به قلم حسن بیارجمندی؛

کارشناس مسائل سیاسی نوشت : خروج آمریکا از برجام در نتیجه توافق با اروپا و خاصه کشورهای اروپایی طرف برجام بوده است در این بازی ، اروپا نقش پلیس خوب و آمریکا نقش پلیس بد را برعهده گرفته اند و پلیس خوب تحت چنین پوششی متعهد به حفظ ایران در برجام بدون آمریکا شده است و آنرا تضمین نموده است.

بازی دو سر باخت ترامپ علیه ایران / میانجیگری فرانسه بین ایران و آمریکا چرا ؟

به گزارش گلستان24؛حسن بیارجمندی فارغ التحصیل دانشگاه وزارت خارجه روسیه طی یادداشتی نوشت: براساس منابع موثق و اطلاعات آشکار ، خروج آمریکا از برجام در نتیجه توافق با اروپا و خاصه کشورهای اروپایی طرف برجام بوده است.

در این بازی ،اروپا نقش پلیس خوب و آمریکا نقش پلیس بد را برعهده گرفته اند و پلیس خوب تحت چنین پوششی متعهد به حفظ ایران در برجام بدون آمریکا شده است و آنرا تضمین نموده است.

با اقدام ایران در تعلیق بخشی از تعهدات برجامی و تهدید به خروج از آن ، دست آمریکا و اروپا در این بازی برای همگان رو شد؛ چراکه هر دو طرف بطور هماهنگ ، خواستار التزام ایران به برجام شده اند و نسبت به خروج از آن هشدار داده اند .

ایران در مهلت تعیین شده خود که رو به پایان است نسبت به درخواست ها و وعده های بی ارزش آنان از جمله اینستکس واکنش منفی نشان داده است.

ترامپ بدلیل شرایط حساس رقابت های انتخاباتی در آمریکا قادر به عدول و حتی انعطاف در سیاست شکست خورده فشار حداکثری بر ایران نیست؛ ضمن اینکه ادامه این مسیر هم دیگر ممکن نیست چراکه نه تنها ایران به پای میز مذاکره نمی آید؛ بلکه از برجام نیز خارج خواهد شد و این بازی دو سر باخت  سیاست خارجی خاورمیانه ای دولت ترامپ یعنی یک حفره بزرگ تخریبی در رقابت های انتخاباتی!

حفره بزرگی که همچون شکست مذاکرات با کره شمالی با یک دیدار تشریفاتی و یک عکس یادگاری قابل رفع نیست.همچنانکه بن رودز مشاور ارشد امنیتی دولت سابق آمریکا در واکنش به دیدار ترامپ و کیم می نویسد: "گرفتن عکس‌های یادگاری باعث رهایی از سلاح‌های اتمی نمی‌شود بلکه توافق‌هایی که با دقت مورد مذاکره و بحث قرار گرفته‌اند، این کار را انجام می‌دهند.در واقع سیاست خارجه ترامپ از کره شمالی تا ایران و ونزوئلا، یک سیاست خارجی شکست خورده است."

بنابراین ترامپ بین دو راهی عقب نشینی مطلق و پیشروی حداکثری یاد شده که آغاز  این راه با مشارکت اروپا طراحی و اجرا شده است بدنبال یک راه میانه کم هزینه سیاسی به اتفاق بعض سران اروپا ذینفع در غرب آسیا است.

سفر مشاور ویژه امانوئل ماکرون به ایران، تاکید ماکرون بر عدم وضع تحریم از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران بمحض خروج از برجام و موضع میانه او در قبال ایران و مواضع اخیر ترامپ ، حکایت از وارد شدن به ابتدای ورودی این راه دارد.

راهی که میانجی وارد شدن آن یا فرانسه و یا یک یا چند کشور دیگر اروپایی خواهد بود و البته وزارتخارجه ایران برای وارد شدن به این راه میانه نباید چندان پیشدستی و عجله کند؛چراکه انتهای این راه چند ماه و نهایتا به انتخابات آمریکا ختم خواهد شد و بعد از آن مجددا راه فشار حداکثری گشایش می گردد و آن زمان قطعا زمان مناسبی نخواهد بود.

انتهای پیام/گلستان ما

 

ارسال نظر

آخرین اخبار