حامیان دولت که 4 سال قبل با تفرعن به مردم توهین می‌کردند و از کم‌فهمی مردم سخن می‌گفتند اما به تازگی به همان مردم «دکترای علوم سیاسی» اعطا کرده‌اند.

ذهن‌خوانی اصلاح‌طلبان از قالیباف به روش مرتاض‌ها!

به گزارش گلستان24، خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.
***

اعطای دکترای علوم سیاسی به لبوفروش‌ها توسط حامیان دولت!
محمد کیانوش‌راد، عضو حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت ایران، اخیراً در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است:

حاشیه نشینان شهرها هوشمند و آگاه هستند و با وجود مشکلاتی که در تامین نیازهای اولیه خود دارند در سر بزنگاه به وعده های پوچ و توخالی «نه» خواهند گفت!

او همچنین می‌افزاید: مردم به خوبی فرق میان وعده های دروغ و راست را تمیز می دهند و هر نامزدی که صادقانه تر با مردم صحبت کند، جامعه نیز به او اعتماد خواهد کرد.[1]
ذهن‌خوانی اصلاح‌طلبان از قالیباف به روش مرتاض‌ها!


*صحبت‌های این چهره اصلاح‌طلب در حالی است که ستاد مشترک اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها طی 4 سال گذشته عمداً یا سهواً تا جایی که توانستند مردم را ندیدند و آنها را به تمسخر گرفتند.

نفر اول هم محمود سریع‌القلم (که گفته می‌شد مشاور رئیس جمهور روحانی است) بود که در اظهاراتی مشهور گفت: راننده تاکسی یا یک لبوفروش دانشی درباره مسائل کشور ندارند![2]

پس از او نیز آش طلاق سیاسی دولت از مردم آنقدرها شور شد که حتی ابراهیم اصغرزاده از چهره‌های ستادی اصلاح‌طلب چندی قبل در یک مصاحبه تأکید کرد که مردم در 3 سال گذشته از عمر دولت دیده نشده‌اند.

ادعای هوشمندی مردم توسط این جماعت در حالی است که اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها مثلاً در مقابل این گفته علی مطهری که اظهار کرده بود: مردم برای گرفتن جارو هم صف می‌بندند[3] نیز لام تا کام سخنی نگفتند و اصطلاحاً سکوت رضایت‌آمیز به خرج دادند.

با این حال اما شاهدیم که تنها چند هفته مانده به یوم‌الحساب انتخابات، آقایان به یکباره در مقابل تمام آن رفتارها و گفته‌ها ایستاده‌اند و اینجا و آنجا درباره هوشمندی و قدرت تعقّل مردم سخن‌سرایی می‌کنند.
قبل از کیانوش راد، یک فعال اصلاح‌طلب دیگر نیز به ناگاه درباره هوشمندی مردم سخن گفته بود.

سعید شریعتی در یک مصاحبه اظهار کرده بود: در دور گذشته در حالی که جلیلی بود و شعارهای احمدی‌نژادی می‌داد هم بیشترین رأی روحانی از روستاها و شهرهای کوچک بود. الزامی ندارد که ما طبقات زحمت‌کش و مردم کم‌درآمد را نادان فرض کنیم که فریب شعارهای پوپولیستی و عوام‌گرایانه را می‌خورند. ملت ایران ممکن است درآمد کمی داشته باشند اما عقل دارند. مطمئن باشید مردم از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شوند[4]

***
ذهن‌خوانی اصلاح‌طلبان از قالیباف به روش مرتاض‌ها!
عبدا... رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات، به تازگی در گفت‌وگوی خود با روزنامه شرق درباره فعالیت‌های انتخاباتی محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و اظهارات وی در نخستین مناظره اظهار کرده است:

واقعا نمی‌دانم هدف قالیباف کدام بخش از جامعه است؛ اما طبیعتا بخش کوچکی از جامعه هنوز تحلیل درستی از مسائل ندارند و ممکن است طرح برخی از شعارها، آنها را فریب دهد. آقای قالیباف بنای خود را بر تحریک احساسات عمومی و تخریب همه‌ دستاوردهای دولت روحانی قرار داده است. دلیل اتخاذ این روش از سوی قالیباف، ناراحتی او از مناظرات سال ٩٢ است؛ آن مناظره‌ها هنوز در ذهن قالیباف مانده و متأسفم که آقای قالیباف هنوز نمی‌تواند (این موضوع) را فراموش کند.

او همچنین می‌افزاید: من اتاق فکری برای آقای قالیباف نمی‌شناسم. او اهل مشورت نیست؛ تصمیم می‌گیرد و به بقیه می‌گوید اجرا کنند.[5]

*پیش از رمضان‌زاده، روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیز در مطلبی عنوان کرده بود که «قالیباف این بار با سه هدف وارد صحنه انتخابات شده است: اول آنکه مناظره های سال ۹۲ را جبران مافات کند و با روحانی تسویه حساب کند، حتی اگر پیروز میدان نباشد»![6] 

نکته این سخنان آنست که نه آقای رمضان‌زاده و نه روزنامه اعتماد، هیچیک فکت یا سند اظهارات خود را بیان نکرده‌اند و مشخص نیست چگونه به این اطلاعات مکتوم مثل او اهل مشورت نیست، مناظره‌ها هنوز در ذهن قالیباف مانده، قصد او این است و... که در سویدای ذهن آقای قالیباف بوده‌اند دست یازیده‌اند؟
جالب آنکه جریان خاص همواره خود را منتقد رفتارهای اینچنینی و اظهارات بدون سند معرفی کرده است.

نکته قابل تأمل اظهارات رمضان‌زاده نیز آنست که گویا او از طرح همفکران خود برای عرض ارادت یک شبه به ساحت مردم و هوشمند خواندن جامعه بی‌خبر بوده که به «امکان فریب مردم» اشاره کرده است زیرا اصلاح‌طلبان در روزهای اخیراً به طرز محسوسی از هوشمندی و عقلانیت مردم و عدم امکان فریب آنها سخن می‌گویند...

***
حالا کم‌تر ناگزیر می‌شویم پولمان را با چمدان حمل و نقل کنیم
ظریف هم به کمک روحانی آمد؛ بدون عذرخواهی از ماجرای «قدر قدرتی جناب آمریکا»!
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت روحانی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا ضمن حمایت از رئیس‌جمهور روحانی، با تکرار این‌که "زمان به میوه نشستن تلاش‌ها در چارچوب برجام به تدریج فرا می‌رسد" گفته است: برای تداوم اقتدار ایران نیاز است سیاست‌های چهار سال گذشته ادامه یابد!

او همچنین می‌افزاید: وقتی مسئولیت وزارت خارجه را بر عهده گرفتم این احساس را داشتم که باید خودم را هزینه مردم و کشورم کنم، نه اینکه مردم و کشور را هزینه ادعاهای خود کنم.

ظریف در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشته است: امروز سرمایه‌گذاران خارجی در بازار ایران حضور دارند، بانک‌های خارجی با ایران تعامل می‌کنند و ما کم‌تر ناگزیر می‌شویم که پول خود را با چمدان حمل و نقل کنیم.
گفتنیست، در بخشی از گفت‌وگوی ایسنا می‌خوانیم:

«رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به ادعای کسانی که می‌گویند رفت و آمد بازرگانان، تجار و کارآفرینان خارجی به ایران نتیجه‌ای نداشته است، گفت:‌  شما برای این‌که یک قرارداد عادی حتی در داخل کشور امضا کنید، ماه‌ها مذاکره می‌کنید. برای خرید یک خانه ممکن است چندین جلسه و مذاکره در دفتر املاک برگزار کنید تا بتوانید یک خانه را معامله کنید. حال شما می‌خواهید بعد از یک دوره طولانی که ایران از نظر اقتصادی از دنیا جدا بوده و موانعی برای توسعه روابط اقتصادی در بعد خارجی داشته یک حرکت جدیدی را آغاز کنید. برای انجام این امر چقدر فرصت نیاز است؟ یک روز، یک ماه، دو ماه؟ چه میزان زمان نیاز است؟ چگونه است برخی از دوستان خیلی سریع به این نتیجه رسیده‌اند که برجام نتیجه نداشته و این رفت و آمدها صرفا تشریفاتی بوده است؟»[7]

*در اشاره به اظهارات وزیر خارجه آقای روحانی، توجه مخاطبان محترم را به چند نکته جلب می‌کنیم:
یکم: نخستین کسی از مسئولان ارشد نظام که به مسئله بی‌ثمر بودن رفت و آمد هیئت‌های خارجی به ایران در پسابرجام اشاره داشته است، شخص رهبر معظم انقلاب اسلامی بودند.

معظم‌له در دیدار با نخست‌وزیر سوئد که در بهمن ماه سال گذشته صورت گرفت از عملی نشدن اغلب توافقات صورت گرفته در سفرهای هیئت‌های خارجی انتقاد کردند.[8]

جدای از این، مردم ایران که قرار بود اصلی‌ترین لمس‌کنندگان دستاوردهای برجام باشند نیز چیزی از عوائد برجام احساس نمی‌کنند.

اکنون مشخص نیست گفتاردرمانی ظریف «در پاسخ به ادعای کسانی که می‌گویند رفت و آمد بازرگانان، تجار و کارآفرینان خارجی به ایران نتیجه‌ای نداشته است»! دقیقا قرار است چه منفعتی داشته باشد؟!

دوم: آقای ظریف در حالی می‌گوید بانک‌های خارجی با ایران تعامل می‌کنند، که شخص خود ایشان، علی‌اکبر صالحی و علی لاریجانی بعنوان 3 مقام مدخل در برجام و از مدافعین اصلی آن اظهار کرده‌اند که تقریباً هیچ بانک بزرگی در اروپا و در پسابرجام با ایران همکاری نمی‌کند.

جالب آنکه حتی دکتر علی لاریجانی چندی قبل اعلام کرد که بانک‌های کشور چین بعنوان یک عضو غیر اروپایی کشورهای 1+5 نیز از همکاری با دولت ایران امتناع می‌کنند.[9]

به راستی آیا رواست که پدیده نگاه کردن به دوربین و اظهار صحبت‌های ناراست و ناواقع با مردم همچنان ادامه یابد؟!
و سوم: صحبت‌های آقای ظریف مبنی بر اینکه خود را هزینه کشور و مردم کرده‌ام نیز با واقعیت تطابق چندانی ندارد.
خاصه آنکه اقدامات برجامی دولت بر خلاف نظر تحلیلگران دلسوز کشور که آقای ظریف خوب آنها را می‌شناسند! با خوشبینی به آمریکا صورت گرفته است و در خلال آنها از برخی خطوط قرمز هم عبور شده است که این مسئله هر معنایی دارد به جز هزینه شدن آقای ظریف در راه خواسته‌های نظام و کشور و ایضاً اینکه شخص آقای ظریف نیز در مقاطعی اظهار نظرهایی داشته‌اند که دقیقاً در نقطه مقابل امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بوده است.
تأکید بر خروج حزب‌الله از سوریه[10]، اظهار اینکه آمریکا با یک بمب می‌تواند زیرساخت‌های دفاعی ایران را از بین ببرد و اقدامات نابجایی که در یک سفر نیویورکی رئیس‌جمهور روحانی اتفاق افتاد، جملگی از همین قبیل بوده‌اند.

از منظر تحلیلی، آقای ظریف هم‌اکنون می‌بایست در قامت یک «عذرخواه» وارد عرصه افکار عمومی کشور شوند نه بعنوان حامی رئیس‌جمهور روحانی و در دفاع از برجام...

 

منبع : جهان نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار