عکس قربانی شیمیایی فاجعه حلبچه - عمر خاور - که توسط دکتر احمد ناطقی در بمباران شیمیایی حلبچه در اسفندماه ۱۳۶۶ ثبت شد بعد ها به عنوان نماد جهانی قربانیان شیمیایی شناخته شد. این تندیس در جلوی دادگاه لاهه - دیوان بین‌المللی دادگستری- از ارکان اصلی سازمان ملل است قرار گرفته. مقر این سازمان در کاخ صلح شهر لاهه در کشور هلند واقع شده‌است.

ماجرای تندیسی که جلوی دادگاه لاهه نصب شد

به گزارش گلستان 24، عکس قربانی شیمیایی فاجعه حلبچه - عمر خاور - که توسط دکتر احمد ناطقی در بمباران شیمیایی حلبچه در اسفندماه ۱۳۶۶ ثبت شد بعد ها به عنوان نماد جهانی قربانیان شیمیایی شناخته شد. تندیس این عکس در جلود دادگاه لاهه - دیوان بین‌المللی دادگستری- از ارکان اصلی سازمان ملل است قرار گرفته.  مقر این سازمان در کاخ صلح شهر لاهه در کشور هلند واقع شده‌است. 

 
تندیس  جلوی دادگاه لاهه
 

روایت دکتر احمد ناطقی از لحظه عکاسی از این عکس چنین است: مردی با لباس کردی درحالی‌که صورت خود را با چفیه پوشانده کودکی شیرخوار را در آغوش گرفته بود و معلوم بود لحظاتی پیش هر دو جان داده‌اند. صورت کودک آن‌قدر زیبا و معصوم بود که انگار در خوابی شیرین پس از خوردن شیر مادر بسر می‌برد. این عکس یکی از عکس‌های تاریخی جهان شد و باوجودآنکه عکاسان زیادی از این صحنه عکس گرفتند ولی جاودانگی این عکس به چند دلیل شکل گرفت: اولاً آنکه عکس لحظاتی پس از فاجعه ثبت‌شده است و عکس‌های سایرین و خبرنگاران خارجی دو روز پس از فاجعه و زمانی که قربانیان تغییر شکل داده و بر اثر عملیات پاک‌سازی صورتشان از گردهای سفید پوشانده شده بود گرفته‌شده است و از سوی دیگر این مرد که بعدها فهمیدم نامش عمر خاوراست، از هنرمندان شهر بوده و فرم این عکس آن را تبدیل به تندیس یادبود حلبچه کرده و در چند نقطه شهر نصب‌کرده‌اند.

 
 
تندیس‌های دیگری از این عکس در نقاط مختلف شهر حلبچه نصب شده است که در زیر تندیس آن را مقابل موزه حلبچه می بینیم.
 
 
 

ارسال نظر

آخرین اخبار