افزایش ضریب حفاظت از پرسنل و تجهیزات

برخی از انواع مین‌های جهنده نیز تا ارتفاع بسیار بالاتری بالا می‌رود که گاهی ارتفاع جهش آنها بین 10 تا 100 متر نیز می‌ررسد و بیشتر مخصوص درگیری با بالگردهای ارتفاع پایین دشمن طراحی شده‌اند.

معرفی دو دستاورد بزرگ نظامی سپاه پاسداران؛ مین های جهنده و دیوارهای مالتی سلول

به گزارش گلستان 24، رزمایش پیامبر اعظم(ص) که چندی پیش برگزار شد، دستاوردهای فراوانی از مجموعه اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران را رونمایی کرد. دستاوردهایی که موجب حیرت رسانه های خارجی و سران کشورهای مطرح دنیا گردید.

در این گزارش دو دستاورد مهم سپاه پاسداران که در رزمایش پیامبر اعظم 9 نیز از انها رونمایی شد و در نهایت آزمایش شدند، معرفی می‌شود:

مین های جهنده

بر اساس تعریف مندرج در پیمان اوتاوا  مین هر وسیله‌ای است که روی سطح زمین یا زیر خاک قرار می‌گیرد و طوری طراحی شده که در اثر حضور، نزدیکی و یا با تماس یک فرد منفجر شود.

مین دارای انواع مختلفی است که مین‌های هوابرد، ضد نفر، ضد تانک، صوتی، مغناطیسی، دورفرمان، فوگاز، پخشی و جهنده نمونه‌ای از انها هستند

مین های جهنده برای استفاده در مناطق باز تعبیه شده اند.مین های جهنده قصد ناتوان نمودن فردی که با آن تماس برقرار می کند و همینطور افرادی که در مجاورت مین هستند را دارد. وقتی که مین، به ویژه با فشار، مورد تماس قرار می گیرد، یک انفجار بدنه مین را به ارتفاع یک یا دومتری می رساند. سپس تسمه ای که به بخش درون خاک قرار گرفته مین متصل است، ضامن را می کشد و خرج اصلی، که تکه های مین را در پهنای وسیعی از منطقه پخش می کند،  را منفجر می نماید. مین های جهنده در زمان انفجار سر و سینه نفر را مورد حمله قرار می دهد.

جمهوری اسلامی ایران نیز توانست در مانوری که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت عنوان پیامبر اعظم 9 برگزار کرد، از مینی رونمایی کند که می‌توانست بین نیم تا یک متر از سطح زمین جدا شود. این مدل یک مین جهنده با محفظه استوانه ای چدنی و فیوز قابل جداشدن است که روی سر آن نصب شده است.

 فیوز جداشونده با فشار حدود 7 تا 15 کیلوگرم و بار کششی حدود 3تا 8 کیلوگرم فعال می شود. زمانی که این فیوز فعال می شود، یک چاشنی  خرج کمکی را مشتعل می نماید و باعث می شود تا بدنه مین به هوا پرتاب شده و سپس منفجر شود.  

برخی از انواع مین‌های جهنده نیز تا ارتفاع بسیار بالاتری بالا می‌رود که گاهی ارتفاع جهش آنها بین 10 تا 100 متر نیز می‌ررسد و بیشتر مخصوص درگیری با بالگردهای ارتفاع پایین دشمن طراحی شده‌اند.

مین‌های جهنده به طور کلی در راستای مقابله با اهداف هوایی کاربرد وسیعی مخصوصا در حوزه نبرد نامتقارن دارند و سپاه پاسدارن نیز با بکارگیری از این سلاح درصدد ناامن کردن آسمان سطح پایین کشور برای بالگردهای دشمن را دارد که نه تنها منجر به اسیب به بالگرد می‌شود بلکه برای سرنشینان یا حتی چتربازان دشمن نیز تهدید بسیار جدی می‌باشد.

سیستم دفاعی دیوارهای مالتی سلول

سیستم دفاعی مالتی سلول برای اهدافی از قبیل جایگزینی سیستم های حفاظتی عادی همچون کیسه های شن طراحی شده اند. 

دیوارهای  مالتی سلول استاندارد معادل 1500 کیسه شن هستند و می توانند باکمک یک حمل کننده و توسط دو نفر در کمتر از بیست دقیقه بنا شده و پرشوند.

یک دیوار مشابه متشکل از کیسه شن، نیاز به 10 نفر و گذشت 7 ساعت برای بنا نمودن دارد.
این دیوارها می توانند متناسب با مواد و تجهیزات پرکردنی دوخته شوند.

 از آنجایی که سیستم اتصال ویژه این دیوارها انعطاف زیادی برای استفاده کننده ایجاد می نماید، می توانند در سازه های وسیعی ساخته شوند. چنین سازه هایی تقریبا می توانند با هر وسیله پر کننده ای پر شوند. شن و ماسه، خرده سنگ، سنگ، خاک و حتی برف بطور موفقی در این دیوارها به کار رفته اند.

این ماژول ها، به واسطه طرح تخت و بسته شان، می توانند به راحتی حمل و نگهداری شوند. در زمینه غیرنظامی نیز، این دیوارها بطور گسترده ای در موارد طغیان رود ها، برای جلوگیری از فرسایش و حفظ زمین مورد استفاده قرار گرفته اند.

به طور کلی جداره این دیوارها از اهمیت ویژه ای برخوردارند زیرا می‌توانند به گونه ای طراحی شوند که در برابر حرارت و حتی امواج مغناطیسی نیز عایق باشند که البته هزینه این کار بسیار زیاد خواهد بود اما امکان پذیر نیز هست.

مزایای دیوارهای مالتی سلول:

1-این دیوارها بطور گسترده ای توسط سازمان های بزرگ نظامی برای حفاظت از پرسنل و تجهیزات استفاده شده اند.

2- می توانند تجهیزات و امکانات  و همچنین نفرات را با ایجاد پوشش  در برابر حمله حفاظت نماید.  

3- اثرات حاصل از حملات ایجاد شده توسط منفجره های وسایل موتوری را کاهش می دهد.

4-این سیستم ها همچنین می توانند به عنوان دیواری در برابر وسایل موتوری عمل کند.

در واقع افزایش مقاومت سنگر و تسریع در روند ساخت بدون نیاز به لوازم و ماشین آلات سنگین و قابلیت جلوگیری از اتلاف بیش از اندازه انرژی و حفظ گرما در زمستان و جلوگیری از ورود حرارت در تابستان یک ابزار مناسب برای رزمندگان نیروی زمینی خواهد بود./فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار