روزنامه دی در گزارشی می‌نویسد: اگرچه مذاکرات هسته‌ای در فضای خوبی شروع شد، اما در نهایت به تاخیرهای بی‌پایان و عقب‌نشینی‌های بی‌شمار ختم شد. کاهش تحریم‌های ایران مسیر غیرمسئولانه‌ای بود که بسیار در تقویت ایران موثر خواهد بود.

شادی بی‌شرمانه اوباما

به گزارش گلستان 24، اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن بطور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

 

***

فشارها را بر ایران افزایش دهید و گرنه.....

روزنامه دی در گزارشی درباره برنامه هسته‌ای می‌نویسد: اگرچه مذاکرات هسته‌ای در فضای خوبی شروع شد، اما در نهایت به تاخیرهای بی‌پایان و عقب‌نشینی‌های بی‌شمار ختم شد. کاهش تحریم‌های ایران مسیر غیرمسئولانه‌ای بود که بسیار در تقویت ایران موثر خواهد بود.

فشارها بر ایران را زیاد کنید وگرنه

نویسنده این گزارش در ادامه به مقامات آمریکایی توصیه می‌کند: اگر فشارها را بر ایران افزایش ندهیم، در آینده دیگر نخواهیم توانست جلوی ایران را بگیریم.

 

شادی بی‌شرمانه اوباما

روزنامه جروزالم پست در ادامه انتقادهایش از سیاست‌های باراک اوباما در قبال ایران و دفاع از تصمیم نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سفر به آمریکا می‌نویسد: درحالی‌که اوباما با عزمی راسخ به‌دنبال ادامه سیاست نرمش در برابر ایران می‌باشد، گروهی از یهودیان آمریکایی و اسرائیلی تبلیغات وسیعی را علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌راه انداخته‌اند. این افراد در واقع قصد دارند تا با جلب حمایت نمایندگان کنگره مانع سخنرانی وی شوند، سخنرانی که تنها هدف آن ممانعت از سیاست‌های فاجعه‌بار اوباما در قبال ایران است.

فشارها بر ایران را زیاد کنید وگرنه

فشار این گروه‌ها و کاخ سفید برای لغو این سفر در شرایطی انجام می‌شود که نتانیاهو در جریان مبارزات انتخاباتی است و شکست نتانیاهو در این تصمیم می‌تواند به قیمت از دست رفتن انتخابات آینده تمام شود. اما نتانیاهو تنها کسی در دنیا است که می‌تواند مانع توافق هسته‌ای غرب با ایران شود و گروه 5+1 درصدد است این نقش وی را به حاشیه برد. 

 

موفقیت شبه‌نظامیان طرفدار ایران در عراق می‌تواند به وجهه آمریکا صدمه بزند

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، شبه‌نظامیان شیعی مورد حمایت ایران دارند به شکل روزافزونی در عراق رهبری نیروهای نظامی این کشور را در مبارزه با گروه تروریستی داعش برعهده می‌گیرند. این مساله می‌تواند برای راهبردهای آمریکا در ایجاد حکومت مرکزی، بازسازی ارتش عراق و آشتی ملی بین قبایل مختلف این کشور مشکل‌ساز باشد.

فشارها بر ایران را زیاد کنید وگرنه

به گفته مقامات رسمی کشور عراق، تعداد نیروهای شیعی بین 100 تا 200 هزار نفر است. این افراد توانسته‌اند ارتش بی‌انگیزه و بی‌روحیه عراق را در اختیار بگیرند. حمله اخیر به نیروهای داعش در استان دیاله که توسط نیروهای سپاه بدر انجام شد جایگاه این نیروها را در سراسر عراق تقویت کرده است.

به ادعای این گزارش، از سویی دیگر این نیروها در افزایش نفوذ و تسلط ایران در عراق نقش مهمی ایفا می‌کنند. وجود بیلبوردهای بزرگ در بغداد که عکس‌هایی را از امام خمینی (ره) و آیت‌الله خامنه‌ای به نمایش می‌گذارند بر این ادعا صحه می‌گذارد.

حال با این تفاسیر چگونه می‌توان راهبرد آمریکا را در بمباران مواضع گروه داعش و کمک به پیشروی نیروهای شیعی توجیه کرد. اکر همین گونه پیش رود، این خطر وجود دارد که داعش در عراق به کمک آمریکا شکست خورده و عراق نیز به‌دست ایران بیفتد. جالب است که در همین اثنا گروهی از فرماندهان ارتش آمریکا پیشنهاد اعزام نیروی زمینی را به عراق داده‌اند.

به اعتقاد مقامات عراقی، نیروهای شیعی در بهترین موقع به کمک نیروهای نظامی این کشور آمده و توانستند خلاها را پر کنند. اما آمریکایی‌ها خیلی دیر، زمانی که دو ماه از حمله داعش گذشته بود، وارد صحنه شدند. نیروهای شیعی که خود را بسیج مردمی می‌خوانند معتقدند که بر اساس مجوز مقامات آمریکایی و با فتوای آیت‌الله سیستانی مرجع عالی عراق خود را به میدان جنگ رسانیده‌اند. فرماندهی این نیروها را افرادی برعهده دارند که کاملاً مورد تایید ایران هستند. 

 

طوفان شدید خاورمیانه را فرا می‌گیرد

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، عدم اعتماد بین دولت اوباما و نتانیاهو طی روزهای اخیر به سبب ظن آمریکا از اینکه نخست وزیر رژیم‌صهیونیستی اجازه افشا جزئیات پرونده هسته‌ای ایران را داده است گسترش یافته است.

فشارها بر ایران را زیاد کنید وگرنه

تصمیم کاخ سفید برای کاهش تبادل اطلاعات حساس درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران با تلاویو پس از آن اتخاذ شد که مشخص شد دفتر نتانیاهو جزئیاتی حساس درباره موضع آمریکا و پیشنهاد این کشور به ایران برای غنی‌سازی اورانیوم با استفاده از 6500 سانتریفیوژ را در اختیار خبرنگاران قرار داده است.

چندی پیش کانال دوم رژیم صهیونیستی در گزارشی از قطع تماس آمریکا و این رژیم درباره برنامه هسته‌ای خبر داد، مساله‌ای که مقامات آمریکایی آن را تکذیب کردند. تنش بین واشنگتن و کاخ سفید از دوم ژانویه سال جاری شروع شد که اوباما در تماس تلفنی با نتانیاهو از وی خواست تا همچنان به شلوغ‌کاری دیپلماتیک خود علیه ایران ادامه داده تا مذاکره‌کنندگان آمریکایی ایران را وادار به امضا توافق‌نامه کنند. اما نتانیاهو هرگونه به رسمیت شناختن ایران هسته‌ای را مخالف سیاست‌های خود دانست. پس از آن بحث دعوت نمایندگان کنگره از نتانیاهو برای سخنرانی درباره ایران پیش آمد و حال نوبت به درز اطلاعات درباره مذاکرات هسته‌ای رسیده است. در روز 31 ژانویه روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داد که یک مقام ارشد این رژیم که خواست نامش فاش نشود به کانال 10 تلویزیون اسرائیل گفت آمریکا آماده است تا با 7000 سانتریفیوژ ایران موافقت کند. زمانی که از یک مقام دفتر نتانیاهو درباره چند و چون ماجرا سوال شد، وی گفت: جزئیات دور آخر مذاکرات برای هرکسی در واشنگتن، پاریس، لندن، مسکو، پکن، برلین و تهران مشخص است. 

 

نگاهی دیگر به توافق نظامی روسیه  ایران

مجله دیپلمات در گزارشی به توافق نظامی اخیر روسیه و ایران پرداخته و می‌نویسد: امضاء توافق همکاری نظامی بین تهران و مسکو این گمانه‌زنی را شدت بخشید که دو کشور درتلاشند تا ایران را در برابر هرگونه حمله احتمالی نظامی علیه تاسیسات نظامی این کشور محافظت نمایند.

فشارها بر ایران را زیاد کنید وگرنه

با این حال، می‌توان به این توافق از منظر دیگری نگاه کرد. از آنجایی که مذاکرات هسته‌ای با ایران در سال 2014 و در سال 2015 با موفقیت پیش رفت، روسیه در حال برنامه‌ریزی برای ورود مجدد ایران به بازار نفت است. ایران برای آنکه بتواند بازار از دست رفته خود را بدست آورد باید تولید خود را افزایش داده و بدنبال بازارهای جایگزین جدید باشد. این دغدغه ساده‌ای نیست چراکه ایران دومین ذخیره نفت و چهارمین ذخیره بزرگ گاز را در جهان در اختیار دارد.

صادرات انرژی روسیه پیش از این به‌خاطر تحولات گازی در آمریکا و توسعه زیرساخت‌های ال‌ان‌جی در اروپا تحت فشار قرار دارد. در نتیجه، روسیه در تلاش است تا پروژه خط انتقال جنوب را تعطیل و در عوض پروژه جدید انتقال خطوط نفتی ترکیه را ایجاد نماید. از این رو، کرملین بر ترکیه، آذربایجان و اتحادیه اروپا فشار می‌آورد تا این پروژه را اجرایی نماید.

از سرگیری بحث‌ها درباره احتمال ارسال سامانه‌های دفاع هوایی اس-300 و اس-400 می‌تواند مانعی جدی برای رفع تحریم‌ها ایران است. اگرچه اقدام روسیه در ارسال این تسلیحات برخلاف رژیم تحریم‌های مصوب سال 2010 است، اما از آنجایی‌که خود روسیه نیر تحت تحریم غرب قرار دارد، این اقدام می‌تواند پیغامی به غرب باشد.

همچنین، طولانی شدن مذاکرات با ایران فرصتی را برای روسیه فراهم آورده است تا همچنان خود را به‌عنوان یک قدرت غیرقابل انکار در روابط بین‌الملل مطرح نماید. مشکلات ایجاد شده از جانب جامعه جهانی برای ایران و علاقه‌مندی تهران برای ورود به سازمان همکاری شانگ‌های باعث شده است این کشور در برابر خواسته‌های روسیه آسیب‌پذیر شود.

نویسنده این مقاله در انتها نتیجه‌گیری می‌کند: بنظر می‌رسد که روسیه دارد خود را برای دوره پس از توافق‌نامه هسته‌ای با ایران و زمانی‌که تحریم‌های این کشور لغو شده است آماده می‌کند، هرچند که از نظر راهبردی، عادی‌سازی روابط بین‌المللی با ایران می‌تواند تهدید جدی برای مدل اقتصادی روسیه و حضور دیپلماتیک جهانی این کشور محسوب شود. 

 

مبارزه ایران با گروه داعش چگونه به تقویت تهران کمک کرده است

به گزارش پایگاه میدل‌ایست آی، ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا نمی‌تواند نقش ایران را در مبارزه با گروه داعش نادیده بگیرد. گسترش داعش در مرز عراق با ایران باعث ایجاد نگرانی در تهران شد. هرچند ایران تلاش کرد این تهدید را جدی نشان ندهد، اما مقامات تهران تهدید این گروه تروریستی را در حیاط خلوت خود بسیار جدی می‌دیدند. پس از گذشت چند ماه، ایران دیگر تلاشی برای کم اهمیت جلوه دادن داعش نمی‌کند، بلکه آنرا فرصتی می‌داند تا حضور خود را در عراق تحکیم بخشد.

فشارها بر ایران را زیاد کنید وگرنه

ایران با کمک نیروهای سپاه قدس خود توانست امنیت را در عراق دوباره برقرار سازد و حال بسیاری از عراقی‌ها این امنیت را مدیون تلاش‌های ایران می‌دانند. این تحولات باعث افزایش نفوذ ایران در این کشور شده است. این نفوذ همچنین می‌تواند نتایج منفی دربر داشته باشد. اگر ایران سیاست شیعی خود را در عراق با تمام قوا دنبال نماید، این مساله می‌تواند به مشکلات مذهبی در این کشور منجر شود. به همین خاطر بود که در ابتدا ایران علناً درباره حضور خود در عراق صحبت نمی‌کرد. اما الان وضعیت تغییر کرده است چرا که ایران دوشادوش کردها، اهل تسنن و شیعیان در عراق درحال مبارزه با داعش است. /هم اندیشی

ارسال نظر

آخرین اخبار