به قلم محمد دیلم کتولی؛

امّا آنچه در این مقطع زمانی و پیچ تاریخی اهمیّت فراوانی برای مردم عراق ، منطقه و جهان اسلام دارد بررسی عوامل و علل اصلی این پیروزی بزرگ یعنی فتح موصل است که در این یادداشت سعی شده به برخی از آنها به اختصار اشاره شود .

فتح موصل، فروریختن بُرج و باروی تروریسم

به گزارش گلستان24، حدود سه سال پیش ، به یُمن خیانت مسئولین دولتی محلّی، ضعف قوّه نظامی و انتظامی ، حمایت و پشتیبانی برخی از کشورهای منطقه و براساس نقشه راهبردی آمریکا برای منطقه و دلایل مختلف دیگر شهر موصل عراق به دست گروهک تروریستی داعش افتاد و سقوط کرد .

 ایجاد حکومتی براساس دیدگاهی تکفیری و وهّابی که دشمنی سرسختانه با نگرش اسلام انقلابی و بویژه تشیّع دارد ،در وسط سه کشور مسلمان ، انقلابی و شیعه عراق ، سوریه و جمهوری اسلامی ایران از جهات مختلفی قابل بررسی و تامّل است که باید در جای خود مجزّا مورد بررسی قرار گیرد .

برخورد های تُند،خشن ،غیر انسانی و ضدّبشری این گروه تروریستی با مردم عراق و سوریّه، در طول تاریخ بشریّت، حتّی از خشن ترین مقاطع تاریخ نظیر مغول ، چنگیز و.‌‌‌... نیز وحشیانه تر بوده است .

 سر بریدن ۱۲۰۰ دانشجوی فارغ‌التحصیل دانشگاه تکریت عراق،قتل عام اقلیّت ایزدیان و تجاوز به دختران خردسال و نوجوان و زنان باردار ،جداکردن کودکان خردسال از آغوش مادران آنها و سر بریدن آنها،کباب کردن کودکان و فرستادن آنهالای پلوبرای مادرانشان ،تخریب مساجد،معابد،دیر و صومعه و عبادتگاه های ادیان مختلف،تخریب آثار باستانی و ...... تنها بخشی از جنایت های این گروهک تروریستی _تکفیری است .

همه‌ی این جنایات در مقابل چشم ناظران آمریکایی، اروپایی و سازمان های حقوق بشری انجام شدکه بخشی ازآن توسّط سردار رشید سپاه اسلام،یادگار دفاع مقدّس و شخصیت بی نظیر انقلاب اسلامی حاج قاسم سلیمانی در یادواره چهلمین روز شهادت شهید شعبان نصیری از شهدای مدافع حرم،تبیین و تشریح گردید.

 سردار حاج قاسم سلیمانی در این مراسم تاکید کردند:(جنایات داعش و تکفیری‌ها در تاریخ جهان کم‌نظیر بوده و فکر نمی‌کنم هیچ رسانه‌ای آن را منتشر کند چرا که قلب و چشمی تحمل دیدن آن را ندارد!

 ▪️شما یک نمونه طفلی را دیدید که با خنده مثل تفریح سر بریدند. من در دیاله دیدم کودکی را از مادر گرفتند، روی آتش سرخ کردند و لای پلو گذاشتند و برای مادرش فرستادند!)

 امّا آنچه در این مقطع زمانی و پیچ تاریخی اهمیّت فراوانی برای مردم عراق ، منطقه و جهان اسلام دارد بررسی عوامل و علل اصلی این پیروزی بزرگ یعنی فتح موصل است که در این یادداشت سعی شده به برخی از آنها به اختصار اشاره شود .

۱_نقش بی نظیر مرجعیت عظمای شیعه و عالَم اسلام، فقیه مجاهد و بصیر و با تقوا حضرت آیت‌الله العظمی آقای سیستانی

بهتر است این اهمیّت این عامل مهم را نیز از زبان سردار مجاهد فی سبیل الله حاج قاسم سلیمانی بشنویم :( ️پیروزی در موصل برخاسته از یک مَرد در خانه‌ای محقّر است یعنی آیت‌الله سیستانی؛ این فقیه حکیم و موقعیّت‌شناس نه تنها حامی شیعه بود بلکه حامی تک تک مردم عراق است.️این مرجع جوانان عراق را به خروش وادار کرد و با فتوایش گروه‌های حشدالشعبی را به وجود آورد.️خون جوانان شیعه برای نجات جوانان اهل سنّت روی زمین ریخت و کار جوانان عراقی در حمایت از مردم بی‌نظیر بود که همه اینها تاثیر فتوای آیت‌الله سیستانی است.

۲_ عامل اصلی و کلیدی دیگر در همه صحنه ها حضور ایثارگرانه و فداکارانه مردم عراق است .

همانطور که در دوران نورانی دفاع مقدّس، وارد شدن مردم در قالب تشکّلی الهی بنام "بسیج مستضعفین " معادلات نظامی را بهم ریخت و در پیروزی ها و فتوحات سپاه اسلام نقش حیاتی داشت ، ایجاد تشکّلی مردمی ،بنام "حشدالشعبی " و هجوم جوانان غیرتمند شیعه و سنّی عراق برای پیوستن به آن که با فتوای همان مرجع عالیقدر صورت گرفت ، در پیروزی بزرگ فتح موصل و اخراج داعش از سرزمین مقدّس عراق نقشی بی نظیر و خیره کننده است .

۳_مشاوره خیر خواهانه،بی ریا و بی شائبه ،همه جانبه مستشاری جمهوری اسلامی ایران به سازمان نظامی دو کشور دوست وبرادر سوریه و عراق. 

 باز هم شایسته است کیفیّت و تاثیرات مثبت این مشاوره را از زبان شهید زنده ،سردار لشکر پاسدارحاج قاسم سلیمانی بشنویم :(️ملّت ایران با اهدای بهترین فرزندان و سرداران خود با پشتیبانی‌های به موقع توانست در پیروزی موصل سهمی داشته باشد و از این بابت سر بلند است. ️مقام معظم رهبری فرمودند جمهوری اسلامی همه امکانات خود را بدون چشم‌داشت و ادعا در اختیار نیروهای مسلح عراق قرار دهد. ️وزارت دفاع ایران سه شیفته برای عراق سلاح تولید کرد)

۴_ فهم مناسب ، تحلیل بجا و بموقع و بصیرت حاکمیّت عراق .

 ازدشمنی هاومخالفت سرسختانه آمریکایی ها،سعودی ها و... سایر مداخله کنندگان در عراق از روی کار آمدن آقای نوری مالکی نخست وزیرپیشین عراق ، بدلیل شناخت خوبی که از بدعهدی ها، تزویر و حیله گری هیئت حاکمه آمریکا داشت می توان نتیجه گرفت که بصیرت، روشن گری و تعهّد آقای حیدر العبادی نخست وزیر فعلی عراق و ایستادگی وی نیز در مقابل زیاده خواهی های مختلف سیاسی واقتصادی و نظامی و حتّی امنیّتی آمریکا و متّحدان منطقه ای اش نقش اساسی در این پیروزی ها داشت.

انشاءالله فتح موصل ، همانند فتح خرمشهر. آغاز روند شکست تروریسم تکفیری و حکومت خود خوانده داعشی در عراق و سوریه و جهان اسلام خواهد بود .

به امّید روزهائی بدون تروریسم، بدون وحشت و آسایش کامل برای امّت های اسلامی و به امّیدروزهائی که بصیرت همه سیاستمداران جهان اسلام افزایش یافته و روی به درگاه خدای متعال و ارزش های انقلابی آورده و از کدخدای قلّابی و خود خوانده جهان دل کنده و با توکّل به خداوند ،فتح و نصرت را از او خواسته و به قدرت بی کران ملّت هایشان امّید ببندند . قطعاًاین بهترین تدبیر است .

بدون هیچگونه تردیدی این پیروزی بیش از همه مرهون خون پاک شهدای بی نام و نشان مدافعان حرم ،که از کلیّه کشورهای اسلامی بویژه جوانان انقلابی ،مخلص و ولایت مدار ایران اسلامی در سرزمین مقدّس عراق بر زمین ریخته شد ،می باشد. 

آن خون های پاک برزمین ریخته شد، تا اقتدار و امنیّت و آسایش برای مردم منطقه و رهایی از شرّ دیو پلید داعش وهّابی به ارمغان بیاید .

 به روان پاک همه آن شهدا ادای احترام نموده و برای جانبازان و حادثه دیدگان آن آرزوی سلامتی نموده و این فتح ونصرت بزرگ را به امام زمان علیه السلام، مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای، مرجعیت شیعه و دولت ومردم عراق تبریک وتهنیت عرض می کنیم .

وَ مَن نَصرُ الّا بالله العلیّ العظیم 

جانباز محمّد دیلم کتولی _کارشناس مسائل سیاسی

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار