مجلس نمایندگان آمریکا پس از کش و قوس فراوان سه شنبه شب، طرحی را بررسی می کند که در ابتدا بنا بود تا تنها تحریم هایی جدید علیه ایران تصویب کند، اما اکنون و برای خوشایند دمکرات ها و جمهوریخواهان، تحریم هایی علیه روسیه و کره شمالی نیز به آن افزوده شده است.

بررسی طرح تحریم های جدید ایران، روسیه و کره شمالی در مجلس نمایندگان آمریکا

به گزارش گلستان 24،طرح (H. R. 3364) که 'قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها' نام دارد، ابتدا در سنا، تحت عنوان 'قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده ایران' و به منظور مقابله با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فعالیت های موشکی ایران توسط سناتور باب کورکر، تهیه و تدوین و اوائل سال جاری به صحن علنی سنا ارائه شد. هم زمانی بررسی این طرح با حملات تروریستی داعش در تهران موجب نشد تا سنای آمریکا از بررسی آن منصرف شود. 
اما جمهوریخواهان برای به دست آوردن حمایت دمکرات ها حاضر شدند تا بخش دیگری را به این طرح اضافه کنند که بر اساس آن و به بهانه دخالت مسکو در اوکراین و انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا، تحریم هایی جدیدی را علیه روسیه وضع می نماید.
این طرح با وجود مخالفت اتحادیه اروپا با تصویب و اعمال تحریم های جدید ضد روسیه که به زیان شرکت های بخش انرژی اروپا تمام می شود، در سنا تصویب و به مجلس نمایندگان ارسال شد که اعضای این مجلس با بررسی آن، ایرادهایی شکلی به آن گرفتند و با وجود رفع این ایرادها و تصویب مجدد طرح در سنا، مجلس نمایندگان آمریکا در بررسی آن تعلل کرد که با واکنش برخی از سناتورها مواجه شد. آنان دلیل تعلل مجلس نمایندگان را مخالفت برخی از جمهوریخواهان هوادار ترامپ با تحریم بیشتر روسیه می دانستند. 
گفتنی است که جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان، اکثریت پررنگ تری نسبت به سنا تشکیل داده و هماهنگی بیشتری با سیاست های دولت ترامپ دارند. 
تحریم های جدیدی علیه پیونگ یانگ نیز پس از آزمایش موفقیت آمیز موشک قاره پیمای کره شمالی، تنظیم و به این طرح اضافه شد که به نظر می رسد برای جلب نظر حامیان ترامپ صورت گرفته باشد. در صورتی که تحریم‌های پیشنهادی علیه کره شمالی هم تصویب شود، سنا باید یک بار دیگر این طرح را بررسی و در مورد آن رای گیری کند.
با وجود انتقاد باب کورکر که بررسی این طرح را در صحن علنی مجلس نمایندگان، زودهنگام خوانده بود، رسانه های غربی گمانه زنی می کنند که نظر هر دو طیف سیاسی کنگره جلب شده و احتمال تصویب طرح 'قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها' بسیار بالا باشد.
گفتنی است که قرار است در حاشیه جلسه امشب مجلس نمایندگان، نشستی در یکی از کمیته های فرعی آن با خویشاوندان برخی از زندانیان دوتابعیتی برگزار می شود. داگلاس لوینسون فرزند رابرت لوینسون مامور سابق اف بی آی و همکار سیا که سال هاست مقام های آمریکایی مدعی گم شدن او در ایران بوده و به تازگی نیز از زنده بودن او ابراز ناامیدی کرده اند، بابک فرزند باقر نمازی و برادر سیامک نمازی و عمر زاکا فرزند نزار زاکا که به اتهامات جاسوسی و امنیتی در زندان به سر می برند، در این نشست حضور خواهند داشت.

/ ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار