آخرین خبر از بحران‌سازی عربی ـ غربی در یمن؛

دولت آمریکا که در حمله و کشتار مردم یمن با پادشاهان منطقه همکاری می‌کند از حمایت ایران از مردم مظلوم این کشور نگران است. آمریکا برای دخالت بیشتر در منطقه و حمایت از پادشاهی سعودی، دو ناو دیگر خود را به آب‌های یمن فرستاده است.

دو ناو آمریکا وارد منطقه شدند/ آمریکا: نگران ایرانیم اما هدف، ایران نیست

به گزارش گلستان 24، ایالات متحده آمریکا پس از حمایت از تجاوز نظامی سعودی‌ها به یمن و همکاری با آن‌ها خود نیز وارد میدان شد و یک ناو هواپیمابر و یک ناو موشک‌انداز را به آب‌های اطراف یمن اعزام کرد.

 

ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس تئودور روزولت و ناو موشک‌انداز یو‌اس‌اس نورماندی روز یکشنبه ۳۰ فروردین از خلیج فارس به دریای عرب و خلیج عدن رفته‌اند.

 

یک مقام ارشد آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته است که حضور ناوگان جدید آمریکا در کنار هفت کشتی جنگی دیگر ایالات متحده که پیشتر در آب‌های اطراف یمن مستقر شده بودند، به تصمیم‌گیران در واشینگتن این امکان را می‌دهد تا در صورت لزوم در وقایع یمن دخالت کنند.

 

نیروی دریایی آمریکا در بیانیه ای نوشته است که  ناو هواپیمابر روزولت که کشتی یو اس اس نورماندی، مسلح به موشک های کروز، آن را اسکورت می کند روز ۱۹ آوریل با عبور از تنگه هرمز به دریای عرب رفت.

 

 

 

 

با اعزام این ناوها، برخی رسانه‌ها مدعی شدند که هدف آمریکا آن است که مانع انتقال سلاح توسط کشتی های ایرانی برای شورشیان یمن شود. جمهوری اسلامی ضمن محکوم کرن تجاوز غربی ـ عربی به خاک یمن بارها اعلام کرده که به یمن سلاح نمی‌فرستد.

 

ارتش آمریکا نیز چنین گزارشی را نادرست خوانده است. مقام های آمریکایی تاکید کرده اند که تاکنون هیچ کدام از خدمه ارتش وارد کشتی های ایرانی نشده اند.

 

پیش از این در راستای فضاسازی‌های همیشگی برخی رسانه‌های غربی، آسوشیتدپرس گزارش داده بود که این حرکت آمریکا در خلال انتشار گزارش هایی دایر بر حرکت کاروانی از ۸ کشتی ایرانی به سوی یمن که ممکن است حامل سلاح برای شورشیان حوثی این کشور باشند صورت می گیرد.

 

اما سرهنگ "راجر کابینس" از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به سوال بی بی سی این گزارش ها را "غیردقیق" خواند.

 

در بیانیه نیروی دریایی آمریکا آمده است:‌ «ناوهای تئودور روزولت و نرماندی به سایر نیروهای آمریکایی که در دریای عرب، خلیج عدن، تنگه باب المندب و جنوب دریای سرخ مشغول انجام عملیات امنیتی هستند پیوسته اند. نیروی دریایی آمریکا در روزهای اخیر به حضور خود در ناحیه افزوده است که ناشی از بی ثباتی در یمن است.»

 

به نوشته بی بی سی، نیروی دریایی آمریکا گفت که هدف این عملیات "تامین ایمنی خطوط مهم کشتیرانی" در منطقه است.

 

 

 

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید به طور مشخص در مورد حرکات کشتی های آمریکایی اظهار نظر نکرد اما گفت که آمریکا نگرانی هایی "در مورد ادامه حمایت ایران از حوثی ها دارد."

 

او گفت: «ما شواهدی از عرضه سلاح و سایر تسلیحات توسط ایران به حوثی های یمن دیده ایم. این حمایت فقط به خشونت بیشتر در آن کشور دامن خواهد زد. اینها دقیقا همان چیزی است که وقتی درباره فعالیت های بی ثبات کننده ایران در خاور میانه حرف می زنیم در ذهن داریم.»

 

سخنگوی کاخ سفید بدون آنکه اشاره ای به تجاوز عربستان و حمایت آمریکا کند یا نمونه‌ای از شواهد یا مدارک احتمالی‌اش را ارائه کند، گفت:« ایرانی ها به خوبی از نگرانی های ما در مورد ادامه حمایت از حوثی ها، از طریق اعزام محموله های بزرگ سلاح، خبر دارند.»

 

اما "برنادت میهن" سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا برخلاف نظر سخنگوی کاخ سفید گفته است: «ارزیابی ما همچنان این است که فرماندهی و کنترل حوثی های یمن در اختیار ایران نیست.»

 

 

سعودی‌ها کودکان عرب یمنی را با هواپیماهای غربی می‌کشند

 

 

ضد و نقیض‌گویی‌های مقامات آمریکایی درباره دخالت ایران در یمن و ارسال سلاح برای حوثی‌ها در هفته‌های اخیر تکرار شده است.

 

جان کری وزیر خارجه آمریکا نزدیک به دو هفته پیش گفته بود: «ما از حمایتی که ایران از (شورشیان) یمن کرده خیلی خوب آگاهیم. ایران باید تشخیص دهد که ایالات متحده به تماشا نخواهد ایستاد درحالی که منطقه بی ثبات می شود، یا بعضی ها علنا درگیر جنگ فرامرزی، ورای مرزهای بین المللی یا در سایر کشورها می شوند.»

 

جان کری در ادامه آن سخنانش افزوده بود که این به معنی رویارویی مستقیم با ایران نخواهد بود اما آمریکا در کنار کشورهایی خواهد ایستاد به خاطر رفتار ایران احساس خطر می کنند.

 

 

بحران بی‌آبی در یمن/ سازمان‌های بین المللی همچنان تنها نگاه می‌کنند

 

 

دولت آمریکا با دادن مجوز به عربستان برای تجاوز به یمن و همکاری با سعودی‌ها، منطقه خاورمیانه را به سمت آشوب و تنش بیشتر سوق داد.

 

سرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران روز ۱۹ آوریل هرگونه حمایت نظامی و تسلیحاتی ایران از نیروهای مخالف عبدربه منصور هادی را تکذیب کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان کمک تسلیحاتی و همچنین تجهیزاتی به یمن نداشته و تمام همت ما آن است که بتوانیم کمک‌های دارویی و بهداشتی به یمن بفرستیم.»

 

وی همچنین گفته است:‌  «امروز داعش و بوکوحرام به نیابت از آمریکا دست به جنایت می‌زنند. یمن نیز زخم خورده یک ائتلاف ناجوانمردانه است، ما باید خود را برای ورود به این فضا آماده کنیم.»

 

عبدالملک الحوثی رهبر حوثی‌ها روز یکشنبه در اولین نطق تلویزیونی خود بعد از آغاز تجاوز هوایی عربستان و متحدانش گفت که هرگز تسلیم "تهاجم وحشیانه" سعودی نخواهد شد.

 

 

 

 

در هفته‌های گذشته پادشاهان عرب منطقه با چراغ سبز آمریکا بیش از 2500 نفر از مردم یمن را به شهادت رسانده‌اند.

 

اوضاع یمن به شدت وخیم است. تعداد زیادی از زنان و کودکان و سالمندان، کشته، زخمی و آواره شده اند.

 

بیمارستان‌های شهرهای عدن و صنعا فاقد امکانات پزشکی هستند و متجاوزان اجازه ورود کمک‌های بین المللی به یمن را نمی‌دهند. به گزارش رسانه‌های غربی بسیاری از بیماران و مجروحان به دلیل نبود امکانات پزشکی می‌میرند.

 

سعودی‌ها حتی به یک انبار گروه خیریه آکسفام در شهر صنعا حمله هوایی کردند. این گروه خیریه، حمله را محکوم کرد و گفت که از قبلا مختصات جغرافیایی انبارش را به عربستان داده بود.

 

سازمان ملل می گوید که ۱۵۰ هزار نفر در تازه ترین درگیری های از خانه هایشان رانده شده اند و حدود ۱۲ میلیون نفر هم کمبود مواد غذایی دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار