جاوید و دوستان زنده اند

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در لبنان گفت: طبق اطلاعات واصله از منابع مختلف بین المللی و همچنین پیگیریهای همسر آقای موسوی یکی از دیپلمات های مفقود شده در لبنان، جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان و هیات همراهش زنده و دربند زندانهای رژیم صهیونیستی هستند.

آخرین سرنوشت دیپلمات ربوده شده از زبان سفیر ایران در لبنان

به گزارش گلستان24،در روز ۱۴ تیر ۱۳۶۱ احمد متوسلیان، سیدمحسن موسوی و تقی رستگارمقدم سه دیپلمات ایرانی به همراه کاظم اخوان، عکاس و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، در حالی که عازم محل کار خود در سفارت ایران بودند، در مسیر طرابلس به بیروت پایتخت لبنان جنگ‌زده، به دست نیروهای حزب فالانژ لبنان به اسارت درآمدند.

این اتفاق در حالی به وقوع پیوست که این چهار نفر از مصونیت دیپلماتیک برخوردار بودند. در آن زمان، پیرو جنگ‌های داخلی در لبنان، رژیم متجاوز اسرائیل به این کشور حمله کرده بود و حزب فالانژ، همکاری نزدیکی با این رژیم داشت.

هرچند ابتدا گفته می‌‏شد متوسلیان و همراهانش به شهادت رسیده اند، اما شواهد و مدارک موجود، حاکی از آن است که آن‌ها در اسارت زندانهای رژیم صهیونیستی هستند.

با وجود اقدامات متعدد جمهوری اسلامی برای آزادسازی دیپلمات‏‌ها طی سه دهه اخیر، هنوز اطلاع دقیقی از سرنوشت این افراد وجود ندارد.

بمناسبت سی و پنجمین سالروز ربوده شدن آشکار حاج احمد متوسلیان و هیات همراه بدست عوامل رژیم صهیونیستی،  گفت و گویی با احمد دستمالچی سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در لبنان ترتیب داد که در ادامه متن می خوانید.

لطفا در ابتدا ، مختصری از وضعیت سیاسی حاکم لبنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی را تشریح نمایید؟

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رژیم صهیونیستی در بیروت دست به کشتار عظیم فلسطینی ها در اردوگاه های صبرا و شتیلا زد ( در این جنایت نزدیک به 4000 هزار نفر از فلسطینی ها قتل عام شدند) و با این اقدام فاجعه آمیز درصدد تشکیل دولتی دست نشانده در لبنان بود.

در همین حال عملا یک دولت کاملا دست نشانده به سرکردگی بشیر جمیل در لبنان تشکیل شد، این دولت وابسته به آریل شارون وزیر دفاع وقت رژیم صهیونیستی بود. دولتی که در همدستی با اشغالگران از هیچ جنایتی در کشتار مسلمانان فروگذار نکرد.

جمهوری اسلامی چه نقشی در تحولات بعدی لبنان و کاهش نفوذ اسراییل در خاک این کشور داشت؟

در آن مقطع به دلیل روشنگری و آرمان خواهی امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، انقلاب اسلامی تاثیر شگرفی در منطقه داشت. یکی از نقاطی که به غایت پیام انقلاب ایران را دریافت کرد کشور لبنان بود.

به موازات توسعه طلبی های رژیم غاصب صهیونیستی، آرمان خواهی حضرت امام (ره) در مورد مسئله مهم فلسطین بیش از پیش ظهور و بروز نمود . از آن موقع بود هسته ای اصیل محور مقاومت شروع بکار کرد و برای اولین بار در طول تاریخ ننگین رژیم خود خوانده اسراییل با مجاهدت های رزمندگان مقاومت مجبور به عقب نشینی به جنوب لبنان و از آنجا مجبور به فرار به اراضی اشغالی فلسطین شد.

شما در مقطعی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان بودید، سی پنچ سال پیش در چنین روزی 4 تن از دیپلماتهای کشورمان در خاک لبنان ناپدید شدند و تا کنون اخبار متقن و رسمی از سرنوشت این عزیزان در دست نیست، دقیقا بفرمایید چه اتفاقی برای دیپلماتهای ما افتاد؟ چه کسانی در این آدم ربایی آشکار نقش داشتند و اهداف پس پرده آنها چه بود؟

بله بنده از سال 65 تا 68 سفیر تهران در بیروت بودم. اما در مورد سوال شما باید بگویم حاح احمد متوسلیان پیرو تاثیرات عمیق انقلاب اسلامی به قصد ساماندهی، بسیج و آموزش و بطور کلی امور مستشاری دوستان حزب الله لبنان و شاخه های مقاومت در برابر تجاوز و توسعه طلبی رژیم صهیونیستی وارد بیروت شد.

در چنین شرایطی بود که متاسفانه احمد متوسلیان به همراه سیدمحسن موسوی و تقی رستگارمقدم و کاظم اخوان، توسط نیروهای لبنانی سمیر جعجع که تحت نفوذ اسراییلی ها بودند در خاک لبنان ربوده شدند. در حقیقت حاج احمد متوسلیان خود را فدایی فلسفه مقاومت در لبنان کرد و نام خود را به عنوان قهرمان مقاومت در تارخی سیاسی لبنان ثبت نمود.

در مقطعی که شما سفیر مقیم ایران در لبنان بودید، جمهوری اسلامی ایران برای آزادی و مشخص شدن سرنوشت این عزیزان چه اقداماتی صورت داد؟

جمهوری اسلامی از لحظه ای که حاج احمد و یارانش مفقود شده اند حتی یک لحظه سکوت اختیار نکرده و چه در سطح مراودات سیاسی بین دول و چه در عرصه بین المللی از هیچ کاری فروگذار نکرده و اقدامات گسترده ای را برای تعیین تکلیف این عزیزان انجام داده است.

شما دلیل نتیجه بخش نبودن پیگیری های ایران تا کنون، برای روشن شدن وضعیت آقای متوسلیان را چگونه تحلیل می کنید؟

همانطور که عرض شد، نیروهای لبنانی در ربایش دیپلماتهای ما با رژیم صهیونیستی کاملا در ارتباط بودند و به همین علت است که پرونده مذکور همچنان بعنوان یکی از مطالبات اصلی ما باز مانده، در اصل باید عنوان کرد اسراییلی ها با ربودن دیپلماتهای کشورمان درصدد اقدام علیه مقاومت لبنان برآمدند.

با توجه به مطالبی که عنوان شد، در مجموع همکاری دولتهای لبنان طی سالیان گذشته در خصوص آزادی و یا مشخص شدن سرنوشت دیپلماتهای کشورمان را چطور ارزیابی می کنید؟

با توجه به شرایط سیاسی لبنان در مقاطع زیادی این کشور با فراز و نشیب هایی همراه بوده، بنابریان نمی توان انتظار داشت در این مهم از اختیارات کامل برخوردار باشد. اما با این حال تا کنون گزارشهای فراوانی در جهت تعیین سرنوشت پرونده متوسلیان به مقامات کشورمان ارایه کرده اند.

اما در ارتباط با روشن شدن وضعیت این دوستان، خانم مجتهدزاده ، همسر آقای موسوی دیپلمات ربوده شده فعالیتهای امیدوار کننده ای داشته اند و به سر نخ هایی هم رسیده اند.

اخبار و اسنادی دال بر زنده بودن حاج اجمد متوسلیان وجود دارد و گویا ایشان همچنان در بند زندان های رژیم صهیونیستی هستند، نظر شما چیست؟

بله، بنظر می رسد از همان دقایق ابتدایی اسارت این بزرگواران بدست نیروهای لبنانی، تحویل رژیم صهیونیستی داده شدند و از آن روز مسئولیت سلامتی و سرنشت آنها با غاصبان اسراییلی است و بارها هم اعلام کردیم رژیم صهیونیستی در قبال جان دیپلماتهای ربوده شده کشورمان مسئول است. با این وجود با پیگیریهای جمهوری اسلامی و خانواده محترم آقای موسوی گزارشات مختلفی که از منابع گوناگون بدست آمده که حکایت از زنده بودن آنها در زندان های رژیم صهیونیستی دارد.

شما شخصا در آن زمان اقداماتی در خصوص آزادی دپیلماتهای ربوده شده انجام داده اید؟

بله در آن مقطع چندین بار با مقامات امنیتی لبنان و شحص امین جمیل رییس جمهور وقت لبنان دیدارهای رسمی داشتیم و از آنها بجد مطالبه کردیم تا نسبت به آزادی و مشخص شدن وضعیت متوسلیان و همراهانش اقدام کنند.

همکاری مقامات لبنانی در چه سطحی بود؟

به هر حال مقامات لبنانی در محدوده اختیارات خودشان اقداماتی صورت داده اند، اما ذکر این نکته ضروری است که بدانیم آنها اشراف کامل روی این پرونده ندارند چرا که همیشه گروه ها در لبنان تاثیر گذار بوده اند و این موضوع قدرت دولتها را محدود می گرداند. به هر حال شخص سمیر جع جع (رهبر سابق حزب فالانژ لبنان) مسئول است چون این آدم ربایی در منطقه تحت تسلط وی صورت گرفته است.

منبع:جام جم

ارسال نظر

آخرین اخبار