ققنوس:

فضای مجازی وشبکه های مجازی جدای ارانکه ازحیث ماهیت باید مورد تامل قراربگیرد ازحیث کارکردی وکاربردی بیشک نقش مهمی را دارد

جلین روحانیت خوابزده وکسروی بیدار

به گزارش گلستان24، یادداشتی به قلم حسین پایین محلی: بهمن ماه سال نود وچهاربود که کنارشهرداری گرگان، عکسی تاریخی ازتظاهرات مردم انقلابی منطقه در گرگان سال پنجاه وهفت، درابعاد سه درچهار کار شده بود.نکته جالب توجه دراین عکس صف اول بود که عمدتاجلینی وروحانیون جلینی بودند.این عجیب نبود چراکه روحانیت شیعه وعالمان شیعه همواره ازطلایه داران مبارزه با استبداد واستعمار وجریانان انحرافی بودند.کافیست به تاریخ معاصر وتحولات تاریخی وسیاسی نگاه بیاندازیم تاببینیم از اولین بنیانگزاران عدالتخانه وانقلاب مشروطه مشروعه ،ملی شدن صنعت نفت،مبارزه بااستبداد مدرن پهلوی وغرب امپریالیزم و...روحانیت حضوری بی بدیل داشتند وبه قول جلال ال احمد روشنفکران درپاتوق های روشنفکری وکافه ها مشغول بحثهای انتلکتویلی میکردند همچنانکه در کودتای بیست وهشت مرداد و....پانزده خرداد ۴۲و....میتوان به لیستی ازبزرگان چون شیخ فضل ا...،مدرس،سید جمال،نواب صفوی،میرزاکوچک خان،خیابانی،کاشانی و نزدیک تربه دوران ماکسانی چون امام(ره)،بهشتی ومقام معظم رهبری ومطهری و...اشاره کرد.روحانیتی که خلاصه مکتب اسلام است.درحوزه فردی مومن ودرحوزه اجتماعی مصلح ودرحوزه تاریخی مکلف به مبارزه با انحرافات واستبداد واستکبار.

از تحولات مهم سیاسی ومعرفتی معاصر تقابل روحانیت با منحرفین به اشکال متفاوت است اما انجاکه پشت انحراف یک حکومت غربزده فاسد چون پهلوی بود که باحمایت غرب درسطح وسیعی به توزیع اثار کسی چون احمد کسروی میپرداخت نقش جهاد پررنگ میشود ونواب صفوی بااگاهی از سرانجام خویش باوجود حمایت استکبارجهانی و استبداد داخلی وجریان روشنفکری است مواجه بود کسروی رادعوت به مناطره کرد که کسروی درهرباراستنکاف میکرد...وازسویی درتبلیغات وسیع حکومتی به ترویج فرقه خود ساخته پرداخت

امروز عرصه فرهنگی عرصه جنگ نرم است که رهبری انقلاب ازان به عنوان جهاد کبیر یاد کردند وفضای مجازی وشبکه های مجازی به واسطه ظرفیت عظیم تاریخی نقش بی بدیلی را در تغییرات اجتماعی و تحولات تاریخی میتواند ایفانماید چنانکه رهبری انقلاب فرمودند اگر دراین جایگاه نبودند مدیریت فضای مجازی رابرعهده میگرفتند.

فضای مجازی وشبکه های مجازی جدای ارانکه ازحیث ماهیت باید مورد تامل قراربگیرد ازحیث کارکردی وکاربردی بیشک نقش مهمی را دارد

اماانچه راقم این سطوررا به نگارش واداشت ضرورت توجه به فضای مجازی وشبکه های اجتماعی  در کنار محیط عینی جامعه است.روحانیت باید نه تنهاپیشرو در حرکات مهم باشد بلکه به اسیب شناسی پدیده ها ومفاهیم  بپردازد و باانحرافات مقابله کند نه اینکه این شایبه درذهن برخی بدخواهان جوانه بزند که این طیف برسر پیشنمازی باخود درگیرند ومردم هم نادیده گرفته شوند وبرخی بابرند قالبی وقلابی تاریخ وتکدی گری از تفکرات کسروی  زمینه  گسل تاریخی فرهنگی ایجاد کنند.بیشک روحانیت جلین باان عقبه افتخارامیز تاریخی خود راه را بربسیاری از التقاطات بسته اند چنانکه مرحوم حجت الاسلام سید موسی  حسینی درحوزه ایدیولوژیک وحجت الاسلام عیسی حجتی درحوزه اجتماعی به بصیرت گری پرداختند اما طیف روحانیت باتعامل درونی درجلین باید به رصد همه جانبه فضای فرهنگی جلین اعم از عینی تامجازی بپردازند وزمینه رشد تفکرات بومی شده کسروی رابگیرند.

پیشنهاد حقیر برای حفظ حیات فرهنگی وبالندکی ان واسیب شناسی وجلوگیری ازانحرافات تشکیل یک هیات اندیشه ورزاصیل است که متشکل از روحانیت جلین،بزرگان مساجد در کنار نخبگان وفعالین می باشد تا شاهد تحقق مطالب عرض شده باشیم.هیات اندیشه ورز جلین با تدوین سند توسعه فرهنگی میتوانند به تقویت باورها وتعامل بیشتر در شهر توسط شهروندان بپردازند وراه را بر راهزنان فرهنگی ببندند که به دنبال قهرمان سازی دروغین از خود هستند وباحضور درجمعیتها به دنبال کسب سرمایه اجتماعی وایجادپایگاه اجتماعی.باامید به اینکه تاریخ سازان قلابی شیادوار چون بومسلیمه ابن کذاب نتوانند با رانت وحمایت برخی افراد وجریانات سیاسی موج سواری کنند وازامکانات در نظام مقدس جمهوری اسلامی در راستای موج سواری و بت ساختن خود اعمال کنند وروحانیت مابصیرگونه به رسالت تاریخی چون گذشتگان عمل کند ومردم بصیرما نشان میدهند که الزاما اهل دانش بودن به معنای بینش داشتن عده ای  نیست چنانکه عده ای کباده تاریخ خوانی دارند درحالیکه هرتاریخ خوانی تاریخ دان نیست واگرهم باشد باز اثبات کننده حقانیت کسی نیست چنانکه کسروی هم تاریخدان بود!!! این نوشتار راباابیاتی ازمولانا به اتمام می رسانیم:

 

چون بسی ابلیس آدم‌روی هست

پس بهر دستی نشاید داد دست

زانک صیاد آورد بانگ صفیر

تا فریبد مرغ را آن مرغ‌گیر

بشنود آن مرغ بانگ جنس خویش

از هوا آید بیاید دام و نیش

حرف درویشان بدزدد مرد دون

تا بخواند بر سلیمی زان فسون

کار مردان روشنی و گرمیست

کار دونان حیله و بی‌شرمیست

شیر پشمین از برای کد کنند

بومسیلم را لقب احمد کنند

بومسیلم را لقب کذاب ماند

مر محمد را اولوا الالباب ماند

آن شراب حق ختامش مشک ناب

باده را ختمش بود گند و عذاب

 

نویسنده حسین پایین محلی

انتهای متن/

ارسال نظر

آخرین اخبار