ماجرای ارسال گاز رایگان به ترکیه

ایران بنا به شرایط خود مقداری گاز به‌عنوان تسویه به ترکیه صادر کرده بنابراین گاز مفتی به ترکیه صادر نشده چراکه قبلاً پول آن را دریافت کرده بودیم.

مجلس پرونده گاز مفت را پیگیری می‌کند

به گزارش گلستان24،نرسی قربان کارشناس نفت و گاز ، درباره اخبار منتشره شده مبنی بر صدور گاز مجانی به ترکیه اظهار داشت: از چند سال گذشته تا کنون صادرات گاز به ترکیه آغاز شده اما از همان ابتدا، دولت ترکیه نسبت به فرمول قیمت گاز معترض بوده و ادعا داشت که این فرمول با قیمت منطقه ای همخوانی ندارد.

 

وی ادامه داد: دولت ترکیه چندین مرتبه ادعای خود را مطرح کرد، آخرین بار 5 سال گذشته، دادگاه به نفع دولت ترکیه رأی داد و اعلام کرد که فرمول قیمت گازی ایران نسبت به منطقه بیشتر است.

 

کارشناس نفت و گاز افزود: وقتی قرار شد که قیمت نفت و گاز ایران تعاون پیدا کند، دو راه برای ایران وجود داشت، اول پرداخت پول اضافی که از زمان صدور گاز به ترکیه دریافت کرده بود و دوم اینکه به ازای آن پول مقداری گاز صادر کند که ایران بنا به شرایط خود راه حل دوم را انتخاب و مقداری گاز به‌عنوان تسویه به ترکیه صادر می کند.

 

قربان تصریح کرد: بنابراین گاز مفتی به ترکیه صادر نشده چرا که قبلاً پول آن را دریافت کرده بودیم.

 

وی بیان داشت: زمانیکه فرمول قیمت گاز در قرارداد فی ما بین ایران و ترکیه به توافق رسید، بنا به شرایط روز بود، اما بعدها به علت تحولات قیمت نفت و فرآورده‌های آن، همچنین فروش گاز با تخفیفات از جانب کشورهای دارنده این محصول چون روسیه، ترکیه خواهان تعدیل فرمول در قرارداد خود با کشور ما شد.

 

کارشناس نفت و گاز تصریح کرد: با اینکه برخی ادعا می کنند کیفت گاز ما بهتر است و آن فرمول مطابق کیفت بوده ، اما باید به این افراد اعلام کرد که فرمول قیمت گاز بر مبنای قیمت نفت و فرآورده های نفتی است، همچنین دولت ترکیه ادعا کرده که کیفیت گاز صادراتی ایران به خوبی کشورهای دیگر نیست و این موضوع را نیز به دادگاه کشانده است و فکر می کنم در این زمینه موفق نشده است.

 

قربان در پایان یادآور شد: وجود اختلافات بر سر قیمت گاز بین کشورهای صادر کننده و دریافت کننده همیشه بوده و این موضوع تازگی ندارد.

 
مجلس پیگیر پرونده گاز ارسالی مفت به ترکیه است

علی ادیانی نایب رئیس دوم کمیسیون انرژی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مجلس در حال پیگیری پرونده گاز ارسالی به ترکیه است و این موضوع در دستور کار کمیسون انرژی قرار خواهد گرفت.
 
وی گفت: در جلسه تعیین شده به بررسی آمار و ارقام مربوطه درخصوص پرونده گاز ارسالی به ترکیه خواهیم پرداخت و نتایج پس از آن اعلام خواهد شد.
 
دولت به مردم علت ارسال گاز رایگان به ترکیه را توضیح دهد

رنجبرزاده عضو هیأت رئیسه مجلس درباره پرونده ارسال گاز رایگان به ترکیه گفت: محکومیت ایران به فروش گاز مجانی به ترکیه به مبلغ 2 میلیارد دلار جدای از محکومیت ایران به پرداخت 14 میلیارد دلار غرامت پیرو قرارداد کرسنت است.

وی افزود: خوب است دولت محرمانه‌ها برای مردم توضیح دهد به کدام جُرم باید گاز مجانی به ترکیه بفروشیم؟

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار