در نتیجه افزایش موج نارضایتی مردم به‌ ویژه اهل تسنن از اقدامات رژیم سعودی، این سرکوب‌ها نتیجه معکوس داده ومی‌تواند قشر خاکستری و ساکت مردم بحرین را نیز به خیابان ها بکشاند.

اشتباه راهبردی رژیم آل‌خلیفه پای قشر خاکستری را هم به میدان باز می‌کند

به گزارش گلستان 24، دو روز از صدور حکم دادگاه رژیم آل خلیفه بر ضد شیخ عیسی قاسم از رهبران مقاومت مردمی بحرین مبنی بر یک سال حبس و پرداخت 100هزار دینار غرامت و مصادره حساب های ایشان مربوط به خمس گذشته است. اما در این مدت التهاب موجود در خیابان های بحرین که در نتیجه این حکم به وجود آمده ، فروکش نکرده است. حکم زندان آیت الله عیسی قاسم به مدت 3 سال تعلیق شده است و دادگاه رژیم آل خلیفه، دستور داده است اموال موجود در حساب سپرده شیخ عیسی قاسم و املاک او مصادره شود.

اخبار موجود از منابع بحرینی نشان می‌دهد که موانع امنیتی در خیابان البدیع در نزدیکی محل تحصن نامحدود اهالی بحرین در مقابل منزل شیخ عیسی قاسم افزایش پیدا کرده است. همچنین نیروهای متحصن نیز با دیدن این تحرکات آمادگی خود را افزایش داده و از اهالی منطقه می‌خواهند حضور بیشتری در عرصه پیدا کنند.

بنا بر همین موضوع امروز منابع محلی بحرین اعلام کردند بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی بحرین به محل تحصن مردم در اطراف منزل شیخ عیسی قاسم یک جوان بحرینی با نام «محمد کاظم محسن زین الدین» به شهادت رسیده است.

مردم بحرین با پوشیدن کفن مقابل خودروهای زرهی رژیم آل خلیفه در راه محل سکونت شیخ عیسی قاسم مانع ایجاد کردند.

درپی آغاز یورش نیروهای رژیم بحرین به محل سکونت آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر معنوی شیعیان این کشور در منطقه الدراز، علمای بحرینی از همه مردم خواستند تا برای دفاع از ایشان به منطقه الدراز بروند.

شمار زیادی از نیروهای کماندوی رژیم بحرین از پادگان الضلع عازم منطقه الدراز شده اند.

پیش از این اعلام شد یورش نیروهای بحرینی باعث زخمی شدن ده ها نفر شده است.

  فضای امنیتی در منطقه الدراز بحرین

اهالی منطقه الدراز هرگونه تلاش برای نزدیک شدن به محوطه تحصن برای آسیب‌زدن به منزل شیخ عیسی قاسم رهبر مخالفان بحرینی تحت هر توجیهی را رد کرده و آن را به معنای هدف قرار دادن مستقیم شیخ عیسی قاسم می دانند و حاضرند جان خود را در این راه فدا کنند.

اهالی منطقه با صدور بیانیه‌ای رژیم نژادپرست و مجرم بحرین را به اقدامات نژادپرستانه و ضد شیعیان و ظالمانه به آنها متهم کرده و مسئولیت کامل پیامدهای ناشی از ورود نیروهای امنیتی به منطقه تحصن خود تحت هر لباس یا شکلی را متوجه دولت می‌دانند. آنها از حضور و بیداری فداییان شیخ عیسی قاسم استقبال کرده و تأکید کردند که معادله فداکاری و جان‌فشانی در برابر هر تجاوز و حماقت قرار خواهد گرفت. آنها خواستار ‌رصد تمامی تحرکات شبه نظامیان و مزدوران رژیم آل خلیفه در اطراف این منطقه و انتشار این اخبار به صورت کامل شدند تا مردم آمادگی لازم را در زمان مناسب داشته باشند.

گرچه دادگاه بحرینی با صدور این حکم برای شیخ عیسی قاسم این‌گونه تصور می‌کرد که محکومیت نسبتا سبک مطرح شده بر ضد عیسی قاسم [در مقایسه با سایر حکم‌های صادر شده از  "بی دادگاه" های بحرین بر ضد مخالفان] خشم عمومی مردم این کشور را کاهش خواهد داد ، اما آنچه که از دیدگاه معترضان بحرینی و مخالفان دولت مطرح است، نامشروع بودن دادگاه بحرین در صدور حکم بر ضد شیخ عیسی قاسم است و مقدار و میزان حکم در این زمینه ملاک نیست. مخالفان این دادگاه را فریبکارانه و سیاسی می دانند و معتقدند که چیزی که اساس آن باطل باشد، نتیجه ها و پیامدهای فرعی آن نیز به کلی باطل خواهد بود. آنها تاکید دارند که محاکمه شیخ عیسی قاسم محاکمه دین و مذهب و شریعت و احکام دینی از جمله خمس در بی دادگاه یک کشور به ظاهر اسلامی است.

به همین علت است که فارغ از موج گسترده داخلی و خارجی در رد و محکوم کردن این حکم که مجال پرداختن به آن نیست، صدور این حکم انگیزه جدیدی برای مخالفان و افکار عمومی داخل بحرین ایجاد کرده و علمای ارشد این کشور خواستار ادامه جنبش مردمی شدند. این در حالی بود که رژیم بحرین طی سال‌های گذشته تلاش زیادی برای خالی کردن خیابان‌ها از معترضان داشت، اما با حماقتی که انجام داد، بار دیگر اعتراضات عمومی را به عرصه خیابان ها کشاند.

عوامل اشتباه راهبردی رژیم آل خلیفه

از همین منظر است که بسیاری از تحلیلگران و ناظران مسائل منطقه‌ای صدور حکم دادگاه بحرین بعد از 11 ماه کش و قوس بر ضد شیخ عیسی قاسم و دو تن از نزدیکان وی را نقطه عطفی در تاریخ انقلاب مردمی این کشور می‌دانند و معتقدند که این حکم بار دیگر درگیری‌های نامحدود بین رژیم آل خلیفه و مخالفان دولتی را افزایش خواهد داد و بار دیگر نیروهای امنیتی را در بحران تلخ رویارویی با مردم و مرجعیت دینی قرار می دهد.

این اشتباه راهبردی در واقع در نتیجه عدم شناخت دقیق آنها از مرجعیت دینی شیعیان و موقعیت و جایگاه عالم دینی در نزد مردم است. همانطور که آنها در شناخت شخصیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم نیز اشتباه کرده و تصور کردند با این فشارها می توانند ایشان را تسلیم کرده و به خروج از کشور و تشکیل اپوزیسیون خارج نشین وادار کنند. آنها تصور کردند ایشان برای نجات جان خود به تبعید اجباری تن می دهد و به یکی از کشورهای منطقه منتقل می شود و نفس حضور در این کشور ادعای آل خلیفه مبنی بر وابستگی انقلاب بحرین به خارج را ثابت می کند، اما تمامی این محاسبات با ایستادگی و جانفشانی مردم و مرجعیت بحرین نقش بر آب شد تا بحرانی دیگر در برابر رژیم آل خلیفه رقم بخورد. آنها همچنین تصور نادرستی از شیعیان بحرین و میزان ارادت آنها به مرجعیت داشتند و گمان می‌کردند گذشت زمان تحرکات مردمی برای حمایت از مرجعیت را کاهش خواهد داد و مردم کم کم از تحصن نامحدود خود در مقابل منزل آیت الله کنار خواهند رفت.

صدور این حکم همچنین مخالفان بحرینی در طیف‌ها و گرایش های مختلف را در یک اردوگاه قرار داد و همگی آنها حکم دادگاه بحرینی را ظالمانه خوانده و به صورت مستقیم و صریح آن را محکوم کردند. این موضوع باعث شد 4 عالم ارشد دینی و مذهبی بحرینی از جمله سید عبدالله الغریفی نسبت به صدور این حکم ابراز غافلگیری شدید کنند و تاکید کنند که صدور این حکم نشان دهنده محکوم کردن تمام شیعیان است. ایشان که چندی پیش خواستار تقویت گزینه‌های آتی در گفت‌وگو با رژیم آل خلیفه شده بود، اینک به ناکارآمد بودن این گزینه پی برده و به صورت تلویحی به ادامه جنبش مردمی دعوت کرده و خواستار ادامه مواضع مسالمت‌آمیز بر ضد این حکم گردید. در واقع رژیم بحرین با دست خود نشان داد محاسبات صورت گرفته برای انجام گفت‌وگو و سازش با دولت برای توقف خشونت و سرکوب در کشور کارآیی ندارد و آنچه که می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد، " جنبش مردمی" و مقاومت سخت افزاری در برابر دولت است.

کفن‌پوشان بحرینی مقابل خودروهای زرهی آل خلیفه ایستادند

به همین علت بود که سید کامل الهاشمی تحلیلگر معروف بحرینی با صدور بیانیه ای در پی صدور این حکم تأکید کرده‌ که باید دیدگاه مبتنی بر تعامل با رژیم آل خلیفه به عنوان یک دولت عاقل و واقعی کنار گذاشته شود. این بیانیه می‌افزاید که رژیم آل خلیفه از تمامی خطوط قرمز عبور کرده و ثابت کرده که مبتنی بر حاکمیت وحشیانه و احمقانه است.

تکیه رژیم آل خلیفه و حساب کردن آنها بر حمایت طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله عربستان و آمریکا در آستانه سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به منطقه در اتخاذ این تصمیم بی‌تأثیر نبود ، اما این رژیم متوجه شد که حمایت های نامحدود خارجی عامل کافی برای عبور از سد اعتراضات و خشم عمومی مردم نیست. ماشین جنگی عربستان گرچه حضور بالایی در خاک بحرین دارد، اما در نتیجه افزایش موج نارضایتی مردم به‌ ویژه اهل تسنن از اقدامات رژیم سعودی ، استفاده از این اهرم برای سرکوب اعتراضات مردمی می‌تواند نتایج معکوس داشته و قشر خاکستری و ساکت مردم بحرین را نیز به خیابان ها بکشاند. از سوی دیگر اما کشورهای غربی گرچه از هر کمکی برای رساندن تسلیحات امنیتی به بحرین دریغ نمی کنند و اقدامات و جنایت های صورت گرفته در  این کشور را بایکوت خبری و رسانه‌ای کرده اند، اما بیش از این مقدار نمی توانند کمکی به آل خلیفه کنند و تجربه انقلاب های مردمی در کشورهای عربی نشان داده که در مواقع لزوم آمادگی خالی کردن زیر پای متحدان خود را دارند.

" محمد کاظم محسن زین الدین " در پی حمله زره پوش‌های آل خلیفه به شیعیان بحرین به شهادت رسید

مخالفان مراقب سناریوی فریبکارانه دولت باشند

رژیم حاکم آل‌خلیفه به ویژه بعد از شکست محاسبات خارجی خود و بن بست و خستگی ناشی از تعامل با مخالفان دولتی که وزارت کشور صراحتا به این موضوع اذعان کرده، بعلاوه نشست ناکامی که با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا داشته، در سایه مشورت رژیم‌های غربی به ویژه انگلیس ممکن است سناریوهای سه دهه گذشته خود در برابر معارضان را بار دیگر در چهره جدید به عرصه وارد کند. ازجمله این سناریوها می تواند تاکتیک امضای منشور و پایان دادن به بحران باشد. موضوعی که بار دیگر فشارها و تبعیض ها بر ضد مخالفان دولت را افزایش خواهد داد. اما مخالفان بحرینی در داخل و خارج از زندان های این رژیم دیگر به عقب باز نمی گردند و برای بهبود شرایط دشمن خود و اصلاح موسساتی و ساختاری آنها برای هجمه تبعیض آمیز هر چه بیشتر بر ضد مخالفان، به میز گفتگو و سازش باز نمی گردند. این نکته ای بود که با تحولات به وجود آمده بر سر صدور حکم ظالمانه بر ضد آیت الله شیخ عیسی قاسم برای همه روشن شد.

​منبع: مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار