پیشروی پیشمرگه های کرد در کرکوک تحت کنترل داعش؛

نیروهای تروریست داعش در چند منطقه عراق شکست خورده‌اند؛ پیشمرگه‌های کرد توانسته‌اند در شهر نفت‌خیز کرکوک پیش‌روی کنند. همچنین ارتش عراق توانسته به پیروزی‌هایی در شهر تکریت دست یابد.

کردها پای انتقام از داعش ایستاده اند

رزمندگان کرد در شمال عراق به مواضع شبه‌نظامیان تروریست داعش در نزدیکی شهر کرکوک، مرکز استان کرکوک، حمله کردند. هواپیماهای جنگی ائتلاف نظامی ضد "داعش" به رهبری آمریکا از عملیات رزمی کردها حمایت می‌کردند. نجم الدین کریم، استاندار کرکوک، در تلویزیون محلی کرکوک گفت که هدف از حمله کردها وادار کردن داعش به خروج از محوطه نفتی بوده است.

 پیشمرگه‌های کرد به مواضع داعش تیراندازی کرده‌اند. آنها در چند بخش جبهه در غرب شهر کرکوک به پیروزی دست یافته و توانسته‌اند چند روستا را تصرف کنند. همچنین میان پیشمرگه‌ها و نیروهای داعش در "خراباروت" واقع در شمال غربی کرکوک تبادل آتش سنگین رخ داده است.
 

کردها پای انتقام به داعش ایستاده اند(وسط)
 

کردها کنترل کرکوک را در ماه اوت به دست گرفته بودند. نیروهای داعش تا ۲۰ کیلومتری این شهر پیش‌روی کرده و در ماه ژانویه برای مدتی کوتاه برخی مواضع دفاعی پیشمرگه‌ها در نزدیکی کرکوک را تصرف کرده بودند.

پیروزی در تکریت

به گفته منابع نظامی، در نزدیکی شهر تکریت، مرکز استان صلاح‌الدین، هم ارتش عراق در حال پیش‌روی است. سربازان عراقی و شبه‌نظامیان شیعی روز یکشنبه (۸ مارس) شهر "الدور" در نزدیکی تکریت را اشغال کرده بودند. هدف مهم حمله بزرگ کنونی خارج ساختن تکریت از اشغال نیروهای داعش است.

همچنین ارتش آمریکا و متحدان آن به حمله‌های خود علیه داعش ادامه می‌دهند. خبرگزاری رویترز به نقل از سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌نویسد که هواپیماهای جنگی توانسته‌اند یک پالایشگاه نفت واقع در شمال شرقی شهر "تل ابیض"، از توابع استان رقه در سوریه و در مرز ترکیه را بمباران کنند. بر اثر این بمباران ۳۰ نفر کشته شده‌اند. در میان کشتگان هم کارگران پالایشگاه و هم نیروهای داعش هستند.

شبه‌نظامیان داعش بخش‌های بزرگی از سوریه و عراق را تسخیر کرده‌اند. از جمله مناطق پرنفت شمال و شرق عراق در کنترل داعش هستند و از منابع مالی این گروه تروریستی به شمار می‌روند. به گفته دیپلمات‌های غربی، حمله‌های هوایی به تاسیسات نفتی و سقوط بهای نفت موجب شده که فروش نفت دیگر منبع اصلی درآمد داعش نباشد.

در روزهای اخیر فعالیت داعش متمرکز بر ویران کردن آثار باستانی مناطق زیر کنترل این گروه تروریستی بوده است.

دمپسی: صبر راهبردی به جای گسترش حمله‌های هوایی

ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد ارتش آمریکا، که امروز دوشنبه حین بزرگترین عملیات ارتش عراق وارد این کشور شده، اطمینان داد که نیروهای داعش سرانجام شکست خواهند خورد.

دمپسی هشدار داد که گسترش حمله‌های هوایی نیروهای ائتلاف ضد داعش "خطا" خواهد بود. او تاکید کرد که به جای آن باید "صبر راهبردی" علیه نیروهای افراطی در سوریه و عراق داشت.

دمپسی گفت که آموزش نیروهای نظامی عراق و اراده دولت این کشور برای برقراری صلح میان جمعیت سنی و رهبران این کشور عوامل کلیدی برای پیروزی هستند.

دمپسی همچنین گفت که نیازی به گماشتن مشاوران نظامی بیشتر از ۲۶۰۰ نفری که هم اکنون در عراق هستند نیست.

پیش از این رسانه‌ها نوشته بودند که ژنرال دمپسی راهی عراق است تا درباره نقش ایران در کمک به ارتش عراق اطلاعات دقیق‌تری کسب کند. دمپسی روز شنبه گذشته (۷ مارس) به خبرنگاران گفته بود که در دیدار با رهبران عراق نگرانی خود را از نقش پررنگ ایران در عملیات فعلی علیه داعش مطرح خواهد کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار