار