«بازگشت اعتبار به پاسپورت ایرانی» وارونه اجرا شد

چهار سال بعد از وعده رئیس جمهور برای بازگرداندن اعتبار و احترام به گذرنامه ایرانی، اینبار نوبت به هنگ کنگ رسیده تا اجازه ورود به مسافران ایرانی بدون داشتن ویزای خاص را ندهد!

 بی احترامی به شهروندان ایرانی؛ این‌بار در هنگ کنگ! +سند

به گزارش گلستان24، «قول می دهم که اعتبار و احترام را به پاسپورت ایرانی برگردانم». این وعده مهم را رئیس جمهور بر زبان آورد؛ درست چهار سال قبل و در ایام بیان وعده های رنگارنگ توسط کاندیداها در کارزار انتخابات ریاست جمهوری. بازگرداندن اعتبار و احترام به پاسپورت ایرانی یکی از وعده های پر بازتاب بود که هم بنا به رتبه بندی های جهانی و هم اتفاقات علنی، هیچگاه محقق نشد.

 پاسپورت ایرانی

تیرماه سال ۹۲، درست یکماه قبل از در دست گرفتن قوه مجریه توسط دولت یازدهم، "موسسه هنلی و همکاران" که هرساله رتبه گذرنامه های کشورهای جهان را اعلام می کنند در آخرین رتبه بندی خود گذرنامه ایرانی را در رتبه ۸۶جهان قرار دادند. این درحالی است که حالا و با وجود وعده رئیس جمهور مبنی بر بازگرداندن اعتبار و احترام به پاسپورت ایرانی، رتبه کشورمان در اعتبار سنجی موسسه هنلی و همکاران از ۸۶ به ۹۸ تنزل پیدا کرد و تنها بالاتر از کشورهایی چون لیبی، سومالی،عراق، پاکستان و افغانستان قرارگرفت.

حال اما در اتفاقی جدید، بازهم اعتبار و احترام به گذرنامه ایرانی زیر سوال رفته است و شهر هنگ کنگ شرایط خاصی را برای دارندگان گذرنامه ایرانی در نظر گرفته است. بر اساس اسناد موجود، اتباع ایرانی از تاریخ دوازدهم آپریل سال ۲۰۱۷ یعنی بیست و سوم فروردین ماه سال ۹۶، برای ورود به فرودگاه هنگ کنگ هم نیاز به اخذ ویزای ترانزیت دارند! دراین دستور العمل که از سوی هنگ کنگ اعلام شده، تنها چند ملیت شامل ایرانی، افغانستانی، کره شمالی و سودان ملزم به رعایت این دستورالعمل هستند و گذرنامه ایرانی از نظر اعتبار هم رده گذرنامه های افغانی،کره شمالی و سودانی قرار گرفته است. حتی هنگ کنگی ها مسافرین ایرانی که به صورت هوایی وارد این کشور می شوند و قصد عبور از مرزهای آبی دارند را به همراه دریانوردان دارای گذرنامه ایرانی را ملزم به دریافت ویزای ترانزیت کرده است!

چنین برخوردهایی با گذرنامه ایرانی درحالی رخ می دهد که دولتی ها در اولین سال فعالیت خود کارگروهی را متشکل از وزارت اطلاعات، وزارت امورخارجه، پلیس مهاجرت و گذرنامه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل دادند تا ظرف مدت کوتاهی دریافت روادید برای اتباع ایرانی را به منظور سفر به ۶۰کشور جهان لغو یا حداقل تسهیل کنند اما علاوه بر آنکه نتیجه ملموسی نداشته، اتفاقات تلخی چون در آوردن مانتو و روسری تعدادی از زنان ایرانی در گرجستان و اکنون سخت تر شدن ورود به کشوری چون هنگ کنگ هم به آن اضافه شده است.

  •  

منبع: مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار