گلستان را به دلیل موفقیت ورزشکاران ملی‌پوشی که در رشته ورزشی کُشتی آلیش دارد می‌توان قطب این رشته ورزشی در کشور دانست این در حالی است که کشتی در گلستان گرفتار کمبودها و مشکلات مالی است.

گلستان سردمدار کشتی آلیش کشور

به گزارش گلستان24، ملی پوشان گلستانی کشتی آلیش که به‌تازگی در رقابت‌های آسیایی شرکت کردند و موفق به کسب مدال‌های رنگارنگ شدند این روزها به فکر جهانی‌شدن نام گلستان در این رشته ورزشی هستند. دایره زرد کشتی آلیش این روزها برای گلستانی‌ها ارمغان نام‌آوری ورزشکارانی شده است که بی‌خیال دوبنده‌های آبی و قرمز به سراغ کُشتی سنتی رفته‌اند.

بعدازاینکه کمیته بین‌المللی المپیک بحث پیوستن کشتی‌های سنتی را به بازی‌های المپیک مطرح کرد مسئولیت کشتی‌های سنتی به فدراسیون‌ها سپرده شد تا این بازی‌ها از سطح بالاتری در این رقابت‌ها برخوردار باشد و سامان‌دهی مناسب‌تری برای این رشته ورزشی هم انجام شود.

همین مسئله باعث شد کشتی آلیش نه‌تنها موردتوجه بیشتری قرار بگیرد بلکه به‌عنوان یکی از رشته‌های پرطرفدار و امید به کسب مدال در رقابت‌های مختلف آسیایی و جهانی در تیررس نگاه مسئولین باشد.

در رقابت‌های آسیایی که به‌تازگی به میزبانی ایران برگزارشده است، حمید بهرامی در وزن ۶۰ کیلوگرم، رامین گری و داود عوض زاده در وزن ۹۰ کیلوگرم، عبدالله ایری در وزن ۱۰۰ کیلوگرم و عظیم خواجه‌زاده تراج در وزن ۱۲۰ کیلوگرم در تیم ملی آلیش کشور حضور داشتند. این در حالی است که سعید خلیلی و یعقوب کر هم به اردوی تیم ملی دعوت‌شده بودند اما به دلیل مصدومیت نتوانستند تیم ملی را همراهی کنند.

بهرامی به‌عنوان تنها مقام اول تیم ملی ایران نام گلستان را در مسابقات آسیایی طلایی کرد. گِری و ایری هم با غلبه بر حریفان خود به فینال مسابقات رسیدند و با واگذاری نتیجه به حریفان به دومی بسنده کردند. خواجه‌زاده تُراج و عوض زاده هم فاتح بازی‌های رده‌بندی بودند تا گلستانی‌ها از کشتی آلیش با دست پُر به گلستان برگردند.

 

الیش

 

سهمیه گلستان در تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی کم است

حمید بهرامی ۲۴ ساله از شهرستان گالیکش که کشتی آزاد و فرنگی کارکرده حالا چند سالی در آلیش توانسته خودش را مطرح کند و از سال ۱۳۸۶ آلیش را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کرده است. وی در کارنامه ورزشی خود افتخاراتی هم چون سومی در مسابقات کشوری سال۸۷، قهرمانی در مسابقات کشوری سال ۸۸، برنز مسابقات آسیایی سال ۸۸ به میزبانی کیش و قهرمانی سال‌های ۸۹، ۹۱ و ۹۳ کشتی با کمربند کشور را دارد.

وی با شکست کشتی‌گیرانی از کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و تاجیکستان به دیدار فینال این دوره از رقابت‌ها راه پیدا کرد و در دیدار پایانی موفق شد با نتیجه ۷ بر ۲ موسی پرویزی را شکست دهد و صاحب گردن‌آویز طلا شود.

بازیکن گلستانی تیم ملی کشتی آلیش ،سهمیه گلستان را در تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی کم می‌داند و می‌گوید: خوشبختانه در کشتی آلیش توانسته‌ایم خودمان را به تیم ملی برسانیم. این پتانسیل در کشتی آلیش وجود دارد که نام گلستان را همیشه در این رشته زنده نگه‌داریم و صاحب موفقیت‌های بیشتری شویم.

وی در خصوص مشکلات در این رشته ورزشی می‌گوید: باید به فکر این کُشتی باشند و امکانات بهتری را در اختیار باشگاه‌ها قرار دهند. اگر وضعیت باشگاه‌ها در سطح استان بهتر شود قطعاً می‌توان نفرات بهتری در سطح ملی معرفی کرد. وضعیت امکانات در شهرستان گالیکش خوب نیست و به دلیل مسافت طولانی امکان تمرین در مرکز استان هم برای ما وجود ندارد.

بهرامی استقبال از این کُشتی را در گلستان بسیار خوب عنوان می‌کند و می‌گوید: باید از این‌همه علاقه‌مندی استفاده کنیم و بتوانیم جایگاه کُشتی آلیش گلستان را در کشور تثبیت کنیم.

 

خواستگاه کُشتی آلیش در گلستان است

باوجود کُشتی آلیش، کُشتی ساحلی و آزاد و فرنگی فعالیت‌های هیات کشتی حجم وسیعی را به خودش اختصاص داده است که نیازمند به برنامه‌ریزی درست است. در حال حاضر بیش از ۳ هزار ورزشکار در سطح استان تشک زرد کشتی را به دیگر رشته‌های ورزشی ترجیح داده‌اند.

نایب‌رئیس هیات کشتی گلستان بابیان اینکه خواستگاه کُشتی آلیش در گلستان است،از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیاری که در این استان وجود دارد می‌گوید.

محمدحسین ملاح که خودش یکی از گوش شکسته‌های این رشته ورزشی است و خاک تشک کشتی را خورده توجه به رده‌های مختلف سنی در این رشته ورزشی و فعالیت آن در همه شهرستان‌های استان را نیازمند حمایت‌های مالی و اسپانسر می‌داند.

وی با تأکید بر کُشتی آلیش در گلستان ادامه می‌دهد: اگر به آلیش هم توجه کافی نکنیم استان‌های دیگر می‌توانند در این رشته هم گوی سبقت را از ما بگیرند. وقتی پتانسیل ورزشکاران در این رشته ثابت‌شده است باید حمایت‌ها به‌گونه‌ای باشد که بتوانیم این ورزشکاران را هدایت‌شده در مسیر موفقیت قرار دهیم.

ملاح در خصوص موفقیت کُشتی مازندران می‌گوید: مازندران در کشتی سرمایه‌گذاری و کار زیادی کرده است که توانسته در حال حاضر حرف اول را بزند. رقابت‌های درون استانی به‌قدری در کشتی مازندران زیاد است که باعث افزایش انگیزه بین ورزشکاران خود استان شده است.

وی به کُشتی در بخش روستایی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: استعدادها و ظرفیت‌های خوبی در روستاهای گلستان وجود دارد که باید با برگزاری مسابقات روستایی در رده‌های سنی مختلف شناسایی شود.

 

کشتی

 

سرمایه‌گذاری نکردن در آلیش موفقیت‌های ما را کمرنگ می‌کند

نایب‌رئیس هیات کُشتی گلستان بابیان اینکه سرمایه‌گذاری نکردن مناسب در آلیش می‌تواند موفقیت‌های ما را در آینده کمرنگ کند، می‌گوید: برگزاری اردوهای انتخابی و مسابقات استعدادیابی، کلاس‌های آموزشی برای اینکه نسبت به استان‌های دیگر ضعیف نباشیم و ساختار خودمان را حفظ کنیم از مواردی است که باید در نظر داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید در بحث توسعه و تجهیز خودمان را ارتقا دهیم، ادامه می‌دهد: در اکثر شهرستان‌ها سالن کُشتی وجود دارد اما خانه کُشتی در گلستان درشان کشتی نیست. خوابگاه نداریم و این خانه کشتی‌ها جوابگوی نیاز ورزشکاران نیست.

ملاح بابیان اینکه تشک کُشتی را از ۵ میلیون تومان تا ۴۰ میلیون تومان می‌توان تهیه کرد، گفت: خانه کشتی عملا در دست ما است ولی به دلیل اینکه تشک کشتی پهن است مثل سالن‌های دیگر نیست که بتوانیم آن را اجاره دهیم و درآمدزایی کنیم. هزینه‌های جاری حیات هم زیاد است. در حال حاضر تولیدات وسایل قطعات یدکی ماشین HPC قول داده حمایت‌هایی از کُشتی گلستان داشته باشد.

وی در خصوص وضعیت کُشتی آزاد و فرنگی در استان گفت: نفرات خوبی داریم اما به دلیل مشکلات موجود رقابت برای حضور در مرحله آخر تیم ملی با سختی‌هایی همراه است. اگر به‌صورت جدی سرمایه‌گذاری کنیم ورزشکاران ما می‌توانند در کورس‌های آخر هم موفق ظاهر شوند.

کشتی گیران آلیش کار گلستانی توانسته اند با کمبودها و مشکلات موجود در سطح کشوری و آسیایی خودی نشان دهند و نام گلستان را در این رشته ورزشی بر سر زبان ها بیاندازند و حالا نگاهشان به میادین جهانی و المپیکی است. توجه و حمایت و در اختیار  قراردادن امکانات به ورزشکاران این رشته می تواند تا سالیان سال کشتی آلیش گلستان را بیمه کند.

/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار