گوشه و کنار ورزش

با روایت از اخبار گوشه و کنار ورزش همراه شوید.

منظور خداداد از مربی جادوگرباز که بود؟
به گزارش گلستان24،  در شرایطی که چند صباحی از آغاز فعالیت مسعود سلطانی فر به عنوان وزیر ورزش و جوانان می گذرد، شایعات درباره تغییرات در این مجموعه به گوش می رسد؛ اگرچه هنوز هیچ کدام شکل اجرایی به خود نگرفته است. در کنار این موضوع، حواشی جالبی نیز در ورزش کشور وجود دارد که کمتر مورد نظر قرار گرفته است.

* مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان که نشان داده علاقه زیادی به رسانه ها دارد، در این هفته در یک به اصطلاح مجمع عمومی فدراسیونی جهانی در تهران شرکت کرد که اساسا ریشه نامشخصی دارد. وی که برخی لقب دایره المعارف ورزش را به دلیل اطلاعات آماری که از این حوزه دارد، به وی داده اند، در مجمع رشته توآ شرکت کرده بود. از سلطانی فر که مدعی شناخت ورزش است، انتظار نمی رود که در چنین مراسم های نمایشی و بی ثمری شرکت کند. توآ که فاقد سابقه مشخص و ریشه دار است، چند وقتی است به عنوان ورزشی ایرانی- رزمی تبلیغ می شود که ابهامات بسیاری درباره آن وجود دارد. مشرق در آینده اطلاعات جالبی درباره ریشه های این ورزش منتشر خواهد کرد که می تواند روشنگر باشد و نشان از انحراف در مبانی چنین ورزش هایی دارد.

* چندی قبل بود که خداداد عزیزی در گفت و گویی تلویزیونی، پرده از برخی نکات قابل توجه و البته تاسف برانگیز در فوتبال کشور برداشت. وی اشاره ای به همکاری نزدیک یک مربی با جادوگری واقع در کرج داشت. نکته جالب توجه این است که این مربی که داعیه فوتبال پاک را دارد، اکنون با یک تیم لیگ برتری همکاری دارد و سرمربی آن است. این تیم که متعلق به یک مجموعه صنعتی مشهور کشور است، در حالی با این مربی همکاری می کند که علاوه بر جادوگر، عملا تیمش را توسط یک دلال بدنام بسته است. این مربی جادوگرباز، ارتباط نزدیکی با مدیر این کارخانه دارد و از سوی وی حمایت می شود.

* تیم فوتبال ماشین سازی تبریز نتوانسته تا اینجای لیگ برتر به نتایج قابل توجهی برسد. همین نیز موجب شد تا رسول خطیبی از سمت سرمربیگری این تیم استعفا کرده که از ابتدا نیز پیش بینی می شد نتواند به موفقیتی برسد. در پی استعفای وی، دلالان یک مربی بدنام که مشهور به تبانی است، از طرق مختلف در حال رایزنی هستند تا وی را به این تیم نزدیک کنند. این مربی که از پیشکسوتان باج گیری از بازیکنان است، از عوامل بومی تبریز نیز استفاده کرده تا به هدفش برسد و بتواند هدایت این تیم را برعهده گیرد. امید است مدیران و مسئولان شهرداری تبریز مانع از حضور چنین مربی بدسابقه ای در این شهر شوند.

* اگرچه وزیر ورزش و جوانان اعلام داشته بازنشسته ها باید از دستگاه ورزش جدا شوند؛ اما مروری بر فدراسیون ها نشان می دهد که اتفاق خاصی در این زمینه به وقوع نپیوسته است. در مواردی که برخی روسای فدراسیون ها بازنشسته هستند، تا امروز اقدامی در این راستا نداشته و به کار خود ادامه داده اند. در فدراسیونی مانند فوتبال، همچنان شاهد فعالیت افراد بازنشسته هستیم که تحت هر شرایطی، تخلف به شمار می رود. باید دید که این تخلف تا به کجا ادامه خواهد یافت و وزارت ورزش چه واکنشی نشان خواهد داد.

* چند روزی از ماجرای تیم موی تای اعزامی به روسیه و حضور در مراسم مشترک با نماینده رژیم اشغالگر گذشته و همچنان حرکتی نیز از سوی وزارت ورزش روی نداده است. در این بین، یک سوال جدی این است که در کنار اهمال و عدم دقت فدراسیون ورزش های رزمی و مجموعه مدیریتی موی تای، چه نقشی برای نماینده حراست باید قائل بود. هر سال، هزینه قابل توجهی برای اعزام نمایندگان حراست وزارت ورزش همراه با تیم ها می شود؛ اما چه وظیفه ای برای آنها مشخص شده است؟ اگر این افراد به وظایف خود به درستی عمل می کنند، چرا باید اتفاقی مانند ماجرا موی تای روی دهد؟ اگر قرار است چنین عملکردی را شاهد باشیم، بهتر نیست این هزینه های هنگفت نیز صورت نگیرد؟ اساسا، حراست ها باید در اعزام های برون مرزی حضور داشته باشند و لزومی برای این کار وجود دارد؟ به نظر می رسد این موضوع نیازمند تجدیدنظری جدی است تا هم از اتلاف بیت المال جلوگیری شود و هم وظایف دستگاه ها مشخص و مصرح باشد.
  
* اگرچه تحولات در دوران وزارت مسعود سلطانی فر هنوز شکل اجرایی به خود نگرفته؛ اما به نظر می رسد قرار است در ساختارها نیز برخی تغییرات صورت گیرد. شنیده می شود قرار است تجدیدنظری جدی در معاونت ورزش همگانی صورت گیرد که در سال های اخیر نیز فاقد موفقیت و توفیقی جدی بوده است. این موضوع نه تنها موجب کوچکتر شدن ساختار عریض و طویل ورزش می شود که ورزش همگانی را نیز از این وضعیت رهایی خواهد داد. البته، درست اجرا شدن برخی تئوری ها نیز نکته ای حائز اهمیت است.
 
 
منبع: مشرق

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار