۵ نکته رسانه امریکایی درباره روابط ایران و آمریکا در دولت روحانی

از سویی ایران نمی داند آینده برخورد آمریکا با توافق چگونه خواهد بود و از سوی دیگر فقدان هاشمی رفسنجانی جناح میانه رو را با بحران روبه رو کرده است.

چرا دولت ترامپ مشتاق ادامه پیدا کردن دولت روحانی بود؟

به گزارش گلستان 24، رسانه آمریکایی پراجکت سیندیکیت در مطلبی با اشاره به سوابق رابطه ایران و آمریکا به برنامه هسته ای ایران و توافق این دو کشور پرداخته و تاکید نموده که آمریکا برای جان نگرفتن دوباره جناح مقابل حسن روحانی و ادامه حکمرانی جناح میانه رو باید از هرگونه وضع تحریم جدید بر ایران خودداری کرد. بخش هایی از این مقاله در ادامه خواهد آمد.

روحانی

۱-حسن روحانی رپیس جمهور ایران چند روز پیش برای 4 سال دیگر از سوی مردم به ریاست جمهوری انتخاب شد و این بیش از هر چیزی در روابط خارجی ایران به این معنی است که اوست که باید در مقابل رئیس جمهور پیش بینی ناپذیر ایالات متحده دونالد ترامپ بایستد و مذاکره و یا معامله کند. ایران و آمریکا برای سال های متمادی است که با یک دیگر روابط بسیار پرتنش و خصومت آمیزی دارند. گاهی در میانه این روابط صلحی ناپایدار در مورد برخی از امور ایجاد شده اما دوباره وضعیت به حالت خصومت همه جانبه بازگشته است. اوج این روابط خصومت آمیز پس از انقلاب ایران مربوط به زمانی بود که گروگان های آمریکایی 444 روز در ایران نگاه داشته شدند.

 

۲- چند سال پس از این واقعه زمانی که رونالد ریگان رئیس جمهور ایالات متحده بود و بوش پدر معاون وی، وضعیت روابط دو کشور با رسوایی ایران کنترا پیچیده تر شد، رسوایی که در آن دولت آمریکا بین سال های 1985 تا 1987 علی رغم تحریم ها، قصد داشت به ایران سلاح بفروشد.

زمانی که هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور میانه رو ایران دوباره به ریاست جمهوری انتخاب شد، بار دیگر برنامه هسته ای این کشور را به راه انداخت و رهبر جدید ایران نیز به طور کلی با هرگونه رابطه با آمریکا مخالفت کرد. همه تلاش ها برای برقراری رابطه میان دو کشور در آن برهه به شکست خورد.

 

۳- زمانی که محمد خاتمی رئیس جمهور میانه رو ایران به قدرت رسید در آمریکا اوضاع به گونه ای دیگر رقم خورد و پس از واقعه 11 سپتامبر آمریکا بوش پسر ایران و کره شمالی و عراق را محور شرارت نامید. حمله آمریکا به عراق نیز در نهایت باعث شد ایران بتواند نفوذ خود در عراق به شدت گسترش دهد. پس از این دوره بود که محمود احمدی نژاد با شعار انرژی هسته ای به قدرت رسید و دوباره روابط دو کشور رو به خصومت بیش تری رفت. با این حال در دوره روحانی اوضاع به گونه ای دیگر رقم خورد و بالاخره پس از دو سال مذاکره فشرده توافقی بر سر تحریم های ایران و نیز برنامه هسته ای این کشور پدید آمد.بسیاری از مخالفان این توافق در غرب معتقدند توافق هسته ای ایرادات فنی بسیاری دارد و نمی تواند ایران را از رسیدن به فناوری ساخت بمب دور نگاه دارد. با این حال آژانس بین المللی انرژی اتمی معتقد است که این توافق توانایی انجام چنین کاری را دارد.

 

۴-پس از رفتن اوباما اما ترامپ وعده داده بود که در صورت رسیدن به قدرت این توافق را آتش خواهد زد. با این حال همانند بنیامین نتانیاهو و حامیان طرز تفکر او، هیچ کس از آتش زدن این توافق حمایت نکرد. چرا که بیرون رفتن یک چانبه آمریکا از این توافق اصلا آسان نیست. از طرفی این توافق حاصل مذاکره شش قدرت بوده است که بسیاری از آن ها بدون دلیل قانع کننده دوباره ایران را تحریم نخواهند کرد. حتی عربستان سعودی نیز که در ابتدا با این توافق به شدت مخالف بود نیز بعدها موضع خود را بسیار ملایم کرد.

 

۵- همه دنیا می دانند که توافق هسته ایران یکی از معدود مواردی است که تلاش برای رسیدن به موقعیت عالی نتیجه خوب را هم از بین می برد. بنابراین باید به همین نتیجه کنونی اکتفا کرد. اشتباه به هم زدن توافق هسته ایران می تواند مسابقه هسته ای در نا امن ترین منطقه دنیا را بار دیگر به راه بیندازد. از سوی دیگر اما وضعیت آشفته ای درباره آینده توافق هسته ای وجود دارد. از سویی ایران نمی داند آینده برخورد آمریکا با توافق چگونه خواهد بود و از سوی دیگر فقدان هاشمی رفسنجانی جناح میانه رو را با بحران روبه رو کرده است. تسلط کنونی جناح میانه رو به رهبری روحانی بر سیاست ایران با مخالفت جناح مقابل رو به رو شده است و با وجود اقتصاد ضعیفی که هم اکنون این کشور دارد تحریم های دوباره می تواند اقتصاد این کشور را ضعیف تر هم کند. خلاصه آن که هرگونه تلاش برای از بین بردن توافق هسته ای ایران از سوی ترامپ می تواند وضعیت وخیمی را به همراه بیاورد

 
منبع: فردا

ارسال نظر

آخرین اخبار