رصد انتخابات ایران در رسانه های خارجی؛

شرکت کنندگان در نظرسنجی IranPoll، که عمدتا از طرفداران رییس جمهور بوده‌اند، در توانایی او برای احیای اقتصاد و مدیریت کشور تردید نشان داده‌اند.

تردید جدی هواداران روحانی در توانایی او برای اداره کشور/ ولع سیری ناپذیر احمدی نژاد برای قدرت و توجه رسانه‌ای

به گزارش گلستان24، در روزهای باقی مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مشرق به صورت منظم خلاصه ای از تحلیل ها و برآوردهای رسانه های مهم بین المللی را درباره انتخابات ایران، به مخاطبان گرامی ارایه خواهد داد.

وبسایت «دیلی کالر»/ ۱۹ آپریل

«احتمالا اصول گرایان پیروز انتخابات آینده هستند»

مطابق با یافته های یک نظرسنجی جدید، اصول گرایان انقلابی ممکن است برنده انتخابات آینده این کشور باشد.

بیش از ۴۰ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفتند که رییس جمهور فعلی، حسن روحانی، «محتمل است» که انتخابات ۱۹ می را ببازد، در حالی که ۱۴ درصد هم او را «با احتمال بالا» بازنده انتخابات دانستند. این ارقام حاکی از آن است که روحانی- که با وعده احیای اقتصاد ایران برنده انتخابات گذشته ریاست جمهوری شده بود- این بار، به یک نامزد اصول گرا نتیجه را واگذار خواهد کرد.

در نظرسنجی موسسه «IranPoll»، مستقر در تورونتوی کانادا، ۱۰۰۵ نفر شرکت داشتند. بیشتر آن ها طرفدار رییس جمهور کنونی بودند، ولی به نظر می رسد که توانایی او را برای احیای اقتصاد کشور بعد از توافق هسته ای به طور خاص و اداره کشور به طور عام، محل تردید می دانند. روحانی همچنینی به دلیل ناتوانی خود در تقویت اقتصاد کشور، حمایت پیشین را از جانب رهبری ایران ندارد.

روحانی هفته‌های مانده به انتخابات را صرف تبلیغ سیاست های اقتصادی و کاهش نرخ تورم تحت ریاست جمهوری خود کرده است. او در انتخابات قبلی، خود را به عنوان یک شخصیت میانه رو یا «معتدل» مطرح کرده بود.

انتظار می رفت که توافق هسته‌ای که با عنوان «برنامه جامع اقدام مشترک»(برجام) شناخته می شود، تحریم ها را از ایران بردارد و موجب رشد اقتصادی چشمگیر شود، ولی تحریم های غیرهسته ای ایران باقی مانده است. ظاهرا آن اندازه تحریم هایی که تاکنون برداشته شده اند، برای ارتقاء استانداردهای معیشتی در سطح مورد انتظار، کافی نبوده است.

سلف روحانی، محمود احمدی نژاد، روز پنجشنبه اعلام کرد وارد انتخابات خواهد شد. احمدی نژاد زمانی به واسطه ادبیات آتشین و سیاست های رادیکال خود علیه غرب و همچنین توسعه برنامه هسته ای ایران، محبوب بوده است.

هفته نامه «نیوزویک»/ ۱۷ آپریل

«در ایران، روحانی اصول گرا، ابراهیم رئیسی، به عنوان رقیب جدی روحانی ظاهر شد»

در ایران نامزدها برای انتخابات ۱۹ می نام نویسی کردند- انتخاباتی که در آن دوباره اصول گرایان و اصلاح طلبان رو به روی هم صف آرایی خواهند کرد.

سال گذشته، محمود احمدی نژاد، یکی از پوپولیست های شاخص ایران، شروع به دادن علامت هایی مبنی بر حضورش در رقابت برای دور سوم ریاست جمهوری کرده بود.

با وجود نهی رهبر ایران از حضور مجدد او در سپتامبر ۲۰۱۶، احمدی نژاد برای انتخابات ثبت نام کرد. رییس جمهور حسن روحانی هم مانند احمدی نژاد به دنبال حضور در دور بعدی ریاست جمهوری است. ولی در زمان ثبت نام، نامزدی در صحنه حاضر شد که به گفته کارشناسان می تواند روحانی را یک دوره ای کند: دادستان کل پیشین ایران، ابراهیم رئیسی.

رئیسی، روحانی اصول گرای ۵۶ ساله، تولیت حرم امام رضا را در شهر مشهد، بزرگ ترین شهر مذهبی ایران بر عهده دارد. او رییس بزرگ ترین موسسه خیریه کشور، آستان قدس رضوی، هم هست. رئیسی از نزدیکان رهبر ایران محسوب می شود و سال گذشته از جانب آیت الله خامنه ای به این سمت منصوب شد. با این حال، رهبر ایران هیچ گاه در انتخابات از نامزد خاصی طرفداری نمی کند.

نخبگان جناح اصول گرا هنوز بر سر یک نامزد واحد برای رقابت با حسن روحانی اجماع نکرده اند. ولی در حالی که در فصل انتخابات، بسیاری از چیزها تغییر می کند، بسیاری از ناظران، رئیسی را دارای بیشترین پتانسیل برای به چالش کشیدن روحانی می دانند.

ممکن است اصول گرایان هر کسی را که قوی ترین چالش را برای روحانی ایجاد می کند، به میدان بفرستند، در حالی که نامزدهای دیگر این جناح کنار بروند تا در آخر یک رقابت یک-با-یک شکل بگیرد. در ۲۰۱۳، چند نامزد اصول گرا علیه یکدیگر رقابت کردند و آراء طرفداران این جناح را متفرق کردند و به روحانی فرصت پیروزی دادند. اگر این دوباره تکرار شود، می تواند بار دیگر شانس پیروزی اردوی اصول گرایان را کاهش دهد.

تا به این جا، اهداف رئیسی در انتخابات روشن تر شده است. او تلاش کرده خود را چهره ای برآمده از مردم نشان دهد و بر اقتصاد و فساد اقتصادی به عنوان نقاط تمرکز برنامه های خود در کارزار انتخاباتی دست گذاشته است.

توافق هسته ای بین تهران و قدرت های جهانی در جولای ۲۰۱۵، در پشتوانه وعده های اقتصادی روحانی برای تقویت اقتصاد کشور، می توانست ماندن او را برای دور دوم ریاست جمهوری تضمین کند، ولی ایرانی ها می گویند که آن چنان که باید از منافع اقتصادی که توجیه اصلی انعقاد توافق هسته ای بود، برخوردار نشده اند. در حالی که ایران با شرکت های خارجی قراردادهایی امضاء کرده است، ولی بسیاری از آن ها در عمل محقق نشده اند- و با وجود این که برخی شاخص های اقتصادی در دولت روحانی بهبود نسبی داشته اند، ایرانی ها آن شکوفایی اقتصادی وعده داده شده را نمی بینند.

رئیسی فساد در کشور را هدف انتقادات خود قرار داد و گفت که از جایگاه خود به عنوان رییس یک موسسه ثروتمند و منابع مالی آن برای کمک به کارزار انتخاباتی استفاده نخواهد کرد.

برخی کارشناسان می گویند که پیروزی رئیسی می تواند تنش های فزاینده که هم اکنون میان ایران و غرب وجود دارد، دامن بزند، به ویژه روابط با آمریکا تحت رهبری دانلد ترامپ که مخالفت خود را با حکومت ایران و توافق هسته ای از ابتدای حضور خود در صحنه رقابت های ریاست جمهوری اعلام کرده بود و هم اکنون هم همه روابطی را که در دوره اوباما با ایران ایجاد شده بود، قطع کرده است.

ولی اگر دولت ترامپ در آینده چرخشی صورت دهد و در سطوحی به دنبال همکاری با تهران باشد، رئیسی چالشی بزرگ تر سر راه این همکاری خواهد بود تا دولت فعلی.

«ریچارد دالتون»، سفیر پیشین بریتانیا در ایران می گوید: " ایجاد پیوندهای دیپلماتیک(آمریکا با ایران) در دولت رئیسی دشوارتر از دولت روحانی خواهد بود. پس مدیریت بحران در برابر دولت رئیسی(برای آمریکا) مشکل تر خواهد بود."

شبکه خبری بلومبرگ/ ۱۷ آپریل

«نظرسنجی IranPoll نشان می‌دهد روحانی با وجود محبوبیت نسبی، می‌تواند بازنده باشد»

محبوبیت حسن روحانی ممکن است آن اندازه کافی نباشد که دور دوم ریاست جمهوری را برای او تضمین کند. این مطلب را یافته های یک نظرسنجی که در روز دوشنبه منتشر شد، نشان می دهد.

در حالی که بسیاری از پرسش شوندگان به نظرسنجی موسسه کانادایی «IranPoll» طرفداران رییس جمهور کنونی بودند، این را هم اضافه کردند که دوره ریاست روحانی و توافق هسته ای که دستاورد اصلی آن بود، وضعیت اقتصادی کشور را بهتر نکرده است. بیش از ۴۰ درصد از نظردهندگان شکست او را «تا حدی محتمل» دانستند، در حالی که ۱۴ درصد شکست روحانی را «بسیار محتمل» خواندند.

نتایج نظرسنجی نشان می دهد که یک وظیفه سنگین پیش روی روحانی اعتدال گرا قرار دارد، کسی که تلاش هایش برای ادغام ایران در اقتصاد جهانی می تواند با انتخاب یکی از رقبای اصول گرای او، روند معکوس در پیش بگیرد. رییس جمهور در هفته های اخیر وقت خود را به دفاع از عملکرد اقتصادی، بازدید از کارخانه ها و میادین نفتی اختصاص داده تا سیاست های دولتش را تبلیغ کند. او می گوید که سیاست های دولت او، تورم را در کشور یک رقمی کرده است.

این نظرسنجی با تلفن از ۱۰۰۵ نفر در نقاط مختلف ایران، در فاصله ۱۱ تا ۱۴ آپریل انجام گرفت و حاشیه خطای آن ۳ درصد است.

در حالی که تقریبا ۴۰ درصد نظردهندگان، روحانی را در حل مشکلات اقتصادی تا حدی موفق دانسته اند، بیش از نیمی از نظردهندگان هم او را «نسبتا ناموفق» یا «بسیار ناموفق» ارزیابی کرده اند.

یافته های این نظرسنجی نشان می دهد که ۷۲ درصد نظردهندگان معتقدند که توافق هسته ای، معیارهای معیشتی شهروندان معمولی ایران را بهبود نداده است- امری که حتی در سخنان رهبر عالی ایران، آیت الله علی خامنه ای هم نمود یافته است.

بیش از ۱۶۰۰ نفر برای ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند. آن ها اکنون توسط شورای نگهبان بررسی می شود تا صلاحیت آن ها برای حضور در رقابت ها تعیین گردد. نامزدهای یک روحانی اصول گرای متنفذ و محمود احمدی نژاد، رییس جمهور سابق ایران، هستند. احمدی نژاد علی رغم توصیه رهبر ایران مبنی بر عدم ورود به رقابت ها، ثبت نام کرد.

این نظرسنجی نشان می دهد که ابراهیم رئیسی، رقیب اصلی روحانی، هنوز برای اکثریت رای دهندگان نسبتا ناشناخته است.

مجله «Forbes»/ ۱۷ آپریل

«اقتصاد، میدان نبرد اصلی در رقابت های ریاست جمهوری»

در حالی که ثبت نام برای نامزدی ریاست جمهوری در ایران تمام شده است، شکل کلی محتمل رقابت ها در حال آشکار شدن است. مسایل اقتصادی احتمالا میدان اصلی تقابل نامزدهای اصلاح طلب و اصول گرا خواهد بود.

با وجود، نام نویسی ۱۶۳۶ نفر برای ریاست جمهوری، صلاحیت اکثریت عمده ان ها احتمالا در شورای نگهبان- که وظیفه بررسی صلاحیت ها را بر عهده دارد- تایید نخواهد شد. نامزدهای نهایی در ۲۶ و ۲۷ آپریل مشخص خواهند شد.

رقابت اصلی را می توان بین نامزدهای اصلاح طلب همچون حسن روحانی، رییس جمهور فعلی، و نامزدهای اصول گرا همچون ابراهیم رئیسی در نظر گرفت.

علاوه بر این دو رقیب پیشتاز، در اردوی اصلاح طلبان، اسحاق جهانگیری، معاون رییس جمهور، هم دیده می شود که نامزد پوششی برای موقعیتی است که روحانی به هر دلیل در انتخابات حاضر نشود.

از دیگر نامزدها می توان به محمود احمدی نژاد، رییس جمهور سابق- که به احتمل از سوی شورای نگهبان تایید نخواهد شد- حمید بقایی، معاون پیشین احمدی نژاد، و محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، اشاره کرد.

به احتمال قوی، اقتصاد بن مایه اصلی رقابت های انتخاباتی خواهد بود که به طور رسمی از ۲۸ آپریل آغاز می شود و در ۱۷ می به پایان می رسد. به ویژه، بخش اصلی مناظره ها هم حول توفیق یا عدم توفیق توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی دور خواهد زد.

آن گونه که در حال حاضر از قرائن بر می آید، روحانی در تلاش خود برای کسب رای برای ماندن در دور دوم ریاست جمهوری، با تردید عمومی مواجه خواهد شد. نظرسنجی اخیر IranPoll که بین ۱۱ تا ۱۴ آپریل انجام گرفت، شامل یافته هایی است که برای رییس جمهور کنونی نگران کننده است.

وقتی از شرکت کنندگان در نظرسنجی درباره سطح درآمدی آن ها پرسیده شد، ۵۴ درصد گفتند که معیشت خود را «به سختی» یا «با سختی بسیار» به دست می آورند؛ ۳۵ درصد گفتند که اوضاع اقتصادی خانواده ان ها نسبت به ۴ سال قبل بدتر شده است؛ در حالی که تنها ۱۱ درصد از بهبود وضعیت اقتصادی خود خبر دادند.

وبسایت «عرب نیوز»/ ۱۸ آپریل

«چرا احمدی نژاد برگشته است؟»

انتخابات ریاست جمهوری در ایران پیش بینی ناپذیر و پیچیده است. مصداق این پیچیدگی این است که بسیاری از نامزدها برای شخص خود ثبت نام نکرده اند، بلکه برای بسیج پایگاه رای خود و حمایت از نامزد دیگری به میدان آمده اند. این، دلیل آمدن احمدی نژاد است.

ولع سیری ناپذیر احمدی نژاد برای قدرت و توجه رسانه ای موجب تنش با مقامات عالی حکومت ایران شده است. ثبت نام احمدی نژاد به او همان توجه رسانه ای بین المللی را می دهد که تشنه آن است، و همچنین این امکان را  که اگر نامزد مورد حمایت او انتخاب شود، خود او عضوی از تیم ریاست جمهوری باشد.

با بررسی فعالیت های داخلی او در یکی دو سال اخیر، به نظر می رسید که او قصد ورود دوباره را به سیاست دارد. او به شهرها سفر می کرد، از روحانی انتقاد می کرد و پیش از آخرین انتخابات پارلمانی در ایران، شروع به تشکیل کمپین سیاسی کرده بود.

گرچه ریاست جمهوری احمدی نژاد در ۲۰۱۳، با کم ترین میزان محبوبیت عمومی نسبت به روسای جمهور قبلی به پایان رسید، اوضاع اجتماعی-اقتصادی ایران از آن زمان تغییر کرده است. بسیاری از ایرانی ها او را دوست ندارند، ولی برخی سیاست های احمدی نژاد همچون دادن یارانه نقدی، در میان طبقات محروم محبوبیتی برایش ایجاد کرد، به ویژه بعد از آن که روحانی بسیاری از برنامه های رفاه عمومی را قطع کرده است.

بنابر این احمدی نژاد می خواهد به نفع نامزد مورد حمایت خود تبلیغات کند، چون او هنوز در مناطق روستایی و برخی اقشار متوسط به پایین محبوبیت دارد. ولی حضور او می تواند رای اصول گرایان را متفرّق کند و شانس پیروزی روحانی را بالا ببرد.

منبع: مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار