با رشد روزافزون محبوبیت بازی‌های رایانه‌ای و همچنین افزایش جمعیت گیمرهای سراسر دنیا و گردهم‌آیی جمع کثیری از آن‌ها در نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه بازی‌ها رایانه‌ای گیمز کام در کلن آلمان، فرصتی را در اختیار بدعت‌گذاران و فرصت‌طلبان می‌گذارد تا از این طریق به اهداف مالی خود برسند.

بازی های رایانه‌ای: دنیای بدافزارها

با رشد روزافزون محبوبیت بازی‌های رایانه‌ای و همچنین افزایش جمعیت گیمرهای سراسر دنیا و گردهم‌آیی جمع کثیری از آن‌ها در نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه بازی‌ها رایانه‌ای گیمز کام در کلن آلمان، فرصتی را در اختیار بدعت‌گذاران و فرصت‌طلبان می‌گذارد تا از این طریق به اهداف مالی خود برسند.

بیت کوین

در سال‌های اخیر، ما شاهد معرفی یک نوع ارز جدید به نام Bitcoin (نوعی پول دیجیتالی برای معاملات مجازی) هستیم. تولید این پول رایج یک عمل محاسباتی قوی است که نیاز به پردازش‌های بسیار قوی دارد. آن‌ها با ایجاد سکوهای بازی قدرتمند و ویدئو گیم های به‌روز یک محیط مناسب برای به دست آوردن پول‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند. در سال 2013 در نمایشگاه گیمز کامبرخی کارمندان مغرض نمایشگاه، سیستمی را طراحی کرده بودند که همه‌ی اعضای لیگ‌ها باید آن نرم‌افزار را روی سیستم خود نصب می‌کردند تا بتوانند در مسابقات شرکت کنند. خوشبختانه مسئولین زود از این نقشه آگاه شده و چیزی کمتر از 4000 دلار به‌حساب این افراد واریز شد.

نرم‌افزارهای جاسوسی و دزدی اطلاعات

با افزایش جمعیت گیمرها در دنیا، برخی شرکت‌ها برای منافع مالی بیشتر، ابزارهای مورداستفاده در بازی‌ها را با پول‌های واقعی معامله می‌کنند. کاراکترهای مربوط به مراحل بالاتر، سلاح‌های افسانه‌ای و یا حتی کلاه شخصیت‌ها را با پول واقعی می‌فروشند. واضح است؛ زمانی که چیزی، ارزش پولی پیدا می‌کند، ارزش دزدیده شدن را نیز دارد. در همین راستا برخی نرم‌افزارهای مخرب طراحی می‌شوند تا اطلاعات اعتباری و مالی گیمر را هک کنند. این دزدی‌های اطلاعات معمولاً در پس ظاهرسازی‌های دروغین و به‌عنوان «ارتقادهنده‌های بازی» خود را معرفی می‌کنند.

دنیای بدافزارها

هدف حمله‌ها

بازیکنان تنها هدف حمله‌ی دزدان نیستند، بلکه شرکت‌های تولید بازی‌های رایانه‌ای نیز موردحمله واقع می‌شوند. به‌عنوان نمونه Kaspersky در سال گذشته، یک بدافزار را کشف کرد که بیش از 30 شرکت بازی‌های رایانه‌ای را مورد هدف قرار داده بود. در این حملات هدف مهاجمین عبارت است از:

  1. گسترش نرم‌افزارهای مخرب بر روی کامپیوتر گیمرها با به‌روز شدن سرویس خدماتی شرکت‌ها
  2. دست‌کاری در پول‌های استفاده‌شده در بازی‌ها
  3. دزدی مجوزهای دیجیتالی برای تولید بدافزارهای معتبر و ساده کردن پخش این بدافزارها بر روی رایانه‌ها
  4. استفاده از منابع شرکت‌ها برای انتشار سرورهای مخرب

بهره‌برداری

علاوه بر شرکت‌های تولید بازی‌های رایانه‌ای، هدف دیگر دزدها، هدف‌های بالقوه است. در پژوهشی مشخص شد که دزدها، نقاط آسیب‌پذیر در هسته‌ی منبع را پیدا می‌کنند و بازی‌های دیگری بر پایه‌ی این ضعف مانند بازی Counter-Strike می‌سازند و سپس از این نقاط ضعف برای اجرای کدهای دلخواه بر روی بازی استفاده می‌کنند. سپس با نصب و اجرای بازی بر روی سیستم بدافزارها نیز به‌صورت خودکار بر روی رایانه‌ی بازیکن، بدون هیچ پیغامی نصب می‌گردد و بدین ترتیب هر اطلاعاتی که نیاز داشته باشند به‌راحتی به دست می‌آورند.

ارسال نظر

آخرین اخبار