مشروح گفتگوی اختصاصی سی ان ان با روحانی؛

رئیس‌جمهور کشورمان گفت: خروج از برجام هیچ خاصیتی برای آمریکایی ها ندارد اما در عین حال اعتماد جهانی را نسبت به آمریکا به طور کلی از بین خواهد برد.

تنها نتیجه خروج از برجام، بی‌اعتباری است/ جهان باید در برابر جنایت علیه مسلمانان، مقابل دولت میانمار بایستد

به گزارش گلستان 24؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی ان ان تاکید کرد برای خروج احتمالی آمریکا از برجام پیش بینی های لازم را انجام داده ایم ولی آمریکا در صورت خروج بیشترین زیان را خواهد دید.

اوضاع در مقایسه با سال گذشته و سال پیش از آن که دیدار کردیم، بسیار متفاوت شده است؛ به نظر شما اگر رئیس جمهور ترامپ آمریکا را از توافق هسته ای، برجام، خارج کند چه روی می دهد؟

آقای روحانی گفت:   برجام به عنوان توافقی بین المللی است که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل نیز قرار گرفته است. خروج از چنین توافقی می تواند برای آمریکا هزینه های زیادی ایجاد کند و باور ندارم آمریکایی ها مایل باشند چنین هزینه سنگینی را برای کاری که کاملا برای آنها بی فایده است، تقبل کنند. چنین کاری هیچ نتیجه ای برای آمریکا ندارد ولی در عین حال، باعث می شود به صورت عمومی اعتبار عمومی آمریکا در میان کشورهای جهان به شدت کاهش یابد.

امانپور گفت: شما چه می کنید؟ واکنش ایران چه خواهد بود؟

رئیس جمهور ایران گفت: ما گزینه های زیادی در خصوص این مساله پیش رو داریم و در صورتی که آمریکا بخواهد از برجام خارج شود، فکر زیادی در خصوص این سناریوی احتمالی درباره واکنش ما انجام شده است. اگر چنین کاری انجام شود جهانیان به سرعت واکنش و گام های ایران را شاهد خواهند بود. این گام ها در طول چند روز برداشته می شوند. با این حال، با توجه به اینکه واکنش ها و اقدامات و سیاست های آقای ترامپ تا حدودی غیر قابل پیش بینی هستند، ما بحث ها و تفکرات عمده ای در خصوص واکنشمان انجام داده ایم.

امانپور گفت: من با دیگر از مقامات دولت ایران صحبت کرده ام، شما درباره دیپلماسی توئیتری آقای ترامپ چه نظری دارید؟ این را یک راهبرد یا یک سیاست می دانید یا یک هرج و مرج توصیف می کنید؟

آقای روحانی گفت: بهرحال این شیوه ای است که آقای ترامپ خود شروع کرده است. وی احتمالا می خواهد به صورت مستقیم و با جلو زدن از رسانه ها، به صورتی فعالانه وارد برخی صحبت های مستقیم شود. به صورت خاص این مساله را مشکل نمی دانم ولی آنچه که وی توئیت می کند با اظهارات دیگر مقامات آمریکایی همخوانی ندارد و همین در ذات خود می تواند باعث بروز هرج و مرج هایی شود.

امانپور گفت: آنچه را که در میان میانمار و بنگلادش روی می دهد شاهدید؛ اقلیت مسلمان روهینگیا در ایالت راخین بیرون رانده می شوند. موضع ایران در این خصوص چیست و این موضوع تا چه اندازه می تواند در تبدیل شدن به هدف و بهانه ای دیگر برای تروریست ها در سراسر دنیا خطرناک باشد؟

رئیس جمهور گفت: کم سابقه است که وضعی پیش آید که چهارصد هزار نفر از خانه های خود آواره شوند، خانه هایشان به دست نیروهای امنیتی میانمار به آتش کشیده شود. این یک فاجعه انسانی و نسل کشی است که جریان دارد و نه فقط مسلمانان، بلکه همه کشورهای جهان باید در برابر اقدامات اخیر دولت و نیروهای امنیتی میانمار بایستند و حمایت های گسترده ای از آوارگان میانماری در بنگلادش صورت دهند.

امانپور گفت: آیا می تواند عاملی برای جذب تروریست ها باشد؟

آقای روحانی گفت: همیشه این گونه اقدامات، سرکوب مردم و بیرون راندن آنان از خانه هایشان و نسل کشی می تواند زمینه را برای نسل کشی و خشونت فراهم آورد و ممکن است تروریست ها هم بخواهند از چنین فضایی استفاده کنند. وظیفه ماست که اجازه ندهیم از این مساله به عنوان عاملی برای جذب نیرو استفاده کنند. زمانی که این تروریست ها شکست خورده اند و از میدان های نبرد سوریه و عراق بیرون رانده شدند، شکی نیست که به دنبال تمرکز در نقطه ای دیگر می گردند و این خطری بزرگ برای ما و قطعا همه جهانیان و بخصوص اروپاست.

امانپور گفت: واکنش شما درباره ششمین آزمایش هسته ای رهبر کره شمالی و آزمایش موشک قاره پیما، هدایت موشک از بالای ژاپن، تهدید سرزمین های آمریکا چیست؟

آقای روحانی گفت: موضع ما اصولا در برابر سلاح هسته ای روشن است، ما مخالف هر گونه تسلیحات کشتار جمعی و از جمله تسلیحات هسته ای هستیم و باور داریم این تسلیحات باید در سراسر دنیا نابود شوند. از این رو، موضع و دیدگاه ما روشن است. مسابقه تسلیحاتی از نظر ما در هیچ منطقه ای قابل قبول نیست و آن را بسیار خطرناک می دانیم. از دیگر سو، مواضع و اقدامات آمریکا و دیگر کشورها در قبال کره شمالی چندان مثبت نبود. باور ندارم راه حلی نظامی برای این موضوع وجود داشته باشد و فقط دیپلماسی ابزاری است که می تواند این مساله را به صورت دائمی حل و فصل کند.

امانپور گفت: مشاور امنیتی رئیس جمهور کره جنوبی به من گفت که اگر دولت اوباما یک پنجم زمانی را که برای شما صرف کرده بود در خصوص مساله اتمی کره شمالی صرف می کرد، ممکن بود موفقیت هایی به دست آورد. زمان بسیار اندکی برای توافق با کره شمالی صرف شده است.

رئیس جمهور گفت: به هرحال کره شمالی پیشتر نیز در مسیر گفتگو قرار داشت و این مسیر ها مسدود شدند و هر دو طرف تصمیم به اقداماتی غیر از مذاکره گرفتند. به نظر من، تجربه ایران تجربه خوبی بود که می تواند در مناطق دیگر نیز اجرا شود. با این حال لطفا در نظر داشته باشید وقتی که آمریکا می خواهد از برجام خارج شود، چرا کره شمالی زمان خود را برای مذاکره با آمریکا تلف کند زیرا این تصور وجود دارد که بعد از سالها مذاکره و توافقی احتمالی، دولت بعدی در آمریکا از این توافق خارج شود. از این رو، اقدام احتمالی دولت ترامپ می تواند مانعی احتمالی برای حل و فصل مشکلات منطقه ای در سراسر دنیا باشد.

امانپور گفت: رئیس جمهور ترامپ فردا اولین نطق خود را در سازمان ملل انجام می دهد. انتظار می رود صحبت های زیادی درباره ایران و نیز کره شمالی و دیگر مسائل داشته باشد ولی صحبت های زیادی هم درباره ایران خواهد داشت. انتظار دارید چه بشنوید و اگر قرار باشد با رئیس جمهور ترامپ دیدار کنید، به او چه می گویید؟

آقای روحانی گفت: شیوه ای که تا کنون دولت آمریکا برای ایستادن در برابر ایران و برجام در پیش گرفته است اشتباه است، سند آن هم تجربه دولت های قبل آمریکاست. کاری که دولت اوباما برای رسیدن به موفقیت در برجام انجام داد، دوری جستن از شیوه ناموفق روسای پیشین آمریکا بود. با این حال، شیوه ای که دولت فعلی در پیش گرفته است، بازگشت به گذشته ای دور است که به دوران بوش پدر و بوش پسر باز می گردد. این مسیر پیشتر طی شده است، ناموفق بود و به زودی هم آقای ترامپ درمی یابد که مسیری اشتباه را برگزیده است.

انتهای پیام/ مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار