ورزشکاران المپیکی گلستان؛

استان گلستان با داشتن سه ورزشکار در المپیک ریو، سهم بسزایی از کاروان ایران دارد و اکنون مردم گلستان در انتظار درخشش هم استانی‌های خود در این رقابت‌ها هستند.

سه ستاره‌ای که تاریخ‌سازی کردند/گلستان در انتظار درخشش المپیکی‌ها

رقابت‌های المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو برزیل بامداد شنبه ۱۶ مرداد به طور رسمی افتتاح شد تا پس از چهار سال شاهد برگزاری بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان باشیم.

به گزارش گلستان24، کاروان ایران با ۶۳ ورزشکار در ۱۵ رشته عازم ریو شده که سه نفر از گلستان هستند تا این استان پس از مازندران، تهران، اصفهان، البرز و خوزستان، به همراه استان‌های چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی در مکان ششم استان‌های کشور از حیث تعداد ورزشکار قرار داشته باشد.

فرهاد قائمی در والیبال، پژمان قلعه نویی در دو و میدانی و عادل مجللی در قایقرانی، ورزشکاران المپیکی گلستان هستند تا این استان برای نخستین بار در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان دارای نماینده باشد.

قائمی به همراه تیم ملی والیبال به دنبال مدال المپیک

تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک در ژاپن عملکرد فوق العاده‌ای داشت و با ۶ برد و فقط یک شکست پس از تیم لهستان در مکان دوم قرار گرفت تا برای نخستین بار المپیکی شود.

مسابقات والیبال المپیک با حضور ۱۲ تیم در دو گروه ۶ تیمی برگزار می‌شود که تیم ایران در گروه دوم با تیم‌های لهستان، روسیه، آرژانتین، کوبا و مصر رقابت خواهد کرد و تیم‌های برزیل، ایتالیا، آمریکا، فرانسه، کانادا و مکزیک در گروه نخست قرار دارند.

بلندقامتان ایرانی که چند سالی است به یکی از قدرت‌های والیبال دنیا تبدیل شده‌اند، به دنبال صعود از گروه خود و ماجراجویی در مرحله حذفی هستند که در میان لیست ۱۲ نفره تیم ملی، فرهاد قائمی یکی از مهره‌های اصلی رائول لوزانو به شمار می‌رود.

بازیکن ۲۶ ساله و گنبدی تیم ملی والیبال کشورمان که مدتی به دلیل بیماری خانه نشین شده بود، اکنون به مرز آمادگی رسیده و یکی از امیدهای اصلی ایران در المپیک خواهد بود.

 

 

قائمی که چند سالی است به مهره ثابت و بی جانشین تیم ملی والیبال ایران تبدیل شده، تنها ورزشکار گلستانی است که در رشته های تیمی، طعم حضور در رقابت‌های المپیک را خواهد چشید.

دریافت کننده ۱۹۷ سانتی متری به همراه تیم ملی والیبال ایران در نخستین دیدار خود در المپیک باید بامداد دوشنبه ۱۸ مرداد به مصاف آرژانتین برود و پس از آن بامداد چهارشنبه ۲۰ مرداد با لهستان، عصر پنجشنبه ۲۱ مرداد با کوبا، عصر شنبه ۲۳ مرداد با مصر و در آخرین بازی شامگاه دوشنبه ۲۵ مرداد با روسیه دیدار کند.

چهار تیم برتر هر گروه راهی مرحله یک چهارم نهایی خواهند شد که صعود ایرانی‌ها از گروه خود محتمل به نظر می‌رسد و باید دید حریف والیبالیست‌های کشورمان در مرحله حذفی کدام تیم خواهد بود.

قلعه نویی، پرتابگری که همه را غلافلگیر کرد

پرتاب چکش ایران در المپیک دو نماینده دارد که یکی از آنها پژمان قلعه نویی است، جوان ۲۴ ساله اهل شهرستان کردکوی که موفق شد در رقابت‌های انتخابی المپیک در بلاروس با پرتاب ۷۷ متر و ۱۸ سانتی متری، عازم ریو شود.

این ورزشکار گلستانی با کمترین امکانات در استان مواجه بود و تمرینات خود را با همکاری فدراسیون دو و میدانی در مجارستان انجام داد تا موفق به کسب سهمیه شود.

قلعه نویی که با کسب سهمیه المپیک فراتر از انتظارها ظاهر شده، به همراه کاوه موسوی، نمایندگان ایران در ماده پرتاب چکش هستند و در این رقابت‌ها باید با ۲۶ ورزشکار دیگر از ۲۰ کشور رقابت کنند.

 

 

رقیبان این دو ورزشکار از کشورهای بریتانیا، مصر، آذربایجان، لهستان، برزیل، کاستاریکا، کوبا، یونان، مجارستان، رژیم صهیونیستی، ایتالیا، مکزیک، مولداوی، قطر، اسلواکی، تاجیکستان، اسپانیا، اوکراین، ازبکستان و آمریکا هستند.

مرحله مقدماتی رقابت‌های پرتاب چکش المپیک ریو، عصر چهارشنبه ۲۷ مرداد در دو گروه برگزار می‌شود و مرحله نهایی نیز بامداد شنبه ۳۰ مرداد برگزار خواهد شد.

البته کسی از پژمان قلعه نویی انتظار کسب مدال ندارد و این رقابت‌ها می‌تواند مجالی برای کسب تجربه و موفقیت جوان‌ترین ورزشکار کاروان دو و میدانی ایران باشد.

رویای مجللی ناگهان به واقعیت تبدیل شد

تا همین دو هفته قبل قایقرانی مردان ایران نماینده ای در المپیک ریو نداشت، اما به یک باره عادل مجللی قایقران گلستانی مجوز حضور در این رقابت‌ها را به دست آورد.

کانوسوار ۲۳ ساله و اهل بندرترکمن که سال گذشته در رقابت‌های انتخابی المپیک در ایتالیا موفق به کسب سهمیه نشد، در رقابت‌های قهرمانی آسیا نیز نتوانست مقام نخست را کسب کند تا رویاهایش برای حضور در برزیل همان رویا باقی بماند و این ورزشکار به فکر بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ و المپیک ۲۰۲۰ باشد.

اما دو هفته قبل اتفاقی رخ داد که عادل را از فرش به عرش رساند و دوپینگ قایقران روسی در رقابت های سال گذشته انتخابی المپیک مثبت اعلام شد تا مجللی از ایران جایگزین او شود.

این قایقران گلستانی که مدال برنز بازی‌های آسیایی اینچئون و کاپ یک جهانی پرتقال را در کارنامه دارد، نخستین ورزشکار تاریخ قایقرانی ایران در ماده کانو کانادایی المپیک است و اکنون باید شانس خود را برای موفقیت در این مسابقات امتحان کند.

 

 

البته کار عادل در ریو بسیار دشوار است، جایی که بهترین‌های کانوی تک نفره ۲۰۰ متر جهان آنجا جمع شده‌اند تا برای کسب مدال رقابت کنند.

مجللی در المپیک باید با ۱۲ ورزشکار دیگر از کشورهای چین، قزاقستان، تونس، مکزیک، اسپانیا، گرجستان، برزیل، لیتوانی، آذربایجان، مجارستان، پرتغال و اوکراین رقابت کند.

مرحله نخست و نیمه نهایی مسابقات کانوی تک نفره ۲۰۰ متر المپیک، عصر چهارشنبه ۲۷ مرداد برگزار می‌شود و مرحله نهایی نیز عصر پنجشنبه ۲۸ مرداد برگزار خواهد شد.

حضور سه ورزشکار گلستانی در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان نشان دهنده ظرفیت فوق العاده ورزش استان است و ثابت می‌کند که اگر به این موضوع توجه بیشتری شود، موفقیت های بیشتری در راه خواهد بود.

اما ورزش گلستان نباید به حضور همین سه ورزشکار در المپیک قانع باشد، بلکه از همین الان باید برای داشتن نمایندگان بیشتر در المپیک بعدی برنامه‌ریزی کرد.

یقینا با سرمایه گذاری روی رشته های المپیکی در استان می‌توان استعدادهای بیشتری کشف کرد و آنها را پرورش داد تا در میدان‌های آسیایی و جهانی بدرخشند و اکنون که برای نخستین بار گلستان در المپیک دارای نماینده است باید داشتن ورزشکار بیشتر و کسب مدال را برای دوره‌های بعدی هدف گذاری کرد.

منبع: مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار