کم‌توجهی به استعدادیابی در بسکتبال، جای خالی گلستانی‌ها در تیم ملی را نمایان‌تر کرده است.

گرگان پایتخت بسکتبال ایران؛ واقعیت تاریخی یا رویای دور از دسترس؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ جام زرین بسکتبال کشور در شرایطی پس از چند دهه حضور مستمر در سطح اول این رشته به گرگان رسید که پرتاب سه امتیازی پری پتی بازیکن آمریکایی این تیم در یک ثانیه مانده به پایان وقت چهارم از فاصله حدود ۳۰ متری و در ناامیدی محض گرگانی ها، لذت این قهرمانی را برای آن‌ها شیرین‌تر کرد و این اتفاق مهم فصل گذشته را به یکی از صفحات ماندگار ورزش گلستان بدل ساخت.

گرگان به تعبیر هواداران تیم شهرداری " پایتخت بسکتبال ایران" است و وجود استعداد‌های فراوان در رده‌های سنی گوناگون در کنار هزاران هوادار مشتاق، این ادعا را ثابت می‌کند که تمرکز برای شناسایی استعداد‌های جدید و فراهم کردن زمینه برای تجربه‌اندوزی آن‌ها می‌تواند این شهر را به قطب جدید نخبه پروری بسکتبال ایران تبدیل کند.

با وجود سال‌ها حضور مستمر بسکتبال گرگان در سطح اول کشور و کسب چندین عنوان مهم مانند قهرمانی و نایب قهرمانی در لیگ برتر، از آخرین ستاره معرفی‌شده این شهر و حتی استان گلستان به تیم ملی سال‌ها می‌گذرد و پس از محمدمهدی ایزدپناه و حمیدرضا کلاسنگیانی، بسکتبالیست هم تراز دیگری از این شهر پیراهن تیم ملی را به تن نکرد.

یکی از خواسته‌های بسکتبال دوستان گرگانی آن است که در کنار فعالیت حرفه‌ای تیم شهرداری، این باشگاه به استعدادیابی هم توجه کند تا با معرفی حداقل یک ستاره در سال و استفاده از بازیکن بومی در ترکیب، دین خود را به این شهر ادا کند.

اگر چه در ورزش حرفه‌ای، اتکای صرف به بومی‌گرایی قابل دفاع نیست، اما توجه به رده‌های سنی پایه و قراردادن چند بازیکن در کنار ترکیب نامدار و با تجربه تیم، پشتوانه گرگان در سال‌های آینده را تقویت خواهد کرد.

شهرداری گرگان در سال‌های اخیر افزون بر ۵۰۰ میلیارد ریال برای تیمداری در بسکتبال هزینه کرده، اما بجز یک عنوان قهرمانی و یک نایب قهرمانی، نتیجه دیگری برای این تیم به دست نیامد.

در سال‌های نه چندان دور بازیکنانی مانند محمدمهدی ایزدپناه و حمیدرضا کلاسنگیانی در ترکیب تیم ملی حضور ثابتی داشتند و گرگانی‌ها در نقب همیشگی به گذشته با یادآوری درخشش این بازیکنان روزگار می‌گذرانند.

پس از پایان روز‌های اوج این ملی پوشان، گرگان رنگ پیراهن تیم ملی را ندید و به جز چند تک ستاره در رده‌های سنی پایه، دیگر نامی از ورزشکاران این شهر در فهرست سرمربیان تیم ملی دیده نشد.


بازیکن‌پروری یک شعار غیرعملی در بسکتبال گلستان

ملی پوش گرگانی و سرمربی اسبق تیم ملی بسکتبال ایران گفت: گلستان سرشار از ظرفیت‌های بسکتبال است که در صورت شناسایی و پرورش آن ها، تیم‌های لیگ برتری این شهر می‌توانند با تکیه بر توان بازیکنان بومی به فکر فتح جام قهرمانی باشند.

محمد مهدی ایزدپناه بیان کرد: بازیکن پروری و نخبه‌یابی در بسکتبال گلستان سال‌هاست که از حد یک شعار زیبا فراتر نرفته و در برخی موارد حتی توجه به این رشته با فعالیت‌های سیاسی گره خورده و آن را از مسیر اصلی دوره کرده است.

او بیان کرد: بسکتبال در گرگان به اهرمی برای کسب رای و رسیدن به کرسی پارلمان شهری تبدیل شده و به نظر می‌رسد بخش زیادی از تلاش و دلسوزی‌هایی که برای بسکتبال می‌شود در همین راستا است.

ایزدپناه گفت: در چند سال گذشته به طور متوسط سالانه حدود ۲۰۰ میلیارد ریال برای تیمداری بسکتبال گرگان هزینه شده و یک عنوان قهرمانی نیز بدست آمد، اما چرا نباید حداقل یک درصد این بودجه در بخش پایه استفاده شود؟

ملی‌پوش اسبق بسکتبال ادامه داد: پس از حدود چهار دهه حضور در بسکتبال به عنوان بازیکن و مربی تصمیم گرفتم با تاسیس آکادمی حرفه‌ای، گامی برای رونق بیشتر این رشته در گرگان بردارم، اما با وجود معرفی چند ملی پوش رده‌های سنی پایه مانند پدرام فخفوری، ستار شیخ و خشایار علی اکبری به دلیل نبود حمایت از طرف مسئولان تصمیم گرفته‌ام این آکادمی را تعطیل کنم.

او ادامه داد: تیمداری شهردای گرگان در لیگ برتر به منبع درآمدی برای برخی افراد تبدیل شده و آنان بدون توجه به ضرورت پشتوانه سازی برای بسکتبال فقط به دنبال کسب جایگاه مناسب در لیگ برتر با بازیکنان غیربومی و خارجی هستند.

ایزدپناه گفت: در حال حاضر هشت بازیکن گلستانی عضو تیم‌های لیگ برتری استان‌های دیگر هستند که به دلیل کیفیت فنی بالا می‌توانند تیم شهرداری گرگان را در مسیر دشوار لیگ برتر همراهی کنند.

ملی پوش پیشین بسکتبال ایران اظهار داشت: کشف استعداد و بازیکن‌پروری در بسکتبال نیاز به تخصص دارد که اگر شهرداری گرگان برای انجام این کار به نتیجه رسید باید از مربیان متخصص استفاده کند تا برآیند آن در سال‌های آینده تقویت پشتوانه این تیم باشد.

کاهش هزینه تیمداری حرفه‌ای با پرورش استعداد‌های بومی

سرمربی اسبق تیم بسکتبال شهرداری گرگان  گفت: گرگان سال‌هاست که در اردوی تیم ملی بازیکن ندارد و نتوانسته یک ورزشکار را در این حد و اندازه پرورش دهد.

حمیدرضا کلاسنگیانی افزود: پرورش مستمر بازیکن و استفاده از آنان در ترکیب تیم اصلی، هزینه تیمداری شهرداری در لیگ برتر را کاهش می‌دهد که به دلیل این ویژگی مهم، اجرای گسترده طرح استعدادیابی باید به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

او بیان کرد: پس از دهه ۷۰ که به همراه محمدمهدی ایزدپناه در ترکیب تیم ملی حضور داشتیم، گرگان دیگر در تیم ملی نماینده نداشت که این موضوع زیبنده شهری با تیمی مدعی عنوان قهرمانی نیست.

سرمربی اسبق تیم بسکتبال شهرداری گرگان ادامه داد: با مشارکت آموزش و پرورش، شهرداری و هیات بسکتبال گلستان، طرح استعداد یابی و شناسایی بازیکنان مستعد آغاز شده بود، اما با شیوع کرونا این طرح متوقف شد و دیگر هم ادامه نیافت.

گلستان خالی از ملی پوش بسکتبال نیست

رییس هیات بسکتبال گلستان  خالی شدن این شهر از ملی پوش بسکتبال را رد کرد و گفت: در سال‌های اخیر چند گلستانی به تیم ملی رده‌های سنی گوناگون رسیده اند.

اسدالله کبیر اظهار داشت: یکی از دلایل کم شدن تعداد ملی پوشان بسکتبال گرگان در تیم ملی بزرگسالان، تنگنا‌های مالی مربیان متخصص استعدادیاب برای فعالیت مستمر در مسیر کشف ستاره‌های جدید است.

او بیان کرد: اگر بسکتبال شهرداری گرگان می‌خواهد پشتوانه تیم لیگ برتری خود را تقویت کند باید بازیکن‌پروری و استعداد یابی را به عنوان یک برنامه همیشگی و مستمر در دستور کار خود قرار دهد.

رییس هیات بسکتبال گلستان افزود: توسعه مدارس بسکتبال در گلستان ضروری است، اما در این کلاس‌ها باید فعالیت تخصصی بازیکن پروری در سطح لیگ برتر و ملی با استفاده از مربیان متخصص انجام شود.

کبیر ادامه داد: در این مدارس تخصصی که به طور مثال ۵۰ بازیکن حضور دارند باید طوری برنامه ریزی شود که حداقل سالانه یک بازیکن نخبه شناسایی و برای رسیدن به سطوح ملی پرورش یابد.

او افزود: در بازیکن پروری و شناسایی استعداد‌ها همه امکانات نباید بر روی گرگان متمرکز شود بلکه باید با تدوین طرحی به گستردگی گلستان، همه مناطق از غرب تا شرق مورد سنجش دقیق مربیان استعدادیاب قرار بگیرد تا هیچ بازیکن مستعدی به دلیل نبود فرصت بروز توانایی ها، از رسیدن به تیم ملی محروم نشود.

استعدادیابی، برنامه آینده تیم بسکتبال شهرداری گرگان

مدیر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان هم استعدادیابی را یکی از برنامه‌های آینده این باشگاه دانست و گفت: با موافقت شهردار گرگان و با هدف پشتوانه سازی در بسکتبال مقرر شد تیمی متشکل از بازیکنان جوان و بومی در رقابت‌های زیرگروه کشور شرکت کند تا در صورت وجود بازیکنان مناسب، به عنوان پشتوانه تیم لیگ برتری شهرداری گرگان پرورش یابد.

کریم علمی علاوه بر آن، شناسایی یک استعداد از مرحله مبتدی تا رسیدن به تیم ملی را کاری دشوار و نیازمند زمان فراوان دانست و گفت: علاوه بر پشتیبانی از این بازیکنان، جوانان مستعد هم باید برای رسیدن به تیم ملی تلاش کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان هم معتقد است که برای حضور بیشتر بازیکنان بسکتبال گلستان و گرگان در تیم ملی باید استعداد‌های استان شناسایی و از آن‌ها حمایت شود.

قاسمعلی برزمینی افزود: با برنامه ریزی هیات بسکتبال گلستان به زودی لیگ استانی این رشته آغاز خواهد شد که امیدواریم این مسابقات فرصتی برای ارائه توانایی بازیکنان جوان و آینده دار گلستان باشد.

او بیان کرد: مذاکرات خوبی با شهرداری گرگان انجام شده تا از ظرفیت این نهاد برای استعداد یابی و پرورش بازیکنان بومی در سطح لیگ برتر و تیم ملی بسکتبال استفاده شود.

منبع: ایرنا 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار