از مبارزه مردم عراق تا نگرانی سخنگویان؛

"کریم النوری" از سخنگویان حشد شعبی، در واکنش به نگرانی آمریکایی‌ها گفته است: عراقی‌ها، صرف‌نظر از آن که چه مذهبی دارند یا به چه قوم و فرقه‌ای تعلق دارند، عاشق امام حسین(علیه السلام) هستند.

«لبیک یا حسین» آمریکا را نگران کرد/ اثر خوبی ندارد!

به گزارش گلستان 24، در حالی که ارتش متحد عراق با کنار هم قرار گرفتن نیروهای مردمی شیعه و عشایر اهل سنت عملیات آزادسازی شهر «الرمادی» را آغاز کرده‌، آمریکا از اینکه رمز این عملیات "لبیک یاحسین(علیه السلام)" انتخاب شده، احساس نگرانی می‌کند.

 

 

نگرانی آمریکا از رمز "لبیک یا حسین(علیه السلام)"

 

"استیو وارن" سخنگوی پنتاگون روز سه شنبه از رمز اعلام شده برای این عملیات انتقاد کرد و آن را غیرمفید خواند.

در حالی‌که دولت‌ها و رسانه‌های غربی جنگ با داعش را فرقه‌ای و مذهبی جلوه می‌دهند، سخنگوی پنتاگون کوشید نگرانی‍ش از واژه "یاحسین(علیه السلام)" را با استفاده از واژه "وحدت" پنهان کند: «به نظرم اثر خوبی ندارد و ما همیشه گفته‌ایم که کلید موفقیت و کلید بیرون راندن داعش از عراق یکپارچگی عراقی‌ها است. این یکپارچگی مستلزم آن است که عراقی‌ها حول محور مقابله با تهدید مشترک گردهم بیایند و برای بیرون راندن داعش از عراق تلاش کنند».

سقوط الرمادی زمانی اتفاق افتاد که دولت‌های غربی که از نقش پررنگ شیعیان در شکست دادن داعش احساس نگرانی می‌کردند دولت عراق را مجبورکردند که نیروهای مردمی شیعه؛ همچون سپاه بدر و حاشد شعبی(بسیج مردمی) را کنار بگذارد. رسانه‌های غربی نیز در کنار دولت‌هایشان، با فضاسازی گسترده، شیعیان را به خشونت علیه اهل سنت متهم می‌کنند.

اما رسانه‌های غربی همچنان به مسموم‌سازی فضا و انتشار خبرها و تحلیل‌های ضدشیعی ادامه می‌دهند. دویچه وله (Deutsche Welle) در این راستا نوشته است: «گذاشتن نام "حسین" (امام سوم شیعیان) بر عملیاتی که قرار است منطقه‌ای سنی‌نشین را آزاد کند، از نظر شماری از ناظران سوال‌برانگیز و غیرمثبت تلقی شده است.»

به نظر نمی‌رسد که ایرادی بر انتخاب رمزی با نام امام حسین (علیه السلام) برای این نبرد وارد باشد؛ چون از طرفی شیعیان با بیش از پنج هزار نیرو، رهبری این عملیات را برعهده دارند و از طرف دیگر، شیعیان و اهل سنت در جبهه‌های مختلف علیه داعش مبارزه می‌کنند و انتخاب این نام برای عملیات نظامی شیعیان و بالا بردن روحیه آن‌ها نه تنها اشکالی نخواهد داشت بلکه لازم به

از همه این‌ها گذشته اهل سنت هم مانند شیعیان عاشق خواندن پیامبر(صلی الله علیه و آله) به خصوص امام حسین(علیه السلام) هستند.

"کریم النوری" از سخنگویان حشد شعبی، در واکنش به نگرانی آمریکایی‌ها گفته است: اسم رمز انتخاب شده برای عملیات، جنبه فرقه‌ای ندارد، چون عراقی‌ها، صرف نظر از آن که چه مذهبی دارند یا به چه قوم و فرقه‌ای تعلق دارند، عاشق امام حسین(علیه السلام) هستند.

 

 

فرانسه هم نگران شیعیان است!

 

 لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در انتقاد از دولت عراق گفت که فرانسه سال گذشته با این امید به ائتلاف هوایی ضدداعش پیوست که دولت بغداد منافع همه گروه ها در این کشور را نمایندگی کند.

فابیوس گفت: «بدون راه حل سیاسی راه حل نظامی وجود نخواهد داشت. در سپتامبر، ما حمایت ائتلاف (از عراق) را به تعهدات سیاسی دولت تازه عراق منوط کردیم، چیزی که اسمش را سیاست همه شمول می گذاریم.

 

او افزود: «این میثاقی است که مشارکت نظامی ما را توجیه کرد و من به روشنی می گویم که این شرط باید بهتر مراعات شود.»

وزیرخارجه فرانسه می‌گوید: «حکومت عراق باید نسبت به تعهدات خود در مبارزه علیه داعش عمل نماید.»

 

فابیوس نگران

تحولات میدانی در جنگ با داعش در الرمادی

 

بنابر اعلام دولت عراق، عملیات بازپس‌گیری شهر رمادی از تروریست‌های داعش آغاز شده است و ارتش عراق به تقویت قوای خود در سه جبهه اطراف این شهر پرداخته است.

نیروهای مردمی، مواضعی را در حوالی رمادی تصرف کرده اند. به گفته منابع دولتی عراق، بیش از ۳۵ هزار نفر از نیروهای نظامی، شبه نظامی و بسیج مردمی عراق در این عملیات شرکت دارند.

واحد شانزدهم ارتش عراق در اطراف موصل برای بیرون راندن تروریست‌های داعش در حالت آماده باش به‌سر می‌برد.

 

مبارزان مردمی برای مقابله با داعش بسیج شده‌اند

 

به نوشته بی بی سی، بعضی گزارش ها حکایت از آن دارد که نیروهای عراقی از استان صلاح الدین در شمال شهر رمادی در تلاش هستند که مسیر ارتباطی نیروهای داعش در این شهر را با سایر نیروهای این گروه در سوریه قطع کنند.

از زمان سقوط رمادی، نیروهای عراقی و شبه نظامیان شیعه در نزدیکی شهر مشغول صف آرایی بوده اند و می گویند در چند روز اخیر بخش هایی از شرق رمادی را پس گرفته اند.

"احمد اسدی" سخنگوی گروه های بسیج مردمی در یک کنفرانس خبری گفت که عملیات بازپس گیری انبار "خیلی طول نخواهد کشید" و سلاح های تازه ای در این نبرد استفاده خواهد شد که "دشمن را غافلگیر خواهد کرد."

اسدی در گفتگویی با خبرگزاری فرانسه هم گفت که ترکیبی از نیروهای امنیتی و شبه نظامیان پیش از تلاش برای گرفتن رمادی، در نواحی بیابانی شمال شرقی شهر مستقر خواهد شد.

 

یکی از نیروهای مردمی شیعه پس از بازپس‌گیری منطقه از داعش

 

استیو وارن سخنگوی پنتاگون همچنین گفته است که به عقیده آمریکا عملیات علیه داعش در رمادی هنوز در مرحله ابتدایی است: «در این مورد عملیات در حال شکل گیری شامل ایمن کردن راه های ارتباطی، ایمن کردن گذرگاه ها و تقاطع های مهم و ایمن کردن بخشی از نواحی... پیش از شروع عملیات به صورت تمام عیار است.»

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق روز دوشنبه در مصاحبه ای با بی بی سی گفته بود انتظار دارد که رمادی "ظرف چند روز" پس گرفته شود.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده که ایالات متحده و هم‌پیمانانش طی ۲۴ ساعت گذشته تنها ۱۹ حمله هوایی علیه مواضع داعش انجام داده‌اند.

عملیات‌های محدود و کم‌شمار ائتلاف به رهبری آمریکا علیه داعش، با انتقاد تند سردار سلیمانی و بازتاب گسترده آن مواجه شد.

سردار قاسم سلیمانی می‌گوید: «آقای اوباما فاصله پایگاه‌های شما ‌با رمادی چند کیلومتر است؟ چه طور می‌شود کشتار در یک کشور صورت گیرد، شما به بهانه حمایت از آن ملت در آن کشور استقرار پیدا کنید، اما هیچ غلطی نکنید، این اسمش چیست؟»

 

 

 

 

 

 

 

جام نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار