روزنامه «وطن امروز» در یادداشتی نوشت:عبدالرسول دری‌اصفهانی از اعضای فنی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران جاسوس بود. بر اساس اظهارات حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، دری‌اصفهانی با 2 سرویس اطلاعاتی غربی ارتباط داشت.

برجام سوراخ داشت/ وقتی جاسوس کلیددار شد!

به گزارش گلستان24، روزنامه «وطن امروز» در یادداشتی نوشت: عبدالرسول دری‌اصفهانی از اعضای فنی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران جاسوس بود. بر اساس اظهارات حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، دری‌اصفهانی با 2 سرویس اطلاعاتی غربی ارتباط داشت. اژه‌ای در این‌باره گفت: آقای عبدالرسول دری‌اصفهانی، فرزند حسین دارای تابعیت دوگانه در کانادا و ایران است. وی افزود: این فرد متهم به جاسوسی بوده و با 2 سرویس هم مرتبط بوده است که حکم ٥ سال حبس وی تایید شده و قطعی است و از این جهت باید حکم ٥ سال حبس را تحمل کند. اژه‌ای گفت: ایشان یک پرونده فساد مالی هم دارد که هنوز کیفرخواست صادر نشده است.

به گزارش «وطن امروز»، جرم جاسوسی دری‌اصفهانی اثبات شده است. او با 2 سرویس اطلاعاتی (انگلیس و کانادا) ارتباط داشته است. بر اساس ماده 501 قانون مجازات اسلامی «هر کس نقشه‌ها یا اسرار یا اسناد یا تصمیمات راجع به سیاست داخلی یا خارجی کشور را عالما و عامدا در اختیار افرادی که صلاحیت دسترسی به آنها را ندارند قرار دهد یا از مفاد آن مطلع نماید، به نحوی که متضمن نوعی جاسوسی باشد؛ نظر به کیفیات و مراتب جرم به یک تا 10 سال حبس محکوم می‌شود». برخی شنیده‌های «وطن امروز» از آن حکایت دارد که حکم اولیه برای دری‌اصفهانی 10 سال حبس قطعی بوده است که با فشارهای زیادی که بر دستگاه قضایی وارد شده، در نهایت حکم 5 سال حبس قطعی برای وی صادر شده است.

اما دری‌اصفهانی که بود و چگونه وارد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران شد. درباره عبدالرسول دری‌اصفهانی مطالب، اتهامات و ادعاهای زیادی مطرح شده است. با این حال آنچه درباره وی به صورت قطعی می‌توان گفت این است که دری‌اصفهانی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد حسابداری از دانشگاه نفت است. عمده تخصص او نیز در حوزه حسابداری است. او عضو انجمن حسابداران خبره انگلستان و ولز (ICAEW) و عضو انجمن حسابداران خبره اونتاریو در کانادا (CICA) است. درباره فعالیت‌های او قبل از انقلاب نیز مطالب زیادی مطرح است اما پس از انقلاب، غیر از حوزه بانکی و مالی، همکاری‌های دری‌اصفهانی با وزارت دفاع در خصوص دعاوی بین‌المللی چشمگیر بوده است. دری‌اصفهانی به مدت یک دهه عضو شورای داوری ایران در لاهه در حوزه دعاوی مربوط به ایران و آمریکا بوده است. او همچنین یک دهه وکیل حقوقی وزارت ‌دفاع کشورمان در پرونده خریدهای تسلیحاتی ایران از آمریکا بود.

البته حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفته است در پرونده‌های حقوقی ای که دری‌اصفهانی وکالت وزارت دفاع را بر عهده داشته، ایران همواره بازنده پرونده‌ها بوده است!

اما ارتباط دری‌اصفهانی با حوزه بانکی و فعالیت او در این حوزه طی سال‌های اخیر برجسته شده است. در حالی که تا قبل از دولت یازدهم، نام و نشان برجسته‌ای از دری‌اصفهانی در حوزه بانکی و مالی دیده نمی‌شد اما با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، یکباره فعالیت‌های دری‌اصفهانی در سطح اول مدیریت بانک و بیمه آغاز شد.

دری‌اصفهانی در دولت یازدهم به عنوان مشاور رئیس کل بانک مرکزی منصوب شد. همزمان عضو هیات مدیره بانک سامان شد. او به حوزه بیمه نیز ورود کرد و عضو هیات مدیره بیمه آسیا نیز شد! رشد سریع و البته عجیب دری‌اصفهانی در مشاغل بانکی و مالی البته به این موارد ختم نشد. در این‌باره ارتباط دری‌اصفهانی با ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی قابل تامل است. آنچه در ظاهر و با توجه به گزاره‌های مشهود می‌توان گفت این است که همکاری سیف و دری‌اصفهانی در بانک مرکزی باعث باز شدن در مذاکرات هسته‌ای روی دری‌اصفهانی شد.

دری‌اصفهانی درباره نحوه ورودش به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای می‌گوید: ورود من به مذاکرات 2 مقطع دارد؛ بار اول در حدود یک سال و اندی پیش کمیته‌ای در نهاد ریاست‌جمهوری به سرپرستی آقای دکتر نهاوندیان تشکیل شد که هدف آن انتقال تجارب متخصصان مختلف و مشورت به دولت درباره این پرونده بود. از من نیز برای حضور در این جلسات دعوت به عمل آمد. متاسفانه در آن مقطع به دلیل سفرهای کاری متعددی که داشتم جلسات کمی را توانستم حاضر شوم. بعد از این جلسات تصمیم بر این شد که علاوه بر کسانی که دارای تخصص و تجربه در زمینه مسائل سیاسی و دیپلماسی هستند، از متخصصان امور بانکی و مالی هم استفاده شود. جناب آقای دکتر سیف هم از من خواستند در این حوزه به مذاکره‌کنندگان کشورمان کمک شود؛ من هم با کمال میل پذیرفتم.

ولی‌الله سیف نیز درباره معرفی دری‌اصفهانی به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: بنده آقای دری‌اصفهانی را فردی صالح می‌دانم.

وقتی جاسوس کلیددار شد!

رشد سریع و عجیب دری‌اصفهانی در دولت یازدهم پای او را به مهم‌ترین پرونده سیاسی و حقوقی ایران طی چند دهه اخیر باز کرد! دری‌اصفهانی به عنوان مسؤول امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران وارد مذاکرات تخصصی ایران و 1+5 شد! یکی از مهم‌ترین اهداف ایران از مذاکرات هسته‌ای، برداشته شدن محدودیت‌های بانکی و بازگشت فرآیند معاملات با دلار به روال سابق بود. پس از قطعنامه 1929 شورای امنیت علیه ایران محدودیت‌های بانکی علیه ایران بشدت افزایش یافت. کاهش ارزش ریال در مقابل دلار باعث ایجاد نابسامانی‌های فراوان شد. حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، با تمرکز بر این حوزه و دادن وعده‌هایی درباره رفع محدودیت‌های دلار توانست اعتماد مشروط مردم را از آن خود کند. حالا نوبت عمل بود و او در ازای تعطیلی بخش بسیار زیادی از برنامه هسته‌ای ایران، دنبال رفع محدودیت‌های بانکی در توافق هسته‌ای بود. دری‌اصفهانی نیز مسؤول دادن مشاوره‌های حقوقی در حوزه بانکی در برجام بود. او در دور آخر مذاکرات هسته‌ای به همراه محمد جواد ظریف و سایر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حضور داشت. دری‌اصفهانی در این باره می‌گوید: «در دور آخر [مذاکرات هسته‌ای] من در خدمت دکتر ظریف، وزیر محترم امور خارجه و دوستان دیگر بودم و در بخش مالی- بانکی کمک می‌کردم».

حمید بعیدی‌نژاد نیز این موضوع یعنی مسؤولیت دری‌اصفهانی در حوزه بانکی و مالی مذاکرات هسته‌ای را تایید کرده است. بعیدی‌نژاد در این باره گفته است: «آقای دری به عنوان نماینده یکی از نهادهای مسؤول بانکی و مالی و به اتکای چند دهه حضور در مناصب مختلف حقوقی و اجرایی در حوزه‌های مختلف در مرحله آخر مذاکرات، مشورت‌های فنی و تخصصی بانکی و مالی لازم را به تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان ارائه می‌کرد. وی با نظر مستقیم نهاد ذی‌ربط بانکی و مالی کشورمان برای ارائه این‌گونه مشورت‌ها در مذاکرات تخصصی شرکت داشت».

بر این اساس دری‌اصفهانی مسؤول بخش بانکی و مالی برجام بوده است. یعنی آن بخش از برجام که مربوط به تعهدات طرف مقابل در حوزه بانکی و مالی است با مشورت‌ها و اعمال نظرات دری‌اصفهانی نگارش شده است!

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار