یگان 8200 مراکز شنود زیادی در فلسطین دارد؛ شنود دستگاه‌های ارتباطی باسیم و بی‌سیم یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های یگان است.

یگان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را بشناسید/«8200» یگانی برای شنود تلفن‌های مردم جهان +تصاویر

به گزارش گلستان24، مرکز مطالعاتی اطلس متخصص در زمینه پژوهش‌های مربوط به رژیم صهیونیستی در گزارشی مفصل به بررسی سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی، ساختار مؤسساتی و ابزارهای عملیاتی مختلف به آنها پرداخته است. آنچه در زیر می‌بینید ترجمه متن کامل گزارش مذکور است که می تواند شناخت دقیقی از امکانات و توانمندی‌های دشمن اصلی مسلمانان ارائه کرده و مصداق آیه 71 از سوریه نساء باشد که می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَکُمْ فَانْفِرُوا ثُباتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمیعاً  [ ای کسانی که ایمان آورده اید، (در برابر دشمنان دین) آمادگی خود را حفظ نموده ، سلاح های خود را برگیرید ، پس گروه گروه یا دسته جمعی (طبق اقتضای حال) حرکت و کوچ نمایید.]

تعدد سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در اسامی و مأموریت‌های مختلف نشان دهنده حجم توجه ویژه سرکردگان این رژیم به جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی است، این اعتقاد از زمان اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی وجود دارد که این سرویس‌ها زیر ساخت‌های اولیه تشکیل حاکمیت اسرائیل هستند و اهداف توسعه‌طلبانه این رژیم را محقق می‌کنند. با وجود کوچک بودن حجم سرزمین‌های اشغالی ، سرویس‌های امنیتی و جاسوسی این رژیم با بودجه‌های بسیار هنگفت و ساختاری بسیار بزرگ تر از کشورهای پیرامونی آنها در منطقه فعالیت می‌کنند. این موسسات جاسوسی تلاش گسترده‌ای برای تضعیف کشورهای پیرامونی وکمک به رژیم های استبدادی و فاسد به کار می گیرند.

چهارم: ساختار تشکیلاتی امان

بعد از تغییرات پرشتاب که در ساختار امان صورت گرفته ، بخش ‌ها و یگان‌های مختلف این سرویس جاسوسی متنوع شده‌اند تا بتوانند با خطرات امنیتی روزافزون فراروی رژیم صهیونیستی سازگاری داشته باشد ، به گونه‌ای که موارد تازه زیادی به آن‌ها اضافه شده است. امان در حال حاضر شامل یگان‌ها و بخش‌های متعددی است که در زمینه جمع‌آوری اطلاعات و تحقیق و تحلیل آنها و همچنین توسعه فناوری‌های تکنولوژیک فعالیت می‌کنند. از مهم‌ترین یگان ها و بخش‌هایی که به لحاظ حرفه‌ای یا فنی وابسته به سرویس‌ جاسوسی نظامی اسرائیل هستند ، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-    بخش تحقیقات: این بخش یکی از مهم‌ترین بخش‌های موجود در سرویس امان است. این مرکز ارزیابی های اطلاعاتی کاملی را ترسیم کرده و گزارش‌هایی را از عرصه‌های مختلف به ویژه ابعاد بین‌المللی و داخلی تهیه می‌کند. مأموریت اصلی این بخش ترسیم نقشه‌های دشمنان رژیم صهیونیستی و مشخص کردن فرصت‌ها و سناریوهای فرآروی اسرائیل و ایجاد زیرساخت‌ها برای واکنش اجرایی و سیاسی اسرائیل به سناریوهای مورد انتظار است. این بخش همچنین ارزیابی‌های اطلاعاتی فراگیر را به سطوح سیاسی در قالب گزارش‌های سالیانه ارائه می‌دهد. این بخش هم چنین ارزیابی‌هایی را در رابطه با حوادث پیچیده ارائه می‌دهد که تبیین کننده مواضع متعدد (نظامی ، سیاسی و اقتصادی ) تمامی کشورها و مؤسسات مشارکت کننده در این جنگ ها است. انجام بررسی‌های عمیق در رابطه با این موضوعات تنها در بخش تحقیقات سرویس جاسوسی امان صورت می گیرد.

این بخش، 5 فرماندهی برای حوزه‌های مختلف دارد که عبارتند از: حوزه فلسطین ،لبنان ، حوزه شمالی و شرقی (شامل سوریه و عراق و ایران ) ، حوزه دولت‌های منطقه و قدرت‌های بزرگ و حوزه آخر که مسئولیت فنی و عملیاتی سایر نقاط جهان را بر عهده دارد. سرتیپ درور شلوم مسئولیت بخش تحقیقات امان را برعهده دارد، وی در ابتدای سال جاری جانشین ایلی بن مائیر شده است.

2-    بخش اطلاعات دریایی: در زبان عبری با حروف اختصاری "اف اچ" شناخته می‌شود. این بخش از لحاظ اداری زیر نظر امان قرار دارد، اما مسئولیت فرماندهی آن بر عهده رئیس نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی است. این بخش مسئول تهیه تصاویر و ارائه کردن آنها به سرویس‌های اطلاعاتی دیگر از جمله مسئولیت‌های این بخش است. آنها همچنین در ایجاد رویکرد اطلاعاتی فراگیر در جامعه امنیتی رژیم صهیونیستی سهیم هستند. علاوه بر این‌ها یکی از مأموریت‌های بخش مذکور هشدار نسبت به انجام حملات هجومی و جنگی از دریا و ارائه ارزیابی‌هایی از تصاویر اطلاعاتی و انجام هماهنگی‌ها و ارتباطات به آموزش کارمندان نیروی دریایی در سطوح مختلف اطلاعاتی است.

3-    یگان های اطلاعات مبارزاتی: این بخش یکی از جدیدترین یگان های اطلاعاتی و جاسوسی است که در آوریل سال 2000 با هدف جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی و مبارزاتی و حفظ شبکه‌های رصد نیروها تشکیل شده است. ریاست این بخش از سال 2009 تاکنون برعهده سرتیپ ایلی بولاک بوده است. این بخش از یگان‌های متعدد تشکیل شده که ازجمله آنها یگان شاهین 414 است که در مرزهای نوار غزه فعالیت می‌کند. یگان نورس 869 در مرزهای لبنان و مصر فعال است و یگان نیتسان 636 در کرانه باختری مستقر شده است. این بخش مسئول یگان‌های اطلاعاتی است و به لحاظ اداری زیر نظر سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل فعالیت می‌کند.

4-    یگان‌های اطلاعاتی زمینی: این یگان‌ها وابسته به فرماندهان مناطق چهارگانه ارتش یعنی بخش مرکزی ،شمالی ، جنوبی و جبهه داخلی است. از جمله مأموریت‌های این یگان‌ها جمع‌آوری اطلاعات و آماده‌سازی آنها برای ارتش اسرائیل است.

5-    یگان ناظر نظامی اسرائیل: این یگان انتشار اطلاعات در رابطه با شبکه‌های نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی و نظارت بر اطلاعات منتشر شده از سوی رسانه‌های جمعی و حذف و سانسور بخش‌هایی از آنها را بر عهده دارد. یگان مذکور همچنین مأمور جمع‌آوری فعالیت‌ها و اقدامات لازم بر ضد جنگ روانی سرویس‌های اطلاعاتی جریان‌های متخاصم با رژیم صهیونیستی در زمان صلح و جنگ است.

6-    یگان حتساب (جمع‌آوری اطلاعات از منابع علنی): مأموریت این یگان پیگیری منابع علنی اطلاعات شامل رسانه‌های جمعی مختلف ، ابزارها و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی ، کنفرانس‌های مختلف و نظارت کافی بر شبکه اینترنت است. آنها از طریق این نظارت و رصد، اطلاعات جاسوسی را جمع‌آوری و تحلیل می‌کنند.

7-    سیریت متکال (یگان اطلاعاتی ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی): این یگان در سال 1957 تأسیس شده و زیر نظر بخش اطلاعات نظامی انجام وظیفه می‌کند. از مأموریت‌های این یگان جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی ، نظارت و اطلاع‌گیری از عمق مواضع دشمن ، دستیابی به اطلاعات استراتژیک و مبارزه با عملیات مسلحانه است. نام فرمانده این یگان از سال 2010 تاکنون محرمانه بوده و فاش نشده است. این یگان همچنین نام مدیران خود را نیز از زمان پایان خدمت مدیر سابق خود یعنی سرهنگ هرتزل لیفی در سال 2004 اعلام نمی‌کند. این یگان یکی از بخش‌های ضربتی در جامعه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی است و به علت تعدادی از عملیات‌های تروریستی که انجام داده ، معروف شده است. تخریب مرکز تولید برق و پل‌ها در مصر در سال 1968 ، تخریب 14 هواپیمای عربی در فرودگاه بین‌المللی بیروت در لبنان در سال 1968 ، تخریب سیستم‌های نظارت و رادار در مصر در سال 1969 ، ترور برخی رهبران جنبش آزادی بخش نظیر ابویوسف النجار و کمال العدوان، ربایش 5 تن از افسران اطلاعاتی سوریه در سال 1972 ، تلاش برای ترور یاسر عرفات در جنگ لبنان در سال 1982 ، ترور ابوجهاد از رهبران فلسطین در تونس در سال 1988 ، ربایش عبدالکریم عبید در لبنان در سال 1989 ، ربایش مصطفی الدیرانی در لبنان در سال 1994 و تهیه نمونه‌های از خاک سوریه برای موشک باران تأسیسات هسته‌ای این کشور در سال 2007 بخشی از جنایت‌های این یگان صهیونیستی است.

8-    یگان جنگ روانی: این یگان در چارچوب خدمت به اهداف ارتش اسرائیل و با مأموریت های هجومی و اطلاعاتی تشکیل شده است تا بتواند روحیه نظامیان اسرائیلی را تقویت کند. انتشار تبلیغات گمراه‌کننده و شایعه‌پراکنی در میان دشمنان اسرائیل بخشی از مأموریت‌های این یگان است. یگان مذکور اخیراً مجوز جذب دهها نفر را دریافت کرده است. این مجوز در چارچوب اجرای توصیه‌های مربوط به جنگ اخیر در نوار غزه و عبرت های گرفته شده ازاین جنگ صادر شده است. یکی از افسران اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با درجه سرهنگی فرمانده این بخش از سرویس جاسوسی نظامی اسرائیل است. یگان مذکور مستقیماً زیر نظر شعبه عملیات در ستاد ارتش فعالیت می‌کند ، اما از لحاظ اداری و فنی دستورات لازم را از امان دریافت می کند.

9-    یگان‌های اطلاعاتی اسرائیل (هامان): این یگان‌ها وابسته به مدیریت اطلاعات نظامی ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی است. یگان‌های مذکور در تاریخ 1976 و بعد از شکست سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل در جنگ اکتبر 1973 تأسیس شده‌اند. مدیریت این یگان‌ها از سال 2009 تاکنون بر عهده  سرتیپ ارئیل کارو است. این یگان‌ها مأمور جمع‌آوری اطلاعات و آماده‌سازی آن برای ستاد ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی دیگر هستند. عناصر این یگان ها در فعالیت‌های ضد اطلاعاتی به ارائه گزارش‌های عمومی و هشدار به فرماندهان سیاسی و نظامی در رابطه با زمان واقعی جنگ‌ها فعالیت دارند و فعالیت های ضد اسرائیلی در نقاط مختلف را نیز دنبال می کنند.

این یگان‌ها شامل یگان اطلاعات انسانی (واحد 504 ) و یگان یونیت 8200 (مسئول باز کردن کدها و رمز ها و تحلیل آنها) است. با توجه به اهمیت این یگان‌ها و اقدامات آنها جزئیات توانمندی‌های این گروه ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

الف: یگان اطلاعات انسانی ( واحد 504 )

  1. یگان 504 یکی از محرمانه ترین یگان های ارتش اسرائیل است. این یگان‌ها وابسته به بخش اطلاعات ارتش (امان) هستند و برای فعالیت در مناطق مرزی تاسیس شده اند تا اطلاعات مربوط به ساکنان مناطق مرزی سرزمین‌های اشغالی را دنبال کرده و نسبت به تحولات اوضاع در این مناطق آگاهی پیدا کنند. یگان 504 در سال 1949 به ریاست دیوید کارون تشکیل شد. یگان مذکور در آن زمان اطلاعات 10 نام داشت و شماره آن 154 بود. فعالیت‌های محرمانه این یگان در دو مورد خلاصه می‌شود: جذب و استفاده از عناصر مزدور در اراضی کرانه باختری و دولت‌های مجاور رژیم صهیونیستی (لبنان مصر و سوریه ) و تحقیق از اسرا در زندگی عادی و دوران جنگ. این یگان مأموریت‌های خود در جمع‌آوری اطلاعات را با دیگران از جمله موساد و شاباک تقسیم می‌کند. از لحاظ جغرافیایی موساد در مناطق دوردست فعالیت می‌کند و شاباک در مناطق نزدیک و یگان 504 در بخش میانی این دو گروه است. این یگان اشتراکاتی با موساد و شاباک در زمینه روش‌ها و ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات دارد که در درجه اول از طریق عناصر انسانی صورت می گیرد. این روند بر خلاف سایر یگان‌های امان است که استفاده از ابزارهای مختلف را در درجه اول اهمیت قرار داده‌اند.

نظامیان صهیونیستی در حال تحقیق از اسرا

ریاست این یگان را یک افسر با درجه نظامی سرتیپ بر عهده دارد ، افسران فعال در این یگان کتمیم یا افسران مأموریت‌های ویژه نامیده می‌شوند. آماده سازی یک نفر از طریق دو پروسه بر اساس مأموریت‌های که قبلاً ذکر گردید صورت می‌گیرد ، برخی از این افسران متخصص جذب عناصر مزدور هستند و برخی دیگر مأموریت تحقیق از اسرا را بر عهده دارند.

مأموریت‌های یگان 504:

-    تحقیق از اسرا: مواد اطلاعاتی که محققان از اسرا به دست می‌آورند ، برخلاف سایر مزدوران در جریان جنگ ها به دست می‌آید. بیشترین تلاش‌های این یگان در زمان جنگ ، فعالیت در زمینه تحقیقات میدانی است. چرا که استفاده از مزدوران در این زمان معمولاً دشوار بوده و حجم و اهمیت مطالب ارائه شده از سوی اسرا در جریان مبارزات ،بیشتر از اطلاعات جاسوسی دیگر است. اطلاعاتی که افسران این بخش و بازجوها از عناصر بازداشت شده در درگیری‌ها به دست می‌آورند ، ممکن است باعث نجات جان تعدادی از نظامیان اسرائیلی شده یا برنامه‌های هجومی یا دفاعی اسرائیل را تغییر دهد. تحقیقات معمولاً در عرصه میدانی مبارزات و در خانه‌هایی که تحت کنترل ارتش اسرائیل قرار دارد ، انجام شود. در این صورت اگر اسیر مذکور اطلاعات خاصی داشته باشد، احتمالاً برای تحقیقات به داخل سرزمین‌های اشغالی یا مناطق امن‌تر برده می‌شود.

-    جذب جاسوس: یکی از مأموریت‌های مهم یگان 504 جذب مزدور و استفاده گسترده از آنها در مناطق مرزی است. یکی از مهم‌ترین مناطقی که یگان مذکور فعالیت گسترده‌ای در آن دارد ، جنوب لبنان است. این یگان تا مدتی پیش مدیریت مزدوران و استفاده از آن‌ها در جمع‌آوری اطلاعات از حزب‌الله لبنان را برعهده داشت. رئیس بخش تحقیقات در یگان 504 معتقد است که هیچ جایگزینی برای دیدارهای شخصی در جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی وجود ندارد. وی می‌گوید که استفاده از مزدوران عوامل جاسوسی و تحقیق از اسرا در عرصه میدانی ، دو رکن اساسی جمع‌آوری اطلاعات هستند ، البته ابزارهای زیادی در این زمینه وجود دارد ، اما عامل انسانی رنگ و بوی دیگری دارد و شما می‌توانید ضمن ارتباط با اشخاص اطلاعاتی را جمع‌آوری کنید که شناخت پیدا کردن از آنها از طریق ابزارهای تکنولوژیک ممکن نیست.

 

ب: یگان 8200

یگان نخبه تکنولوژیک که به صورت اختصار عنوان یگان 8200 فعالیت دارد ، یکی از مهم‌ترین یگان‌های ویژه ارتش اسرائیل است. موارد مشابه زیادی از این یگان‌ها در سرویس‌های جاسوسی مختلف دنیا وجود دارد. این یگان یکی از مهم‌ترین نقاط نفوذ اسرائیل به تکنولوژی پیشرفته و توسعه‌یافته "های تک" است. یگان 8200 در خط مقدم جبهه جنگ الکترونیک حضور دارد و اطلاعات ارزشمندی را به تصمیم سازان رژیم صهیونیستی می‌دهد.

یگان 8200 مأمور جمع‌آوری ارتباط بی‌سیم و الکترونیکی است. مؤسسان این یگان طرح‌ها و تیم‌های الکترونیکی متعددی را در زمینه حمایت از اطلاعات و شبکه‌های ارتباطاتی تشکیل دادند. هدف از این یگان در ابتدای تأسیس آن پیگیری تحولات مقاومت فلسطین و تحرکات عناصر آن از طریق شنود و تکنولوژی‌های الکترونیکی جاسوسی بود. اما یگان مذکور در ادامه ، فعالیت‌های خود را همگام با توسعه ابزارهای تکنولوژیک در دنیا توسعه بخشید. به گونه‌ای که رژیم صهیونیستی تعداد زیادی از متخصصان عرصه‌های ارتباطی و فضای دیجیتال را جذب کرده و آنها را به عضویت یگان در آورد. با توسعه یگان مذکور ، آنها توجه ویژه‌ای برای دانشجویان اسرائیلی که قدرت بالایی در هک داشتند، نمودند و بسیاری از آنها را به عضویت این یگان در آوردند، به گونه‌ای که فارغ‌التحصیلان یگان 8200 در داخل سرزمین‌های اشغالی به عنوان یک نابغه شناخته می‌شود. از نظر جوانان اسرائیلی خدمت در این یگان باعث می‌شود فرد میلیونر شود، چرا که آنها شرکت‌های فنی زیادی در اختیار دارند یا می‌توانند برای خود شرکت تأسیس کنند.

اهمیت یگان: بیشتر گزارش‌های صادر شده در رابطه با ماهیت کاری و نقشی که یگان 8200 ایفا می‌کند ، رژیم اسرائیل را بعد از آمریکا در صدر دومین دولت در زمینه شنود اطلاعات معرفی می‌کند. این یگان از نظر عملکرد با همتایان خود در آژانس امنیت ملی آمریکا برابری می کند. پیشرفت زیادی که اسرائیل در زمینه صنایع فنی در این زمینه به دست آورده ، نقش عمده‌ای در توسعه عملیات شنود انجام شده از سوی این یگان دارد.

مهم‌ترین مأموریت‌های یگان 8200: شنود تلفن‌ها ، فکس ها، نفوذ به رایانه‌ها ، ره‌گیری ابزارهای دیجیتال، حل معماها و رمزها و جنگ سایبری از جمله مهم‌ترین مأموریت‌های یگان 8200 است که به توضیح برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

-    شنود: یگان 8200 مراکز شنود زیادی در شمال فلسطین و جنوب آن دارد. شنود دستگاه‌های ارتباطی باسیم و بی سیم یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های یگان 8200 است. تلفن‌های ثابت و همراه و سیستم‌های بی‌سیم به صورت دائمی از سوی این یگان مورد شنود قرار می‌گیرد. این رویکرد باعث می‌شود یگان مذکور بتواند به صورت کامل مأموریت خود را انجام دهد. عملیات شنود یگان 8200 تنها منحصر به فلسطین و کشورهای همسایه نمی‌شود ، بلکه کشورهای دیگر را نیز شامل می‌شود که احیاناً در عرصه جغرافیایی از سرزمین‌های اشغالی دور هستند.

 

یگان 8200 همکاری گسترده با یگان ویژه سیرت متکال در ارتش اسرائیل دارد که مستقیماً زیر نظر رئیس سرویس اطلاعات نظامی کار می کند. این یگان تخصص ویژه‌ای در انجام عملیات‌های تروریستی در گوشه و کنار کشورهای عربی دارد، سیرت متکال ضمن هماهنگی با یگان 8200 نقش اساسی در جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی از طریق کاشتن تجهیزات شنود و تصویربرداری در مناطق مختلف دارد. بزرگ‌ترین پایگاه شنود و جاسوسی خاورمیانه وابسته به این گروه در شرق نوار غزه و در 16 کیلومتری مرزهای این منطقه مستقر شده است.

 

یکی از پایگاه های جاسوسی اسرائیل

شنودگر: یکی از وظایف مهم در یگان 8200 به شمار می‌رود که زنان و مردان در آن فعال هستند. شناخت دقیق از زبان عربی و قدرت تحلیل اطلاعات ازجمله مهم‌ترین تخصص های افراد فعال در این زمینه است. شنودگر کسی است که برای اولین بار اطلاعات را دریافت می‌کند. وی مسئول مشخص کردن ارزش اطلاعاتی مطالب است. شنودگرها به خوبی زبان عربی را بلد هستند. کارمندان این بخش در کشورهای مختلف معمولاً مدارک تحصیلی دانشگاهی دارند ، اما ارتش رژیم صهیونیستی تنها ارتش در دنیا است که نظامیان کم‌سن و سال را برای انجام این مأموریت ها آموزش می‌دهد. یگان مذکور توانمندی بالایی در زمینه شنود دارد. اطلاعات و اسناد جدید نشان می‌دهد که این یگان فعالیت رسمی گسترده‌ای را تحت پوشش قرار داده است که اخیراً به مناسبت چهلمین سالروز جنگ 1973 از آن رونمایی شده است. یگان 8200 با تجهیزات ویژه نصب دستگاه‌های شنود در دفاتر و تأسیسات حیاتی در میان  کشورهای عربی به ویژه کشورهایی که متخاصم با رژیم صهیونیستی هستند ، بخشی از این مأموریت‌ را دنبال می‌کنند.

-    نفوذ الکترونیک: در سال 2009 گابی اشکنازی رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی فضای سایبری را با عنوان فضای جنگ استراتژیک و عملیاتی مهم برای اسرائیل توصیف کرد. در پی این اتفاق بخش سایبری وابسته به ارتش اسرائیل تشکیل شد تا دفتر و هماهنگی‌های وابسته به ستاد ارتش با مأموریت هماهنگی و ارائه دستورات لازم در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای تأسیس شود. این دفتر در داخل یگان 8200 شکل گرفت.

مبارزه سایبری عبارت از مجموعه ای از اقدامات است که افراد ، سازمان‌ها ، کشورها و مؤسسات فرادولتی با هدف حمله یا آسیب رساندن به رایانه‌های دشمن و سیستم‌های اطلاعات آنها استفاده می‌کنند. این حملات معمولاً با دو هدف اساسی دنبال می‌شود: دستیابی به اطلاعات و آسیب رساندن به رایانه‌ها و سامانه‌های اطلاعاتی طرف مقابل که باعث آسیب رساندن به زیرساخت‌های استراتژیک دشمنان می‌شود.

بخش سایبری یگان 8200 فعالیت‌های هجومی در این عرصه را مدیریت می‌کند ، این در حالی است که بخش سایبری در داخل شاباک مأموریت فعالیت‌های دفاعی با هدف تقویت بازدارندگی و جلوگیری از حملات سایبری جریان های متخاصم را دنبال می کند.

ج: بخش اطلاعات بصری (یگان 9900)

مأموریت بخش اطلاعات بصری معروف به یگان شماره 9900 تحلیل تصاویر و ترسیم نقشه‌ها و اطلاعات مبتنی بر اساس رویکردهای بصری است. یگان 9900 شامل فضای جغرافیایی و اطلاعات بصری مرتبط با سرویس اطلاعات وابسته به ارتش اسرائیل امان است. این یگان چند بخش تخصصی در زمینه فعالیت کاری خود در درونش جای داده است که بنا به گفته فرمانده این یگان باعث ایجاد تراکم تکنولوژی در درون آن شده است.

صدها نظامی اسرائیل در یگان مذکور مشغول کار هستند ، این یگان در طول سال‌های گذشته تقریباً از تیررس رسانه‌ها و روزنامه‌ها مخفی مانده است و اطلاعات بسیار اندکی از فعالیت‌های آنها و روش‌های کاری آنها منتشر شده است. همچنین در رابطه با فعالان حاضر در این یگان در زمینه جمع‌آوری اطلاعات و تکنولوژی‌ها نیز مانند دنیای کوچک و ناشناخته ای باقی مانده است.

تخصص یگان مذکور جمع‌آوری اطلاعات از منابع متنوع بصری شامل ماهواره‌ها، هواپیماهای شناسایی ، حسگرها و جمع‌آوری اطلاعات ظاهری و قابل دید برای همه است، عناصر فعال در این عرصه دیدگاه‌های اطلاعاتی خود و پیش‌بینی‌های احتمالی را به مراتب بالاتر یعنی تصمیم‌گیران اسرائیل و نیروهای فعال در عرصه میدانی منتقل می‌کنند.

یگانه 9900 شامل بخش‌های مختلفی است، از جمله این بخش‌ها عبارتند از:

1-مرکز اطلاعات تخصصی: این مرکز، مطالعه و تحلیل اطلاعات و جمع‌آوری اطلاعات میدانی را برعهده دارد تا یک ارزیابی فراگیر و هوشمند ارائه کرده که شامل تحلیل محورهای مواصلاتی و جمع‌آوری اطلاعات میدانی شده و درک درس

تی از ماهیت تهدیدها ارائه دهد. به عنوان مثال تحلیلگران این یگان نحوه تشخیص انواع ابزارهای مبارزه و از طریق تصاویر هوایی در یک منطقه جغرافیایی مشخص بلد هستند. اطلاعاتی که از طریق مراکز فضایی و نقاط نظارت زمینی و تصاویر هواپیماها ارسال می‌شود ، غالباً مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. بسیاری از اطلاعات نیز از طریق مطالعه و پژوهش اطلاعات غیرمحرمانه و آشکار به دست می‌آید.

‌2- یگان نقشه‌ها و تحلیل اطلاعات: این یگان متخصص در زمینه ترسیم نقشه‌های ویژه عملیات اجرایی و تامین سایر نیازمندی‌های ارتش است.

3- یگان ماهواره ها: این یگان مسئول نظارت بر ماهواره‌ها است و تمامی خدمات و امکانات این ماهواره‌ها را به کار می‌گیرد تا اطلاعات فوری شامل لحظه پرتاب موشک‌ها یا شلیک ها را به دست بیاورد. این یگان پروژه‌ای با عنوان "دنیاها را می سازیم" را ارائه کرده است که یافتن  ارتباط بین دنیای نقشه‌ها و تحلیل اطلاعات و نمونه گیری بر اساس استفاده از سامانه های دیداری واقعی نظیر عینک گوگل است که با هدف تجهیز نیروهای میدانی به اطلاعات جاسوسی در زمان واقعی دنبال می شود. این پروژه به  عنوان مثال به نیروهای نظامی امکان مشاهده تجهیزات موجود در داخل یک ساختمان یا منزل را می دهد و نیروهای دشمن را با نشانه های مشخص و نیروهای صهیونیستی را با نشانه های مشخص، نشان می دهد. این سامانه می‌تواند بیشترین حد امکانات متعلق به ماهیت منطقه را در اختیار نیروهای صهیونیست قرار دهد، البته این تکنولوژی هنوز به پایان کار خود نرسیده، اما در حال حاضر نیز نیروهای اسرائیلی می‌توانند قبل از خروج برای انجام عملیات و قبل از رسیدن به عرصه میدانی از آن استفاده کنند.

سرویس‌های اطلاعاتی امان یک سرویس نظامی است که خدمات ارتباطی برای کمک به ارتش اسرائیل در اجرای مأموریت‌هایش ارائه می‌دهد، اما به علت توانمندی بالایی که در جمع‌آوری اطلاعات دارد ، مأموریت‌های خارج از حیطه کاری ارتش نیز انجام می دهد تا به سطوح سیاسی و امنیتی اسرائیل برای انجام مأموریت‌های محوله کمک کند.

انتهای پیام/ راه دانا

ارسال نظر

آخرین اخبار