رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در تازه‌ترین گفتگوی خود به زوایای جدیدی از همکاری با کارلوس کی‌روش اشاره کرد و گفت: در دو مقطع اگر یک مربی ایرانی کنارم بود، کی‌روش را از کارش برکنار می‌کردم.

افشاگری رئیس پیشین فدراسیون فوتبال از تصمیم برکناری کارلوس کیروش

به گزارش گلستان۲۴؛ علی کفاشیان درباره جدا شدنش از فوتبال به خاطر قانون منع به کارگیریبازنشستگان گفت: ما در کوران کار بودیم و یادمان رفته بود سنمان بالا رفته است و باید جزوبازنشسته‌ها باشیم!

وی افزود: تجربه زیادی در فدراسیون فوتبال کسب کردم و فراز و نشیب زیادی داشتیم. روز اول حتی هیأت رئیسه فدراسیون را نمی‌شناختم!

دو سال اول مانده بودم چه کار کنم
رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با بیان اینکه نمی‌خواست به این فدراسیون بیاید، تاکید کرد: من دبیر کل کمیته المپیک بودم و قرار نبود به انتخابات فدراسیون فوتبال بیایم. آقای علی آبادی (رئیس وقت سازمان تربیت بدنی) گفت شما بیا کنار من در انتخابات فدراسیون باش و بعد کنار بکش که برعکس شد و من رئیس فدراسیون شدم. فیفا آخرین لحظه تاکید کرد علی آبادی نمی‌تواند رئیس فدراسیون شود و من تک کاندیدا بودم.

کفاشیان گفت: یکی، دو سال اول مانده بودم باید چه کار کنم. یک بخش از کارم در المپیک بودم و یک بخش در فدراسیون. بعد از آن همه سرمایه گذاری و کار که انجام شد، برای دوره دوم مجمع تشخیص داد بمانم و دوباره به من رأی دادند.

فدراسیون فوتبال باید استقلال داشته باشد
رئیس و نایب رئیس پیشین فدراسیون فوتبال درباره حمایت و عدم حمایت‌های وزارت ورزش و سازمان تربیت بدنی گفت: من با همه خوب بودم. فوتبال همین است. هر رئیس و وزیری در ورزش می‌آید اولین نگاهش به فوتبال است. یا تفاهم می‌کند با آن رئیس یا درگیری‌ها شروع می‌شود. همه اینها به استقلال فدراسیون بر می‌گردد. اگر فدراسیون استقلال نداشته باشد به ضرر فوتبال است. کفاشیان یا وزیر مهم نیستند؛ فوتبال مهم است.

کفاشیان گفت: در دوره دوم نمی‌خواستم کاندیدای ریاست فدراسیون شوم ولی همه درخواست کردند کاندیدا شوم. نگاه کردم و دیدم ماندنم به ضرر فوتبال است و درگیری‌ها با حضور من در فوتبال شروع می‌شود. در این دعواها فوتبال نابود می‌شود.

وزارت ورزش گفت از انتخابات کنار بکش ولی نرفتم
وی در خصوص اینکه چه شد مقابل وزارت ورزش ایستاد و باوجود معرفی محمدحسین قریب در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کرد، گفت: دوست نداشتم بگویم «من باید اینجا باشم». قبل از انتخابات دور دوم پیش وزیر وقت ورزش رفتم و گفتم اگر کسی مدنظرتان برای انتخابات هست، چند ماه زودتر بگویید. در مجمع فدراسیون چیزی دستوری نیست و آرا مخفی است. یکباره ۱۵ روز قبل از انتخابات گفتند آقای قریب کاندیدا می‌شود. به من اشاره شد که از انتخابات کنار برو و من گفتم نمی‌توانم به مجمع بگویم کنار می‌روم. مجمع می‌گفت قریب مدنظر وزارت ورزش است.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال درباره اینکه به خوبی مجامع را اداره می‌کرد، گفت: زمانی که معاون ورزش بودم ۸۰ مجمع برگزار کرده بودم و تجربه زیادی داشتم. مهم این است با مجمع رو راست باشید و با آنها حرف بزنید. نمی گویم من بهترین بودم ولی شاید تشخیص مجمع این بود.

دوره دوم ریاستم درگیری با وزارت زیاد شد
کفاشیان با بیان اینکه در دوره دوم کارش سخت شده بود، گفت: بله آن موقع درگیری‌ها شروع شد. وقتی یک مدیر انتخاب می‌شود همه باید حمایت کنند. زمان من این اتفاق رخ نداد. الان هم این مسئله وجود دارد. هر روز یکسری افراد مختلف دخالت‌های زیادی می‌کردند. این توان رئیس فدراسیون را می‌گیرد. هر روز باید یک نامه را جواب می‌دادم که چرا فلانی آمده و فلانی انتخاب شده است.

بازداشت شدم ولی استعفا ندادم
وی گفت: حتی این اتفاقات به بازداشت بنده هم منجر شد؛ چیزی در حد پرونده سازی. هیچ چیز خاصی هم نبود. اینها روش‌های خوبی نیست. همان موقع می‌توانستم استعفا بدهم و فیفا هم می‌توانست هر نظری بدهد ولی این به نفع فوتبال نبود.

کفاشیان در خصوص اینکه چه شد که مقابل این همه مشکلات ایستاد، تصریح کرد: احساس می‌کردم مجمع به من رأی داده و آنها باید درباره سرنوشت فوتبال تصمیم بگیرند. در کشورهای آسیا تمام مسئولان از رؤسای فدراسیون‌ها حمایت می‌کنند. همیشه می‌گویند مدیریت فوتبال ایراد دارد. خب ایرادش همین است که دخالت می‌شود.

فدراسیون فوتبال جنبه سیاسی دارد
رئیس پیشین فدراسیون فوتبال که در برنامه ورزش و مردم حاضر شده بود، یادآور شد: از این اتفاقات خیلی زیاد است. در فدراسیون‌های مختلف بوده ام ولی فدراسیون فوتبال جنبه سیاسی دارد. از مجلس و از نهادهای دیگر دخالت می‌کنند. شاید یکی از دلایلش این است که اگر راجع به فوتبال صحبت می‌کنند در رسانه‌ها منعکس می‌شود. یکی از مشکلات بزرگ فوتبال وضعیت اساسنامه است. وقتی به فدراسیون فوتبال آمدم گفتند اساسنامه مستقل است. ما با همان روش جلو رفتیم. همان موقع یک رئیس فدراسیون از ما ناراحت می‌شد و می‌گفت بازنشسته هستید. می‌گفتم اساسنامه مستقل است. بعد از مدتها گفتند مصوبه دولت را ندارد. این ابهامات باقی مانده است.

بزرگترین هدفم حق پخش بود که به آن نرسیدیم
کفاشیان در خصوص اینکه گفته می‌شد در دوران کاری اش نسبت به بحث بازنشستگان گزینشی کار می‌کرد، اظهار داشت: خیر من اینطور کار نمی‌کردم. فقط یک مورد آقای بهروان بود که رفت. از ایشان هم خواستیم در هیأت رئیسه بماند. چون خودم بازنشسته بودم تمام بازنشستگان را نگه داشتیم. این تناقض وجود دارد. اصلاً بحث بازنشستگی نیست. اساسنامه فدراسیون فوتبال غیر دولتی است.

وی ادامه داد: بزرگترین هدف ما در فدراسیون فوتبال حق پخش بود که به آن نرسیدیم.

کفاشیان در خصوص اینکه مجلس باید مجاب شود برای حق پخش ردیف بودجه در نظر بگیرد، تاکید کرد: بله همینطور است. همانطور که ما برای استقلال قدم بر نمی‌داریم در بحث مالی هم همین است. باید ساز و کارش درست و قانونمند شود. نباید درگیر کارهای روزمره شویم. باید دنبالش برویم و درست کنیم.

فدراسیون فوتبال اگر استقلال داشته باشد هزینه خودش را در می‌آورد
رئیس و نایب رئیس پیشین فدراسیون فوتبال یادآور شد: در آمدهای ما از تبلیغات دور زمین بیشتر بود. حتی شرکت‌هایی درآمد بیشتری پیشنهاد دادند که اجرا نشد. بعضی از قوانین غیر شفاف است. الان هم مشکلات مالی وجود دارد و شرکت‌ها قادر نیستند برای تبلیغات ورود کنند.

کفاشیان تاکید کرد: اگر استقلال فدراسیون حفظ شود هیچ نیازی به کمک‌های مالی ندارد. بارها گفته ام همین دو دوره‌ای که کی روش آمد و تیم ملی به جام جهانی رفت، درآمد فدراسیون ایجاد شد. درآمد ما از صعود به جام جهانی حتی به تیم‌های دیگر هم رسید.

زور ما در مجلس کم است
وی درباره تحقق نیافتن قراردادهای مالی در فدراسیون فوتبال تصریح کرد: درصدی از درآمد لیگ و باشگاه‌های ما به فدراسیون فوتبال می‌رسد. قبلاً ما حق پخش از صدا و سیما می‌گرفتیم و تبلیغاتمان هم خوب بود. درست است فدراسیون فوتبال هستیم ولی زورمان در مجلس کم است. اگر چیزی می‌خواستیم بگوییم باید از وزارت ورزش می‌گفتند. صدا و سیما نمی‌تواند این بودجه‌ها را وصول کند. ساز و کار ما مثل کشورهای دیگر نیست. فوتبال از این چیزها لطمه می‌خورد. دولت باید بودجه‌ای تصویب کند و به مجلس بدهد. پخش بازی‌های اروپایی که رایگان نبود. همان زمان بازی لیورپول، ذوب آهن در آسیا بازی داشت و شبکه ورزش پخش می‌کرد. شبکه سه پر مخاطب تر است.

کفاشیان گفت: حل این مسئله یک همت جمعی از وزارت ورزش، مجلس و صدا و سیما می‌طلبد. چند بار این کار رها شده است.

سعیدلو رفت و پول کی روش را ندادند
وی درباره حضور کارلوس کی روش در ایران و قراردادی که گفته می‌شود ترکمنچای بوده است، تصریح کرد: آن زمان رئیس سازمان تربیت بدنی یعنی آقای سعیدلو که ارتباطمان خوب بود، گفت می‌خواهم یک مربی بیاورید که در جام جهانی بوده باشد. گفتم پولش زیاد است. سعیدلو یادداشت داد که ما (سازمان تربیت بدنی) پولش را می‌دهیم. کاری نداریم سعیدلو بعداً عوض شد و پولش را ندادند.

رئیس فدراسیون فوتبال پرتغال گفته بود کی روش تند است
کفاشیان گفت: ما جستجو کردیم و دیدیم کی روش واجد شرایط است. من با رئیس فدراسیون فوتبال پرتغال هم صحبت کردم. ایشان گفت کی روش از نظر فنی خوب است ولی از نظر اخلاقی تند است. گفتم چون من خودم خوش اخلاق هستم کی روش را درست می‌کنیم! کی روش درست است کمی تند بود، ولی حرف‌هایی که می‌زد برای فوتبال بود. او زمین خوب و پولش را به موقع می‌خواست که نمی‌توانستیم فراهم کنیم.

وی ادامه داد: قرارداد کی روش خیلی خوب بود. او گفت با حقوقی که می‌گیرم باید بیمه هم بشوم که اگر بیمار شد، هزینه‌هایش را بدهد. گفت مالیات و منزل را هم باید فدراسیون بدهد.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال اظهار کرد: نمی دانم بعداً چه شد ولی کی روش زمان ما بیمه بود.

کی روش زیاده روی کرد
کفاشیان در خصوص شائبات دخالت کی روش در انتخاب بازی‌های دوستانه گفت: کی روش بعداً یک مقدار در این بحث زیاده روی کرد. مردم او را دوست داشتند و کی روش هم این را فهمیده بود. حمایت‌هایی از جاهای دیگر هم می‌شد. هنوز نتوانسته ایم جایگزین کی روش را بعد از چند ماه پیدا کنیم.

از بالاتر از وزیر دستور دادند کی روش بماند
وی درباره اینکه چرا کی روش را کنترل نکرد، خاطرنشان کرد: یک خاطره می گویم. یک جا با کی روش به اختلاف خوردیم و قبل از عید به این نتیجه رسیدیم که کی روش برود. فکر می‌کنم سال ۹۳ بود. به این نتیجه رسیدیم که کی روش برود. با هم تفاهم کردیم که او از تیم ملی برود. وزارت ورزش هم گفت کی روش باید برود.

کفاشیان گفت: بعد یکباره دیدیم گفتند کی روش باید بماند. دوره وزارت آقای گودرزی بود. از بالاتر از ایشان دستور دادند بماند. حتی مسئول حراست وزارت ورزش به فدراسیون آمد و گفت کی روش بماند. یک نیروی بالاتر از گودرزی گفت بماند. وقتی یک سرمربی ببیند از آن بالا حمایت می‌شود را نمی‌شود کنترل کرد و یک جاهایی مقابل فدراسیون می‌ایستد. البته ما سعی می‌کردیم با هم به تفاهم برسیم. یک جاهایی ما تحمل می‌کردیم و یک جاهایی حرص و جوشمان می‌داد!

افشاگری از تصمیم برای برکناری کی روش در دو مقطع
رئیس پیشین فدراسیون فوتبال تصریح کرد: یکبار در جام ملت‌های استرالیا و یکبار در جام جهانی برزیل اگر واقعاً یک مربی ایرانی قوی کنار من بود می‌گفتم کی روش برود چون ما را به حد انفجار رساند! یک جاهایی که گیر کی روش بودیم پایش را بیخ گلویمان می‌گذاشت!

۴۰ درصد حرفهای کی روش زور بود!
وی تصریح کرد: رفته رفته مدیریت کی روش از دست رفت. اوایل اینطور نبود. آن اوایل سرپرستی گذاشتیم که کارها را پیش ببرد ولی با هم نساختند و ترابیان جدا شد. کی روش تیم را به جام جهانی برد و ۵۰ یا ۶۰ درصد حرف‌هایی که می‌زد درست بود و مابقی اش را هم زور می‌گفت!

تعجب می‌کنم چطور زنده هستم!
کفاشیان درباره خنده‌هایش در فوتبال گفت: استرس‌های فوتبال خیلی زیاد است. روز اول که فدراسیون آمدم اصلاً سرمربی نداشتیم و تیم ملی به جام جهانی نرفت. اگر سال ۲۰۱۴ به جام جهانی نمی‌رفتیم باید جایی می‌رفتم که کسی مرا نبیند! واقعاً فشارها وحشتناک بود. در سه بازی آخر انتخابی جام جهانی برزیل یکباره گفتند کی روش با قطری‌های ساخت و پاخت کرده است. گفتم چه می‌گوئید! آن موقع خیلی استرس وارد شد. قبل از یکی از آن بازی‌ها آنقدر استرس داشتم و عرق می‌ریختم که کی روش گفت چه شده است.

وی گفت: تعجب می‌کنم با این همه استرس زنده ام! سعی می‌کردیم حق را در انتقاد کردن به رسانه‌ها بدهم.

در فوتسال آسیا کارایی بیشتری داشتم
رئیس پیشین فدراسیون فوتبال درباره اینکه آیا کرسی‌های بین المللی اش برای فوتبال سودمند بوده است؟ تاکید کرد: ایران باید حتماً یک کرسی را در کنفدراسیون آسیا داشته باشد. دوره دوم که نایب رئیس آسیا شدم در فوتسال کارایی زیادی داشتم. ۴۰ درصد آدم‌هایی که هیأت رئیسه آسیا هستند اصلاً در فوتبال نیستند و خیلی آدم‌های ضعیفی هستند. تمام تصمیمات جمعی است ولی در فوتسال قدم‌های خوبی برداشتیم. می‌توانستیم امتیازات بیشتری بگیریم ولی قطعاً یک دست صدا ندارد. الان کشورهای مختلف لابی می‌کنند تا یک تصمیم بگیرند ولی اینکه ایران یک کرسی بگیرد خوب است.

ماجرای میزبانی از تیم‌های عربستانی در زمین بی طرف
کفاشیان درباره اینکه چرا در بحث زمین بی طرف بازی با تیم‌های عربستانی منفعلانه عوض کرد و هزینه‌های میزبانی در کشور سوم را عربستان نداد، گفت: از روز اول که این بحث اتفاق افتاد، عربستان کنفدراسیون آسیا را مجاب کرد که در ایران امنیت نداریم و بازی‌ها در زمین بی طرف باشد. هربار که ما اعتراض کردیم و گفتیم امنیت داریم، قانع نمی‌شدند. بنده چند بار دفاع کردیم. گفتند بحث ایران و عربستان سیاسی است. عربستان در تشکیلاتش خیلی به کنفدراسیون آسیا کمک می‌کند. عربستان سفت ایستاده بود که اگر ما به ایران برویم بازی‌ها را کنار می‌گذاریم. اگر عربستان و قطر و امارات کنار بروند کل بازی‌ها روی هوا می‌رود.

وی در خصوص اینکه آیا رأی عدم میزبانی را امضا کرده بود، گفت: من رأی را امضا نکردم. هیچ امضایی در کار نبود. آنها تصویب می‌کردند.

انتخابات در AFC مهندسی شده است
رئیس پیشین فدراسیون فوتبال به اتفاقات عجیب انتخابات کنفدراسیون آسیا هم اشاره کرد و گفت: AFC برای معرفی افراد به فیفا گزینشی عمل می‌کند. یکبار بنده و یک فرد دیگر تنها گزینه‌های آسیا برای معرفی به فیفا بودیم ولی به یکباره در AFC دستور جلسه را عوض کردند. اگر فرد موردنظر AFC نباشد، جلویش را می‌گیرند. انتخابات در AFC مهندسی شده است. یکبارنماینده ای از استرالیا برای فیفا اقدام کرد ولی چون مدنظر کنفدراسیون آسیا نبود رأی نیاورد و یک فرد از کشور ضعیف را انتخاب کردند چون از قبل مهندسی شده بود.

کفاشیان ادامه داد: روابط ما با شیخ سلمان خوب بود. کسانی که در فیفا منصب می‌گیرند حمایت دولتشان را دارند، هم توانمندی دارند و هم پول خرج می‌کنند. وقتی برای فیفا کاندیدا شدم از داخل می‌گفتند کفاشیان توانمندی ندارد.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال تاکید کرد: از AFC به مهدی تاج گفته بودند اگر آقای کفاشیان را معرفی کنید رأی نمی‌آورد. ایشان هم مرا معرفی نکرد. اگر بخواهیم همیشه با AFC مخالفت کنیم وقتی کاری داشته باشیم جلوی ما می‌ایستد.

با مهدی تاج مشکلی ندارم
کفاشیان با بیان اینکه روابطش با مهدی تاج نزدیک بوده است، افزود: برایم مهم نبود رئیس یا نایب رئیس باشم. دوست داشتم به فوتبال کمک کنم ولی وقتی بحث شد که بازنشسته هستم و حضور بازنشسته‌ها خطرناک است، به خاطر فشارهای زیاد و تشخیص قانون کنار رفتم. به تاج هم گفته ام همیشه در خدمت فوتبال هستم. با مهدی تاج مشکلی ندارم.

وی در خصوص انتخاب سرمربی بعدی تیم ملی گفت: وقتی گزینه‌ای مطرح می‌شود حرف‌های مختلفی می‌زنند که فلان مربی مهربان است یا بد اخلاق است و غیره. البته اطلاعی از نحوه انتخاب سرمربی تیم ملی ندارم. به نظرم رئیس فدراسیون باید سرمربی را انتخاب و اعلام کند و کارش را جلو برود. نباید همه به این موضوع ورود کنند.

دخالت در فدراسیون خوب نیست
کفاشیان درباره زمان کنار رفتنش از فدراسیون فوتبال گفت: در آبان گفتند که بازنشسته هستید و باید کنار بروید و امضایی هم نداشته باشید. ما هم گفتیم امضا نمی‌کنیم. سازمان بازرسی این را اعلام می‌کرد و نمایندگان مجلس هم مصاحبه می‌کردند. دخالت‌های اینطوری در فدراسیون خوب نیست. به آنها گفتم تا وقتی نایب رئیس آسیا هستم در فدراسیون می مانم و بعد از آن کنار می‌روم. این بحث به استقلال فدراسیون بر می‌گردد و خوب نیست کسی که سال‌های سال در فدراسیون فوتبال بگویند سریع کنار بزند.

وی یادآور شد: مهدی تاج در کمیته اجرایی AFC است و باید یک کمیته دیگر هم مسئولیت بگیرد. تاج توانمندی کار را دارد. او در فوتبال بوده و ان شاءالله خوب هم جلو می‌رود.

کفاشیان یادآور شد: مهمترین مسئله، فوتبال کشورمان است. مهم نیست چه اشخاصی هستند. دو، سه دوره که به جام جهانی رفتیم، مردم چقدر خوشحال بودند. همه باید از فوتبال حمایت کنند و باعث خوشحالی مردم شود.

وی درباره اینکه آیا اعتقاد دارد فساد در فوتبال وجود دارد؟ گفت: خیر فساد در فوتبال نیست. تخلف هست ولی فساد در فوتبال را قبول ندارم. حتی این سال‌ها کمتر هم شده است.

کفاشیان در پایان با بیان اینکه روزهایش را با ورزش و رفتن به پارک می‌گذراند، گفت: البته فوتبال را هم تعقیب می‌کنم ولی نه با استرس، بلکه با نشاط.

منبع: مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار