یادداشتی برای فضاسازی غربی‌ها در مذاکرات لوزان2؛

غربی‌ها از این بازی دو سر برد برای خودشان استفاده می‌کنند تا یا خواسته‌های زیاده‌خواهانه خود را به تیم مذاکره‌کننده کشورمان تحمیل کنند و یا در صورت عدم پذیرش این خواسته‌های غیرمنطقی، با تیم رسانه‌ای قدرتمند خود ایرانیان را مقصر بی نتیجه ماندن گفتگوها معرفی نمایند.

ایران فقط چند ساعت فرصت دارد!

به گزارش گلستان 24، با اتمام ضرب‌الاجل پایان مارس و ادامه مذاکرات هسته‌ای تا بامداد روز اول آوریل، مذاکره کنندگان غربی بلافاصله با کمک رسانه‌های خود جنگی رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی را شروع کرده‌اند.

 

ساعاتی پیش خبر موکول شدن مذاکرات به روز چهارشنبه اعلام شد و ناگهان القای این ادعا که "به ایران تا بامداد چهارشنبه مهلت داده شده" در رسانه‌های مختلف غربی پیگیری شد.

 

رسانه‌های غربی همچون خبرسازی‌ها و فضاسازی‌های روزهای گذشته، به "منابع آگاه ناشناخته و بی‌نام"استناد می‌کنند.

 

به گوشه‌ای از فضاسازی رسانه‌ای غربی‌ها در دو ساعت اخیر توجه کنید:

 

*** خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داد که وزیران خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ به ایران هشدار داده‌اند تا تصمیم نهایی خود را برای پذیرش یا رد توافق سیاسی بگیرند، چرا که آنها اجازه نخواهند داد مذاکرات بیشتر از مهلت تعیین شده به درازا بکشد.

 

*** دیپلمات دیگری گفته است: به هیات ایرانی گفته شد که گروه ۱+۵ تمایلی به بازی در وقت اضافه ندارند.

 

***‌ رسانه‌های غربی به نقل از دیپلمات ناشناخته‌ای نوشتند: اکنون زمان آن فرا رسیده است که تصمیم بگیرید. این مذاکرات نمی‌تواند تا شش روز دیگر ادامه یابد.

 

*** بی بی سی فارسی نیز در راستای سیاست رسانه‌ای غربی‌ها مدعی شد: کشورهای گروه 1+5 تا بامداد روز چهارشنبه به ایران فرصت داده اند که برای پذیرفتن چارچوب کلی تصمیم بگیرد.

 

*** بی بی سی در ادامه این خط رسانه‌ای نوشت: طرف های مذاکره کننده با ایران امیدوارند که آیت الله خامنه ای و تیم مذاکره کننده آنچه "تصمیمات دشوار" خوانده شده را بگیرند.

 

دیپلمات‌های غربی برای تحت فشار قرار دادن تیم ایرانی به راهکار دیگری هم متوسل شدند: "مذاکرات را ترک می‌کنیم."

 

ابتدا جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید وارد این میدان شد و اعلام کرد: «اگر مذاکره کنندگان آمریکایی نتوانند تا اواخر وقت سه‌شنبه به چارچوبی برای توافق دست پیدا کنند، آمریکا میز مذاکرات را ترک خواهد کرد و دیگر منتظر پایان ماه ژوئن نخواهد ماند.»

 

سپس اعلام شد که وزرای خارجه فرانسه و آلمان احتمالا بامداد چهارشنبه از لوزان خارج می‌شوند و میز مذاکرات را ترک می‌کنند.

 

همه این‌ها نشان دهنده بازی جدید ولی تکراری طرف غربی است. در این بازی هر از گاهی یک دیپلماتی که نامش هیچگاه اعلام نمی‌شود به یکی از رسانه‌ها؛ همچون رویترز، آسوشیتدپرس، نیویورک تایمز و... خطی را القا می‌کند و بلافاصله این خبر در صدر اخبار و تحلیل‌ها جای می‌گیرد.

 

این فضاسازی و ایجاد اخبار کذب به قدری در ساعت‌های گذشته گسترده شده است که فرصت تکذیب و واکنش را از تیم مذاکره کننده ایرانی گرفته است.

 

نکته مهم آن است که مگر چه خبر شده که ناگهان خبرهای متعددی درباره فرصت دادن به ایران  منتشر می‌شود؟ از ابتدای مذاکرات دو طرف بر مبنایی مشخص حرکت کرده‌اند و هر کدام باید برای اعتمادسازی به طرف مقابل گام‌هایی برمی‌داشتند. حال چه شده است که مذاکره کنندگان غربی توپ را به زمین ایران می‌اندازند؟ آیا آن‌ها با درخواست‌های ایران موافقت کرده‌اند؟ آیا آن‌ها تحریم‌ها را یکجا و یکباره لغو می‌کنند؟

 

مگر وزرای خارجه چین، روسیه و حتی وزرای خارجه اروپایی مانند آقای اشتاین مایر (وزیر خارجه آلمان) تا لحظات و ساعات پایانی سه‌شنبه از پیشرفت در مذاکرات و فضای مثبت نمی‌گفتند؟

 

همانطور که پیش از این نوشتیم بی‌شک هدف از این بازی رسانه‌ای، فشار بر تیم مذاکره‌کننده ایرانی، انداختن توپ به زمین ایران، جلب نگاه‌ها به سوی ایران و معرفی کردن کشورمان به عنوان عامل شکست احتمالی مذاکرات است.

 

غربی‌ها از این بازی دو سر برد خودشان استفاده می‌کنند تا یا خواسته‌های زیاده‌خواهانه خود را به تیم مذاکره‌کننده کشورمان تحمیل کنند و یا در صورت عدم پذیرش این خواسته‌های غیرمنطقی، با تیم رسانه‌ای قدرتمند خود ایرانیان را مقصر بی نتیجه ماندن گفتگوها معرفی نمایند./جام نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار