به مناسبت گرامیداشت قیام 15 خرداد؛

قیام 15 خردادسال 1342 نشان داد که مردم ایران با همبستگی و وحدت خود به هر چه که بخواهد می توانند دست یابندو در مقابل زور گویان هرگز سر خم نخواهند کرد.

ایستادگی و حمایت مردم؛رمز پیروزی و پیشرفت کشور

به گزارش گلستان24؛ قیام 15 خرد نقطه ی عطفی برای ملت ایران بود که با گذشت سال های سال هنوز هم به علت سرخی خون شهدا، آن روز در ذهن ویاد مردم باقی مانده است و  مردم با حضور خود نشان دادند که تا چه اندازه به وجود حضرت امام خمینی (ره) اعتقاد داشتند.

روز 14 خرداد سال 1342 امام خمینی (ره)با حضور در مدرسه فیضیه قم طی یک سخنرانی کوبنده و جنجالی پرده از جنایات رژیم شاهنشاهی واربابانش برداشت که این سخنرانی به مزاق رژیم شاهنشاهی خوش نیامد و در روز بعد آن یعنی 15 خرداد ماموران رژیم با یورش به منزل حضرت امام(ره) وی را دستگیر کردند.

مردم و علمای قم پس از انتشار خبر دستگیری حضرت امام(ره) به منزل وی آمدند و در ساعات پایانی بامداد به همرا سید مصطفی خمینی به سوی حرم حضرت معصومه حرکت کردند که به علت اضافه شدن خیل جمعیت مردم به آنها تمام خیابان های اطراف حرم پر شد از مردمی که با شعار های خود خواهان آزادی حضرت امام خمینی (ره) بودند.

درادامه این اعتراض ها نیروهای مسلح ارتش شاهنشاهی با حضور در منطقه و شلیک مسلسل بار تا اواخر همان روز مردم را به خاک و خون کشیدند و باعث شدند تا نفرت مردم از این رژیم چندین برابر شود.

قیام 15 خردا که به رهبری برخی از علمای تراز اول قم صورت گرفت چند هدف داشت،که یکی از اهداف آن نشان دادن نقطه پایان صبر و تحمل مردم در مقابل زورگویی های رژیم شاهنشاهی و همچنین حمایت از امام خمینی (ره) بود.

لغو طرح لایحهٔ انجمن‌های ایالتی و ولایتی که امام (ره) هم به علت انتقاد از آن به زندان رفته بود یکی دیگر از اهداف این قیام خونین بود که به پشتوانه حضور مردم این طرح نیز لغو شد.

در پایان نکته ای که در این قیام حائز اهمیت است حضور و حمایت مردم از آرمان های امام خمینی (ره) می باشد که باعث شده کشور  ما درمقاطع حساس سست نشود و در جلوی زور گویان به ایستد وسر خم نکند.

انتهای پیام/پ

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار