رویترز مدعی شد؛

در حالی که ورزشکاران ایرانی در رقابت‌های جهانی از رویارویی با ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس خودداری می‌کنند چرا نماینده ایران در مانوری که صهیونیست‌ها حضور دارند شرکت کرده است؟

دومین خبر جنجالی: همکاری ایران و اسرائیل در رزمایش ردیابی هسته‌ای!

به گزارش گلستان 24، پس از آنکه در چند روز گذشته حضور دوهفته‌ای یک خبرنگار صهیونیست در ایران خبرساز شد رسانه‌های غربی از حضور کارشناسان ایران و اسرائیل در یک "مانور ردیابی آزمایش‌های هسته‌ای" در آذر 93 خبر داده‌اند.

 

 

اورلی آزولای در سفر دو هفته‌ای به ایران

 

خبر اول: دوهفته راحت برای خبرنگار صهیونیست در ایران

 

"اورلی آزولای" رئیس دفتر واشنگتن روزنامه صهیونیستی یدیوت آحارانوت در سفری دو هفته‌ای، به راحتی به شهرهای مختلف ایران سفر کرد.

 

 

او در مطلبی با عنوان "دیدار با یهودی‌های ایران" در روزنامه آحارانوت درباره بازدید خود از کنیسه‌هایی در شهرهای اصفهان، همدان و شیراز گزارش داده و عکس‌هایی از این دیدارها منتشر کرده است.

 

 

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد، با تاکید بر اینکه این خانم مجوزی برای فعالیت خود نداشته، تاکید کرد: «دغلی که آنها به کار برده‌اند، این بوده که در پاسپورت اروپایی وارد ایران شده و ثانیاً به عنوان توریست به ایران آمده است.... به هر حال این فرد بعداً هم که از ایران خارج شده، مشخص شده که خبرنگار یک روزنامه اسرائیلی بوده و اتفاقاً برای کار خبری هم به کشورمان سفر کرده است.»

 

 

خانم آزولای که متولد سرزمین‌های اشغالی است برای سفر به کشورهای مختلف خاورمیانه از گذرنامه های مختلف اروپایی و آمریکایی استفاده می‌کند. وی هشت سال پیش با گذرنامه فرانسوی قصد حضور در عربستان را داشت اما دولت سعودی مانع سفر وی شده بود.

 

 

سفر این خبرنگار صهیونیست به ایران انتقادهای زیادی را به همراه داشت. انتقاد از اینکه این شخص چطور توانسته وارد کشور شود؟ و چرا دستگاه‌های اطلاعاتی و نظارتی، متوجه چنین مسأله‌ای نشده‌اند؟ و....

 

 

لاسینا زربو (راست) در کنار سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه

 

 

خبر دوم: حضور کارشناسان ایران و اسرائیل در یک مانور مشترک در آذر 93


 

رسانه‌های غربی خبر داده‌اند که «یکی از مسئولان پیمان جامع ممنوعیت آزمایش‌های هسته‌ای می‌گوید ایران و اسرائیل در قالب پیمان موسوم به "مانورهای ردیابی آزمایش‌های هسته‌ای" با یکدیگر همکاری کردند.»

 

 

مقامات رسمی ایران تاکنون درباره درستی یا نادرستی این خبر اظهارنظری نکرده‌اند.

 

 

پیمان جامع منع آزمایش‌های هسته‌ای که در دهه ۱۹۹۰ مطرح شد  و شکل گرفت از حمایت گسترده جهانی برخوردار است اما برای اینکه جنبه اجرایی پیدا کند باید به تصویب اسرائیل و هفت کشور هسته‌ای ـ از جمله ایران و ایالات متحده ـ برسد. این پیمان ۴۴ عضو دارد.

 

 

خبرگزاری رویترز نوشته است: "لاسینا زربو" معاون اجرایی کمیسیون مقدماتی پیمان جامع ممنوعیت آزمایش‌های هسته‌ای (CTBTO) گفته که «کارشناسان هسته‌ای ایران و اسرائیل در مانور اردن (در ماه آذر 93) با یکدیگر همکاری داشتند.»

 

 

در این میان امضاءکنندگان خاورمیانه‌ای پیمان به صورت منظم با یکدیگر نشست‌های فنی برگزار می‌کنند که از آن جمله می‌توان به مانور اردن در ماه نوامبر و دسامبر پارسال (آذر1393) اشاره کرد که هدف آن شناسایی آزمایش‌های هسته‌ای غیرقانونی بود.

 

 

لاسینا زربو در سفرش به سرزمین‌های اشغالی گفت: «ایران در مانور اردن شرکت داشت. مصر نیز بخشی از آن بود. من فکر می‌کنم که همه کشورهای عربی در این مانور در اردن نماینده داشتند.»

 

 

وی مدعی شده است: در طول این مانور وقتی ما میزگردها یا ضیافت شام و ناهار داشتیم کارشناسان ایران و اسرائیل دور یک میز می‌نشستند.

 

 

 

 

رژیم صهیونیستی به تأسیسات اتمی غیرمجاز و زرادخانه‌های هسته‌ای مجهز است. این رژیم در سکوت مجامع بین المللی صدها بمب هسته‌ای در اختیار دارد.

 

 

زربو گفت پیمان جامع منع آزمایش‌های هسته‌ای یک سیستم را برای ردیابی هر انفجار هسته‌ای طراحی کرده است و دارای بیش از ۳۳۷ تاسیسات نظارتی در سراسر جهان است.

 

 

از جمله این تاسیسات می‌توان به دو ایستگاه زلزله‌نگاری در اسرائیل [سرزمین‌های اشغالی] و ایران اشاره کرد. ایستگاه زلزله‌نگاری ایران از سال ۲۰۰۶ غیر فعال شد یعنی از وقتی که شبکه بین‌المللی به روز شد و ایران به خاطر برنامه هسته‌ای خود تحریم شد و همین امر انتقال تجهیزات به این کشور را سخت کرد.

 

 

نکته پایانی آنکه شاید بتوان سفر خبرنگار صهیونیست به ایران را به نوعی توجیه کرد و به "دغل کاری" آن‌ها مرتبط دانست اما اگر خبر رسانه‌های غربی صحت داشته باشد از کنار همکاری و نشست مشترک با صهیونیست‌ها، آن هم در زمینه هسته‌ای نمی‌توان به سادگی گذشت.

 

در حالی که ورزشکاران ایرانی در رقابت‌های جهانی از رویارویی با ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس خودداری می‌کنند چرا نماینده ایران در مانوری که صهیونیست‌ها حضور دارند شرکت کرده است؟

 

این نماینده چه کسی بوده، از سوی کدام ارگان در این مانور شرکت کرده، از چه کسی مجوز چنین سفری را گرفته، چرا با کارشناس صهیونیست پشت یک میز نشسته و شام خورده و....

 

باید منتظر تأیید یا تکذیب این خبر و توضیحات مسؤولین مربوطه در این خصوص باشیم./ جام نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار