یکی از نیروهای پلیس آمریکا با شلیک پی در پی گلوله به سوی یک سیاهپوست ۵۰ ساله وی را از پای درآورد.

مأمور پلیس آمریکا یک مرد سیاهپوست را کُشت + تصاویر

به گزارش گلستان 24  ـ  انتشار نوار ویدیویی صحنه تیراندازی یک مامور پلیس آمریکایی به سوی یک مرد سیاهپوست باعث پیگرد قانونی مامور پلیس شد.

شهردار شهر چارلستون در ایالت کارولینای جنوبی در آمریکا شامگاه گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که «مایکل اسلیگر» مامور ۳۳ ساله پلیس این شهر به قتل عمد «والتر تی. اسکات» مرد سیاهپوست ۵۰ ساله متهم شده و تحت پیگرد قرار گرفته است.

تیراندازی و قتل والتر اسکات در پی چند مورد دیگر از کشتن مظنونین سیاهپوست به دست ماموران پلیس طی چند ماه گذشته روی داده که در مواردی به اعتراضات گسترده علیه خشونت پلیس و شورش شهری منجر شده است.

در فیلم ویدیوئی که از صحنه تیراندازی در چارلستون منتشر شده، مشخص است که مایکل اسلیگر به سوی مرد سیاهپوست که غیرمسلح و در حال فرار است تیراندازی می‌کند و او را از پشت هدف قرار می‌دهد. به این ترتیب، ادعای تیراندازی در دفاع از خود یا جلوگیری از وقوع خشونت توسط فرد مظنون در این مورد کاملا مردود اعلام شده است.

در پی اظهارات شهردار چارلستون، رهبران مبارزات حقوق مدنی در این ایالت از مردم خواستند تا آرامش خود را حفظ کنند و از شهودی که از صحنه تیراندازی فیلمبرداری کرده و آن را در اختیار خانواده فرد مقتول قرار دادند تشکر به عمل آوردند.

یک مقام ایالتی بازداشت مامور پلیس را نشانه‌ای از اراده مردم برای ایستادگی در دفاع از نیکی با انگیزه نیک توصیف کرده و وکیل خانواده مقتول گفته است که آنچه که روی داده از مساله اختلاف نژادی فرا‌تر می‌رود و حاکی از حس احترام به حقوق و زندگی انسانی است.

فیلم صحنه قتل نشان می‌دهد که بین مایکل اسلیگر و وا‌لتر اسکات درگیری مختصری روی می‌دهد و سپس اسکات پا به فرار می‌گذارد. در این لحظه، اسلیگر با اسلحه کمری به سوی اسکات هدفگیری می‌کند و با شلیک پی در پی گلوله، او را از پای در می‌آورد. با وجود این، اسلیگر در گزارشی که بلافاصله پس از وقوع حادثه با بی‌سیم مخابره کرد گفت که «تیراندازی شده و فرد مظنون از پا در آمده. اسلحه بیحس کننده مرا گرفته بود.

نوار ویدیویی نشان می‌دهد که مامور پلیس پس از تیراندازی به سوی مرد سیاهپوست که روی زمین افتاده می‌رود، به او دستبند می‌زند، سپس بر می‌گردد، چیزی را که احتمالا‌‌ همان اسلحه بی‌حس کننده است، بر می‌دارد و در کنار جسد اسکات روی زمین می‌اندازد. پیش‌تر، مایکل اسلیگر اتومبیل والتر اسکات را به خاطر نقص فنی متوقف کرده بود و به همین دلیل، بین دو طرف درگیری روی داده بود.

پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) و وزارت دادگستری آمریکا تحقیقاتی را پیرامون این واقعه آغاز کرده‌اند.

براساس رای دادگاه عالی آمریکا، ماموران پلیس تنها در صورتی مجاز به استفاده از قوه قهریه علیه فرد مظنون در حال فرار هستند که احتمال داشته باشد که فرار این فرد خطر مرگ یا آسیب جدی جسمی را متوجه ماموران یا سایرین کند. به گفته شهردار چارلستون، در واقعه تیراندازی به سوی والتر اسکات، چنین خطری ابدا وجود نداشته و در نتیجه، تیراندازی مامور پلیس به سوی او کاملا غیرموجه بوده و قتل محسوب می‌شود.

ارسال نظر

آخرین اخبار