ادعای نشریه آمریکایی بلومبرگ؛

«ما به این نتیجه رسیدیم که مشکلات مشترک، چالش های مشترک و همچنین پاسخ های مشترکی داریم ...»

اسرائیل و عربستان روابط خود را علنی کردند/ هدف، ایران است!

نشریه آمریکایی بلومبرگ (Bloombergview) در خبری تحت عنوان "اسرائیل و عربستان، مذاکرات مخفیانه خود برای مهار ایران را آشکار کردند" از نشست های مقامات سعودی و صهیونیستی برای مقابله با ایران پرده برداشت.

در این گزارش آمده است: «از زمان شروع این نشست های دو طرفه در سال 2014، نمایندگانی از اسرائیل و عربستان سعودی، پنج نشست محرمانه برای گفتگو درباره دشمن مشترک خود، ایران، داشته اند. روز پنجشنبه، این دو کشور، با حضور در شورای روابط خارجی در واشنگتن، دیپلماسی محرمانه خود را آشکار کردند. برای کسانی که اخبار خاورمیانه را از نزدیک پیگیری می کنند، این موضوع که عربستان و اسرائیل اهداف و منافعی مشترک در مهار ایران دارند مطلبی در ظاهر محرمانه اما واضح است. اما تا روز پنجشنبه، به دیپلماسی واقعی جاری میان این دو کشور، هرگز به صورت رسمی اذعان نشده بود. عربستان سعودی هنوز حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد.

این پایگاه آمریکایی در رابطه با این جلسه نوشت: «در این جلسه ابتدا "ماجد انوار اشکی"  ژنرال بازنشته سعودی و مشاور سابق شاهزاده "بندر بن سلطان" به زبان عربی سخنرانی کرده و بعد از آن "دور گولد" سفیر سابق اسرائیل در سازمان ملل که گفته می شود قرار است مدیر سیاسی بعدی وزارت خارجه اسرائیل باشد، به زبان انگلیسی سخنرانی کرد. هر چند این دو شخص، کشورهایی را نمایندگی می کردند که دشمنان تاریخی هستند، اما پیام آن ها کاملا یکسان بود: ایرن تلاش می کند بر خارمیانه مسلط شود و باید جلوی این کشور را گرفت.»

بر اساس این گزارش، نماینده عربستان در سخنرانی خود، از تغییر حکومت ایران سخن به میان آورده است. بلومبرگ نوشت: «"ماجد انوار اشکی" در سخنرانی خود هشدارهایی را مطرح کرد. او تاریخچه مختصری از ایران از زمان انقلاب سال 1979 ارائه کرده و بر اعمال تروریستی، گروگان گیری و تجاوز ایران، تاکید کرد. او برنامه ای هفت بندی برای خاورمیانه ارائه دارد. اولین موضوع مطرح شده در برنامه "اشکی"، دستیابی به صلح اسرائیل و اعراب بود. دومین مورد نیز "تغییر رژیم" ایران، بود. وحدت بیشتر کشورهای عربی، تاسیس نیروی نظامی منطقه ای کشورهای عربی، شکل گرفتن کردستان مستقل که قسمت هایی از ایران، عراق و ترکیه را دربردارد، نیز در لیست برنامه های پیشنهادی وی بود.»

در ادامه این گزارش آمده است: «سخنرانی نماینده اسرائیل اما کمتر پر آب و تاب بود. او نیز نسبت به جاه طلبی های ایران ابراز نگرانی کرد اما خواستار تغییر حکومت ایران نشد. او گفت "اینکه ما امروز اینجا ایستاده ایم به این معنا نیست که تمامی اختلافاتی که کشورهایمان در طی سال ها داشته اند حل شده است اما امیدواریم که بتوانیم در سال های آینده به طور کامل به آن ها رسیدگی کنیم."»

این پایگاه آمریکایی در رابطه با نشست های مقامات سعودی و صهیونیست آورده است: «پنج نشست دو جانبه عربستان و اسرائیل در 17 ماه گذشته، در هند، ایتالیا و جمهوری چک برگزار شده است. "شیمون شاپیرا" ژنرال بازنشسته اسرائیلی، یکی از شرکت کنندگان در این نشست هاست. وی به خبرنگار بلومبرگ گفت: "ما به این نتیجه رسیدیم که مشکلات مشترک، چالش های مشترک و همچنین پاسخ های مشترکی داریم." آقای "شاپیرا" مشکل مشترک عربستان و رژیم صهیونیستی را فعالیت های ایران در منطقه دانسته و گفته است که دو طرف درباره راه های سیاسی و اقتصادی برای مهار کردن ایران بحث هایی داشته اند اما وی جزئیاتی در این رابطه ارائه نداده است.»

ادعای نشریه آمریکایی بلومبرگ

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار