روایتی از اشغال فلسطین در سالروز آن

بیش از 60 سال از تاسیس رژیم محبوب چند دولت غربی در دل فلسطین می‌گذرد. صدها هزار آواره که کودکی خود را با ظلم، اشغالگیری و آوارگی آغاز کردند، معتقدند فرزندانشان به سرزمین مادری باز خواهند گشت.

اسرائیل..! 67 سال گذشت اما ما برمی‌گردیم + روایت تصویری

به گزارش گلستان 24، در سال 1947 نیروهای انگلیس که فلسطین را به اشغال خود درآورده بودند، بر اساس طرح‌های قبلی، مقدمات تاسیس رژیمی به نام «اسرائیل» در فلسطین را فراهم کردند.

تا قبل از این، اعراب مسلمان، مسیحی و یهودی در مناطق مختلف یکدیگر زندگی می‌کردند و کسی به این دلیل که دینش متفاوت بود، کوچانده نمی‌شد یا کشته نمی‌شد یا اسیر نمی‌شد یا تحقیر نمی‌شد.


فلسطین- دهه 40 قرن 20 میلادی

 

زندگی در فلسطین در جریان بود. اما ظلم تاریخی در سال 1948 آغاز شد. فقط در همین سال بیش از 500 روستا تخریب شد. تصویر زیر، نقاط قرمز نشان دهنده 531 روستاست که در آن سال ویران شد تا اسرائیل برپا شود.


نقشه فلسطین و روستاهای تخریب شده در سال 1948-یوم النکبه

 

هزاران خانواده فلسطینی برای حفظ جان خود مجبور شدند به مناطق اطراف و حتی کشورهای اطراف کوچ کنند.

و روزگار آوارگی آغاز شد...

روایت تصویری

 

در سال 1948، طبق آمار اعلام شده، فلسطین حدود یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت داشت که در آن زمان 800 هزار نفر از آنان مجبور به کوچ به کرانه باختری رود اردن، نوار غزه و کشورهای عربی همسایه شدند. این آمار شامل هزاران فلسطینی نمی‌شود که با وجودی که در محدوده زندگی خود باقی ماندند اما با منطقه‌ خود به مناطق مجاور کوچانده شدند.

در آن سال حدود 1300 شهر و روستا در فلسطین بود که رژیم اسرائیل -طبق آمار اعلام شده- در آن سال (1948) 774 شهر و روستا را اشغال و 531 روستا و شهر را ویران کردند. در این سال کشتار فلسطینی‌ها هم به موازات کوچ اجباری انجام شد.

در آن سال حدود 70 کشتار در حق مردم فلسطین انجام شد که دست‌کم 15 هزار شهید بر جای گذاشت.

 

از آن زمان به بعد، فلسطین شاهد شدیدترین جنگ‌ها و ظلم‌های رژیم صهیونیستی به خود بوده اما مردم فلسطین همواره گفته‌اند که به خانه خود باز می‌گردند. مردم فلسطین کلید را نماد بازگشت خود قرار داده‌اند و هنوز بر حق بازگشت هزاران آواره به سرزمین خود تاکید می‌کنند.


نقشه فلسطین و نماد کلید در چشم و اشک دختر مقاوم فلسطینی


نماد کلید، پرچم رژیم صهیونیستی را پاره می‌کند + علامت پیروزی فلسطین

 

امسال شصت و هفتمین سالروز اشغال فلسطین است اما مردم فلسطین همچنان به مبارزه ادامه می‌دهند. آمار نشان می‌دهد که جمعیت 1.4 میلیونی فلسطین در سال 1948 تا پایان سال 2009 یعنی 6 سال پیش به حدود 10 میلیون و 900 هزار نفر رسیده است و این یعنی جمعیت فلسطین 8 برابر شده است.

فقط آمار فلسطینی‌هایی که در فلسطین تاریخی (از بحر تا نهر) زندگی می‌کنند بیش از 5.2 میلیون نفر است و این آمار تنه به تعداد اسرائیلی‌هایی می‌زند که آمارشان در سال 2015 ، 5.6 میلیون نفر اعلام شده است. گفته می‌شود که تا سال 2020 میزان یهودیان ساکن فلسطین اشغالی به حدود 48.8 درصد می‌رسد و این یعنی 6.8 میلیون یهودی مقابل 7.1 میلیون فلسطینی در فلسطین اشغالی.

آنچه مسلم است پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی که در کودکی آواره شده‌اند، کلید بازگشت را که با مقاومت حفظ کرده‌اند تحویل فرزندان و کودکانی می‌دهند که بزودی به خانه خود بازخواهند گشت.

 

انتهای پیام

ارسال نظر

  • .....
    0

    خدا لعنتشون کنه ایشالا

آخرین اخبار