یک ماه گذشت؛ موضع دولت درباره مشاور پر حاشیه اعلام نشد

با گذشت کمتر از یک ماه از این اظهارات نسنجیده و صدور قرار تأمین برای یونسی باز هم دولت عذر مشاور پر حاشیه خود را نخواسته و سکوت دولت در قبال این اظهارات نوعی تأیید آنها تلقی می شود.

سرانجام نامعلوم "اظهارات نسنجیده" یونسی

به گزارش گلستان 24، کمتر از یک ماه پیش بود که تنها چند روز پس از اعلام پیروزی های بزرگ مردم عراق در تکریت در مقابل داعش،دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی باز دسته گل به آب داد.

یونسی در مصاحبه با روزنامه عرب زبان «الشرق الوسط» گفته است، «در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسئله هم برای امروز است و هم گذشته. چرا که جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیر قابل تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم»

وی پیش از این نیز اظهارات حاشیه ساز دیگری هم داشت که می توانید اظهارات حاشیه ساز یونسی را در اینجا و اینجا ببینید.


وزیر امور خارجه عراق: عراق دارای حاکمیت کامل است

سخنان نسنجیده یونسی چنان بازتاب داشت که وزیر امور خارجه عراق را واکنش وا داشت؛ به طوری که ابراهیم جعفری در پاسخ به سخنان یونسی گفته است:« عراق دارای حاکمیت کامل است و به هیچ طرفی چه ایران و چه غیر از آن اجازه نداده و نخواهد داد که این حاکمیت را نقض یا در امور داخلی این کشور دخالت کند.»

همچنین وزارت خارجه عراق امروز با انتشار بیانیه‌ای که وبگاه خبری «السومریه» آن را منتشر کرد، به این اظهارات واکنش نشان داد و از آن ابراز انزجار کرد.

در این بیانیه آمده است «وزارت امور خارجه عراق تعجب خود را از سخنان منسوب به شیخ علی یونسی مشاور رئیس جمهوری ایران در امور اقلیت‌ها، اعلام می‌کند».

وزارت امور خارجه عراق ضمن «ابراز انزجار از این سخنان غیرمسئولانه» تأکید کرد: «کشور عراق حاکمیتی دارد که فرزندان آن از آن برخوردارند و روابط مثبت با همسایگان از جمله ایران دارد و عراق اجازه نخواهد داد که در امور داخلی آن دخالت یا حاکمیت ملی‌اش خدشه‌دار شود».

یونسی در همایش هویت ایرانی با عنوان «ایران، نام، مردم و سرزمین» با اشاره به قدرت و نفوذ ایران در منطقه و اینکه «نتانیاهو صریحا به عظمت نفوذ ایران اعتراف کرده و هرچند وی گفته که ایران ۴ کشور را بلعیده است» گفت «اما باید بگوییم ایران به ۴ کشور کمک کرده است» و با نام بردن از بغداد گفت: عراق نه تنها حوزه تمدنی است بلکه هویت، مرکز و پایتخت‌ ماست که تفکیک جغرافیای ایران و عراق ممکن نیست.

این سخنان یونسی بشدت در رسانه‌های عربی بخصو رسانه‌های وابسته به کشورهایی مانند عربستان و قطر (مانند الجزیره و العربیه) کاملا بازتاب یافت و با بهره‌برداری از این سخنان، سیاست ایران‌هراسی با شدت بیشتر ادامه پیدا کرد.


لاریجانی: بعید می‌دانم سخنان یونسی درست ترجمه شده باشد

حساسیت درخصوص این اظهارات یونسی تا حدی ادامه پیدا کرد که این سوال از سوی خبرنگاران از لاریجانی پرسیده شده و لاریجانی در پاسخ آنها گفت: بعید می‌دانم ترجمه درستی از صحبت‌های وی شده باشد. نظام جمهوری اسلامی ایران برای همه کشورهای منطقه استقلال قائل است و ما به این نکته که هر کشوری باید بدون دخالت سایرین اداره شود،‌ به‌عنوان مبنا قبول داریم.

وی با بیان اینکه باید به تصریحاتی که مستمراً از مسئولان ایرانی ارائه، توجه شود، افزود: در عمل جمهوری اسلامی ایران در ۳۶ سال پس از پیروزی انقلاب به هیچ کشوری تجاوز نکرده، اما برخی کشورها از جمله عراق به خاک ما تجاوز کرده و برخی از کشورهای منطقه نیز به آن کمک کردند.

در این میان بسیاری از رسانه‌های اپوزیسیون و ضد نظام با استقبال گسترده از سخنان یونسی نسبت به انتقادهای منتقدان یونسی در ایران هم واکنش نشان داده و به جهت گیری های خاص خود به دفاع از یونسی و اظهارات وی پرداخته اند.

سخنان تفرقه افکن یونسی این روز ها به تیتر یک رسانه‌های عربی و اپوزیسیون تبدیل شد؛ در حالی که رسانه های عربی از این سخنان انتقاد می کردند، رسانه های بیگانه و ضد نظام از این سخنان به شدت استقبال کرده اند.

پیشتر این اظهارات از رسانه های اسرائیلی علیه ایران منتشر می شد و اکنون یونسی با بیان این سخنان نشان داد که در پازل اسرائیل بازی می کند؛ نتانیاهو قبلاً اعلام کرده بود که ایران ۴ کشور عربی را بلعیده است و این سخنان یونسی تأییدی بر سخنان نتانیاهو بود.

ذوق زدگی اپوزیسیون از اظهارات یونسی

سایت الجزبره طی خبری در این خصوص نوشت: همزمان با ناآرامی های خاورمیانه، ایران در حال گسترش نفوذ خود در منطقه است.

فایننشیال تایمز هم در گزارشی به افزایش نگرانی ها از سیاست های ایران در منطقه اشاره کرده و نوشته است: ترکیه و عربستان نگران نفوذ ایران در منطقه هستند.

صدای آمریکا هم بر طبق سیاست همیشگی خود سخنان یونسی را به شیعه و سنی بودن مسلمانان منطقه گره زده و اظهار کرده است که کشورهای سنی از قدرت ایران به شدت هراس دارند و این هراس بعد از سخنان مشاور روحانی به شدت افزایش یافته است.

در ادامه واکنش های منطقه ای به اظهارات یونسی و موج ایران هراسی که پس از این اظهار نظرهای نسنجیده به راه افتاد، سعود‌الفیصل، وزیر خارجه سعودی‌ها در جده و در جریان کنفرانس خبری با همتای آلمانی خود، ایران را عامل اشغال سوریه دانست و ادعا کرد که نیروهای ایرانی باید نه تنها از سوریه، بلکه از عراق و یمن نیز خارج شوند.

پازل جنگ روانی علیه ایران و همچنین اسلام هراسی توسط اردوغان در آستانه سفرش به تهران تکمیل شد؛ اردوغان که این روز‌ها به دلیل حمله به کرد‌ها، همزمان با حملات داعش به شهر کردنشین کوبانی تحت فشار افکار عمومی است و در حالی که اعتراضات مردم این کشور، تنها در چند روز بیش از سی کشته بر جای گذاشته، ایران و مقامات آن را به دلیل جنگ داخلی در سوریه مورد حمله قرار داده است.

شکایت نمایندگان مجلس از یونسی

واکنش های زیادی به اظهارات نسنجیده یونسی صورت گرفت و حنتی نمایندگان مجلس پس از عدم موضع گیری دولت در این خصوص از وی شکایت کردند.

احمد امیرآبادی نماینده مردم قم و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس از شکایت تعدادی از نمایندگان مجلس از «علی یونسی» دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی خبر داد.

وی سخنان اخیر یونسی را خلاف مصالح و امنیت ملی کشور دانست و افزود: بر همین اساس تعدادی از نمایندگان مجلس علیه یونسی شکایت‌نامه‌ای را تنظیم و امضا کرده‌اند که پس از تعطیلات سال جدید تحویل دادستان ویژه روحانیت تهران داده می‌شود و رونوشتی از آن را نیز به کمیسیون اصل ۹۰ خواهیم داد.

امیرآبادی تصریح کرد: نمایندگان مجلس به عنوان وکلای ملت نسبت به سخنان تشنج‌آفرین و ضد امنیت ملی و خارجی یونسی شدیداً معترض هستند و به همین علت برای جلوگیری از تکرار این دست از موضع‌گیری‌ها توسط وی، به دادستان ویژه روحانیت تهران شکایت کردند.
تفهیم اتهام و صدور قرار تأمین برای یونسی

اگرچه دولت به یونسی به خاطر این اظهارات نسنجیده وی هیچ گونه تذکری نداد و بی تفاوت از کنار این اظهارات تفرقه برانگیز گذشت، اما دادگاه ویژه روحانیت در این خصوص موضع گرفته و یونسی را احضار کرد.

حجت‌الاسلام محمد موحد رئیس دادگاه انقلاب تهران، اظهار داشت: در پی اظهارات آقای یونسی که در روزنامه‌ها و رسانه‌ها نیز پخش شد، گزارش‌های مختلفی از سوی دادستانی عمومی تهران و مراجع امنیتی ارجاع شد.

وی ادامه داد: با توجه به وصول این گزارش‌ها، آقای یونسی به دادسرای ویژه روحانیت احضار شدند، تحقیقات لازم انجام و اظهارات ایشان استماع شد.

موحد با بیان اینکه قرار تأمین برای وی صادر شده است گفت: اما هنوز پرونده به دادگاه ارجاع نشده است و بعد از طی فرآیند لازم ارسال می‌شود.

رئیس دادگاه انقلاب، اتهام یونسی را اظهارات خلاف امنیت ملی عنوان کرد.

با گذشت کمتر از یک ماه از این اظهارات نسنجیده و صدور قرار تأمین برای یونسی باز هم دولت عذر مشاور پر حاشیه خود را نخواسته و سکوت دولت در قبال این اظهارات نوعی تأیید آنها تلقی می شود.

باید دید نتیجه دادگاه ویژه روحانیت برای اظهارات نسنجیده آقای مشاور چه خواهد بود و اینکه آیا دولت پیش از صدور رأی برای مشاور پر حاشیه، این فرد را از لیست همراهان خود خط می زند یا خیر؟/هم اندیشی

ارسال نظر

آخرین اخبار