بررسی حاشیه سازی های هاشمی رفسنجانی؛

هاشمی رفسنجانی که پس از فتنه 88 بارها به سخنانی حاشیه ای علیه نهادهای انقلاب اسلامی پرداخته است، در آخرین سخنان خود مجددا از رد صلاحیتش در سال 92 ابراز نارضایتی نموده است.

منظور هاشمی از ظلم های نظام چیست؟!

به گزارش گلستان 24، هاشمی رفسنجانی در همایش بانوی انقلاب که به منظور بررسی جایگاه بانو دیجه ثقفی همسر امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: «امروز همه مصیبت این است که چند زن بدحجاب در خیابان باشد. بله این مصیبت است و این زن‌ها باید حداقل حجاب اسلامی را داشته باشند اما مسئله این است که بقیه مسائل مانند زندان‌ها، ظلم‌ها، سرکوب‌ها و حق‌هایی که از مردم ضایع می‌شود، چه می‌شود؟»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش مطالبی را مطرح می کند که شائبه های زیادی در اذهان عمومی بوجود می آورد: «رهبری در زمان انتخابات (۹۲) با صراحت گفتند رأی مردم حق‌الناس است. این به این معناست که اگر کسی حقی بر گردن کسی داشته باشد این حق ساقط نمی‌شود و خدا هم نمی‌بخشد چون خدا عادل است پس چطور به خودمان حق می‌دهیم آن کسی که مردم می‌خواهند وارد شود (رأی بیاورد) نگذاریم بیاید و آن کسی که مردم نمی‌خواهند را مسلط کنیم؟»

اینکه هاشمی رفسنجانی از کنار معضل بدحجابی به بهانه ظلم به مردم در جمهوری اسلامی عبور می کند، نکته ای حائز اهمیت و در خور توجه است. به عبارت دیگر، وی معتقد است در جامعه ای که به مردمش ظلم می شود و آنها سرکوب و به زندان انداخته می شوند، نباید به مسایل حجاب پرداخته شود!

البته در این مقال به دنبال پرداختن به ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب نیستیم که بررسی این موضوع در این مقال نمی گنجد، اما مساله ای که باید مورد تحلیل قرار گیرد این است که براستی هاشمی رفسنجانی از کدام ظلم، سرکوب و زندانی ناروا در جمهوری اسلامی سخن می گوید؟!

در اینکه رای مردم حق الناس است و علاوه براینکه حکومت نباید به مردمش ظلم کند بلکه در برابر ظالمان داخلی و خارجی ایستادگی کند شکی نیست، و جناب هاشمی تکرار مکررات کرده اند؛ اما سوالی که در این بین بوجود می آید این است که ایشان در جریان فتنه سال88 که ظلمی ناحق توسط فتنه گران و حامیانشان به ملت ایران و مردم کوچه و خیابان روا شد چرا موضعی بر ضد این ظلم های ناروا نگرفتند؟!

نامه بدون سلام هاشمی رفسنجانی به رهبر انقلاب

چند روز پیش از رأی گیری انتخابات ریاست جمهوری دهم و پس از مناظره انتخاباتی میرحسین موسوی و احمدی نژاد بود که هاشمی رفسنجانی در نامه ای بدون سلام به رهبر معظم انقلاب با شدیدترین هجمه ها و کنایات و تلویحات و با خط و نشان های خارج از شئون سیاسی و انقلابی رهبری را مورد خطاب قرار داد. هاشمی در این نامه که شباهت بسیاری با نامه مرحوم منتظری به امام خمینی(ره)-که بنا به اظهار خود منتظری این نامه خواب را از چشمان امام ربوده بود- داشت موجی از انتقاد و تعجب را در میان گروه ها و شخصیت های سیاسی به همراه داشت. همان گونه که منتظری آن نامه و نامه ها و اظهار نظرهای مختلف خود را به دلیل حمایت از سید مهدی هاشمی نوشته و اتخاذ کرده بود، آقای هاشمی نیز این نامه و دیگر مواضع خود را عمدتاً در حمایت از فرزندش مهدی هاشمی  و جریاناتی که پسرش حامی آنها بود در پیش گرفته بود.

سکوت در برابر فتنه های پس از انتخابات 88

هاشمی در طول فتنه سال88  به موازات سخنان متعددی که در آن از نزدیکی و ارتباط بسیار صمیمانه خود با رهبر معظم انقلاب خبر می داد، اقدامی عملی و علنی در راستای تحقق منویات معظم له از خود نشان نمی داد. به گونه ای که در ظلم های متعدد فتنه گران که از مقدسات اسلام و تشیع گرفته تا امام و انقلاب و شهدا و رهبری را نیز مورد هجمه قرار داده بودند، هیچ گاه موضعی در حمایت از نظام اسلامی و انقلاب نگرفت؛ اما امروز او دم از ظلم و سرکوب ناروا در جمهوری اسلامی می زند.

همراهی و حمایت از فتنه گران و آقازاده متهم

هاشمی نه تنها در ماه های پس از فتنه های پس از انتخابات 88 با سکوت و دم نزدن از مواضع حق و اصولی انقلاب و نظام و اسلام و رهبری، عملا مهر تاییدی بر برخی ادعاها و شبهه افکنی ها زد بلکه در این مدت خدمت بزرگتری را نیز در کارنامه اعمال خود به ثبت رساند و آن پشتیبانی از فتنه گران و خانواده های آنان بوده است که بازخورد های رسانه ای بسیار زننده ای نسبت به نظام و انقلاب در پی داشته است. این رفتارهای هاشمی در چند دسته جمع بندی و ارزیابی می شود:

الف) القای تردید درباره نتیجه انتخابات و مهر تایید بر ادعای تقلب در انتخابات؛ " ما انتخابات را بسیار خوب آغاز کردیم، اما متأسفانه، در روزهای پایانی تردیدهای ناراحت کننده در میان مردم بوجود آمد که ضربات سنگینی بر انقلاب و نظام وارد کرد."(خطبه های نمازجمعه هاشمی در تیرماه 88)

ب) تکرار ادعاهای فتنه گران و حامیان آنها در زمینه هایی که نتیجه ای جز ظالم نشان دادن حاکمیت و محق نشان دادن فتنه گران در پی نداشت. " الان کار به جایی رسیده که رئیس دولت آن هم در خارج از کشور و به خبرنگاران خارجی می‌گوید: «هیچ کس در ایران به خاطر من زندانی نیست!» سپاه می‌گوید: «ما که از خود ایده‌ای نداریم، فقط فرمان می‌بریم!» پس این وسط چه کسی است؟ زندانی برای چه کسی در زندان است؟ دولت که می‌گوید من نیستم. حتی می‌گوید: من نامه می‌نویسم که زندانیان را آزاد کنید. سپاه که می‌گوید: ما فقط فرمان می‌بریم. راست هم می‌گوید. چون نظامی‌های ما فرمانبرند. منتها فرمان را به گونه‌ای که خودشان می‌خواهند، می‌برند و نه آن گونه که رهبری و فرمانده می‌خواهند." (سخنرانی در مشهد) - " من مطمئنم مهدی در این انتخابات در هیچ بخشی دخالت نداشت، جز در مسئله کمیته صیانت از آرا، آنها نگران بودند و او در مجلس خبرگان در این زمینه کار کرده بود، تجربه خود را در اختیار آنان گذاشت. نه پولی دارد و نه به کسی پول داد. گفتند: او پول داده تا افرادی در اغتشاشات شرکت کنند، در حالی که از این کارها بیزار است." - "وقتی چهره‌های دلسوزی به خاطر نقد و انتقاد زندانی می‌شوند، جمع زیادی از اطرافیان وی شامل دوستان، آشنایان، همسایگان و نزدیکانش را به فکر فرو می‌برد و آنها را نسبت به وضع موجود آگاه می‌کند که این آگاهی در مجموع سازنده است. گرچه ممکن است بازداشت‌ها باعث شود برخی‌ها کنار بکشند اما عده قابل توجهی از جامعه را در هدف خود ثابت قدم‌تر کرده و شک نباید کرد که این زندان رفتن‌ها در مجموع سازنده است."

هاشمی پس از روزهای فتنه

هرچند عده ای معتقد بودند که هاشمی پس از تذکرات پیاپی مقام معظم رهبری به مواضع انقلابی بازخواهد گشت، اما وی در اواخر سال 89 و در جمع دانشجویان گیلانی تاکید می کند که «در خصوص مسائل کشور مواضع خود را به صورت مشخص در آخرین حضورم در نماز جمعه تهران اعلام کردم و اکنون نیز به آن معتقدم.»

البته مواضع هاشمی رفسنجانی قبل و بعد از فتنه88 و حتی در روزهای فتنه بسیار فراگیرتر از موار مذکور بود، اما این یک مشت نمونه از خروارها اظهارات هاشمی رفسنجانی است که اثبات می کند ایشان این روزها در تشخیص حق و باطل و ظالم و مظلوم به درستی عمل نمی کنند! فردی که حکومت اسلامی را ظالم و عده ای فتنه گر را مظلوم قلمداد می کند، مشخص است که با چه تفکراتی به اظهار نظر می پردازد.

هاشمی و واکنش به اتهامات آقازاده

با توجه به مواضع اخیر هاشمی رفسنجانی و اعتراض پسرش به حکم دادگاه که مرتبط با جریام امنیتی و اقتصادی وی بوده است، به نظر می رسد این سخنان نیز واکنشی به حکم مهدی هاشمی است. واکنشی که سعی بر انحراف اذهان عمومی از مذاکرات و رهنمودهای رهبر انقلاب در خصوص آن، به سمت ظلم های واهی که در حق وی (ادعای رد صلاحیت بی دلیل) و آقازاده متهم (صدور حکم جریمه و زندان برای م-ه) شده است دارد.

در حالی که همه دلسوزان نظام جمهوری اسلامی سعی دارند وی را از پسرش و اتهامات او جدا کرده و این دو را به یکدیگر مرتبط ندانند، جریان مشکوکی سعی دارد با پیوند هاشمی و آقازاده متهم، در اجرای حکم خلل وارد نماید و این جریان سازی های رسانه ای و گفتارها نیز در راستای این حرکت قابل ارزیابی است./فرهنگ نیوز

ارسال نظر

  • بهروز
    0

    هیچ کدوم از نوشته ها سندیت نداره هاشمی بزرگ مرد تاریخ ایران بوده وخواهد بود

آخرین اخبار