گزارش ایران وایر؛

سعودی‌ها عمیقاً نگران هستند؛ چرا که ممکن است با کمک‌های ایران، قدرتی‌ در یمن شکل بگیرد که نخواهد با آن‌ها کنار بیاید.

هراس عربستان از ایران و حوثی‌های یمن
سعودی‌ها عمیقاً نگران هستند؛ چرا که ممکن است با کمک‌های ایران، قدرتی‌ در یمن شکل بگیرد که نخواهد با آن‌ها کنار بیاید.


به گزارش گلستان 24 ، به نقل از وب سایت "ایران وایر"، عربستان سعودی پر نفوذ‌ترین بازیگر در یمن است. عربستان،  یمن را کشوری خارجی‌ محسوب نمی‌‌کند؛ بیشتر آن را حیاط خلوت خود می‌‌داند، و قصد دارد نفوذ خود را در آن حفظ کند. برای عربستان، مهم نیست که واقعاً با چه کسی‌ طرف می شود؛ مهم این است که آن جا حیاط خلوتشان است.

  وقتی‌ حوثی ها در سپتامبر صنعا را تصرف کردند، اولین کاری که عربستان سعودی کرد این بود که آن‌ها را برای ملاقات‌هایی‌ رسمی‌ دعوت کردند. حوثی‌ها هم در جواب گفتند: "ما دعوت برادران سعودی مان را زمانی‌ اجابت می‌‌کنیم که فرصت کافی‌ برای توجهی‌ شایسته به سخنان آن‌ها داشته باشیم". به عبارت دیگر: "مرسی‌، ولی‌ نه!". سعودی‌ها عمیقاً نگران شدند؛ چرا که ممکن است با کمک‌های ایران، قدرتی‌ شکل بگیرد که نخواهد با آن‌ها کنار بیاید.

  حوثی ها

اختلافِ موجود اختلاف بزرگی‌ است. حوثی‌ها کنترل را در شمال کشور به دست دارند. در شرق، در منطقه "مأرب"، حزب "اصلاح" و نیز قبایلی که در آن جا هستند با حمایت عربستان برای رویارویی بزرگی‌ آماده می‌‌شوند. شاید در شرق، تنها منطقه نفت خیز کشور، جنگ بزرگی‌ روی دهد؛ منطقه‌ای که در قلب درگیری های فرقه‌ای بوده است.

 

کشور‌های حاشیه خلیج فارس "مأرب" را خط قرمز خود اعلام کرده اند. حدود یک هفته پیش، حوثی‌ها نیروهای نظامی خود را در آن منطقه مرزی مستقر کردند، و این طور به نظر می‌‌رسید که قصد دارند وارد منطقه شوند. آن‌ها احتمالاً بتوانند از نظر نظامی منطقه "مأرب" را به تصرف خود در آورند، ولی‌ نخواهند توانست حفظش کنند. این است که یک جنگ بزرگ فرسایشی و بسیار خونین و طولانی‌ در خواهد گرفت. سعودی‌ها هم در این داستان مداخله خواهند کرد. آن ها از نیروهایی که علیه حوثی ها وارد عمل شوند پشتیبانی خواهند کرد.

 

حوثی ها دشمن اصلی حملات القاعده بوده‌اند. تاکنون هیچ گروه دیگری در یمن مانند آن ها نتوانسته با القاعده رویارو شود؛ موفق شدند با پرداختِ بهای گزافی القاعده را از منطقه "البیضا" بیرون رانند. القاعده از قدرت گرفتن نیروهای حوثی هراس دارد.

جام نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار