در نطق هفتگی؛

«این یک توافق خوب بود؛ توافقی که اهداف اصلی ما را تامین می کند... موفقیت تضمین شده نیست اما ما امروز یک فرصت تاریخی را در اختیار داریم تا از ساخت سلاح هسته ای در ایران جلوگیری کنیم».

اوباما: توافق خوبی بود/ فرصتی تاریخی پیش روی ماست

به گزارش گلستان 24، اوباما از توافق به دست آمده در لوزان به عنوان "توافقی خوب" یاد کرد که اهداف اصلی ایالات متحده را تامین می کند.

خبرگزاری رویترز (Reuters) نوشت: باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده روز شنبه به آمریکایی ها اطمینان داد که چارچوب جدید به دست آمده برای توافق هسته ای با ایران، "توافقی خوب" بوده است. این درحالیست که اوباما به دنبال جلب حمایت عمومی از موفقیت دیپلماتیکی است که ممکن است مورد مخالفت کنگره واقع شود.

یک روز پس از درخواست از قانون گذاران ارشد آمریکایی برای حمایت از توافق با ایران، اوباما بار دیگر بر نظر خود تاکید کرد که این توافق، اطمینان می آورد که دشمن بلندمدت واشنگتن [ایران] توانایی ساخت سلاح هسته ای را نخواهد داشت.

وی در سخنرانی رادیویی و اینترنتی هفتگی اش گفت: این یک توافق خوب بود؛ توافقی که اهداف اصلی ما را تامین می کند. این اهداف، شامل محدودیت های شدید بر برنامه هسته ای ایران و مسدود ساختن هر راهی برای دستیابی این کشور به سلاح هسته ای است.

روزنامه گاردین (Guardian) نیز سخنان اوباما را در گزارشی زیر عنوان "اوباما: توافق با ایران همه راه ها به سوی ساخت سلاح هسته ای را مسدود می سازد" منعکس کرده نوشت: درحالی که اوباما همچنان با مخالفت شدید جمهوری خواهان در مذاکرات هسته ای روبروست، وی روز شنبه بار دیگر توافق به دست آمده با ایران را "توافقی خوب" لقب داد.

اوباما تاکید کرده که این توافق پلوتونیوم لازم برای ساخت بمب اتمی را از ایران مضایقه کرده و مسیر این کشور برای ساخت بمب اتم با استفاده از اورانیوم غنی شده را مسدود می سازد.

وی افزود: این یک توافق بلند مدت است که محدودیت های شدیدی را برای بیش از یک دهه بر برنامه هسته ای ایران اعمال می کند و اقدامات شفاف ساز بی سابقه ای را به همراه دارد که به مدت 20 سال یا بیشتر به طول خواهند انجامید.

اوباما در ادامه گفت: موفقیت تضمین شده نیست اما ما امروز یک فرصت تاریخی را در اختیار داریم تا از ساخت سلاح هسته ای در ایران جلوگیری کنیم و این کار را به صورت صلح آمیز انجام دهیم و جامعه بین الملل با قاطعیت پشت سر ما هستند.

به گفته رئیس جمهور آمریکا، کشورش برای مقابله با برنامه هسته ای ایران تنها سه گزینه در اختیار دارد؛ "بمباران تاسیاست هسته ای ایران"، "ادامه تحریم ها" و "توافقی جدی و قابل راستی آزمایی"، اما اوباما معتقد است دو گزینه اول کارآیی لازم را نداشته و راه حل دیپلماتیک بهترین گزینه برای آمریکا، متحدانش و کل جهان است.

 

 

 

 

 

 

 

جام نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار