استفاده از فضای مجازی یک ضرورت است

فضای مجازی کانون بسیاری از بایدها و نبایدهاست. رهبر انقلاب فرموند: " ما نمی گوییم راه را ببندید، بلکه از این راه استفاده کنید." احمدرضا متین فر عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) توصیه می کند: والدین توجه داشته باشند و بیشتر برای تربیت فرزندان وقت بگذارند. پس ابزاری بنام سواد رسانه ای می تواند به ما کمک کند تا در تربیت فرزندان و اطلاعاتی که از این شبکه ها دریافت می کنند رصد شود.استفاده از فضای مجازی و سواد رسانه ای یک ضرورت است.

از گله مندی رهبر از وزارت ارتباطات و شورای مجازی تا سواد رسانه ای و آموزش تنها راه حل وارد شدن در فضای مجازی

اصحاب+عشق+(17)

این روز ها همه به نوعی در فضای مجازی درگیر هستند. خواسته یا ناخواسته در برخی موارد برحسب ضرورت ما مجبور هستیم در این فضا وارد شویم . امروزه این فضا برای جوانان و نو جوانان از سرگرمی و تبادل اطلاعات به مرکز تربیت و رشد فکری و فرهنگی تبدیل شده است. بنابراین فضای مجازی کانون بسیاری از بایدها و نبایدهاست.

به گزارش گلستان 24، دکتر احمدرضا متین فر مدیر مرکز سواد فضای مجازی سازمان سراج و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در کانون طه گرگان در جمع فعالان فرهنگی و مجازی  با موضوع آسیب ها و فرصت های فضای مجازی می گوید: رسانه اجتماعی فقط مسئول پیام رسانی توده اخبار به جامعه است.در حالیکه شبکه اجتماعی با مردم در تعامل بوده و در آن شاهد گفتگو و ارتباط  دو طرفه هستیم. همه این موارد در زمان حال اتفاق می افتد. و یک ارتباطی است که اطلاعات ذهن ما با استفاده از این پدیده به واقعت تبدیل می شود. پس در تعریف فضای مجازی ، این مسئله مورد توجه است که مجاز به معنای غیر حقیقی نیست !!بلکه دنیایی ست که بوسیله پدیده ای بنام اینترنت و شبکه ها بوجود آمده است،  و افکار ذهن شما در دنیای واقعی ظهور می کند. پس شبکه مجازی حقیقی ست.!!!

تغییر سبک زندگی توسط فضای مجازی

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع)  معتقد است مجاز یعنی توصیه و اداره ذهنمان در یک فضا ی دیگر بنام فضای مچازی!!این فضا زیر ساخت ، سخت  افزار، نرم افزار لازم دارد. باید امکانات داشته باشم تا ذهنمان  دراین فضا محقق شود. فضای حاکم، باعث می شود.تغییر سبک زندگی،  تغییر در سبک و سرعت بخشیدن در کارها، ارتباط با اشخاص داشته باشیم کار کردن دراین فضا بدون داشتن مرزی  با هر کجای دنیا اتفاق می افتد و...

وی با اشاره به تغییر سبک زندگی توسط فضای مجازی می گوید: چون فضای مجازی بر نظام فکری ما اثردارد. بنابراین در سبک زندگی ، بر روح روان و  شخصت تاثیر می گذارد .پس پرداختن به حوزه فضای مجازی بسیار مهم است. فضای مجازی اثرش به واسطه اطلاعات  بر نظام فکری و مغز تاثیر  گذاشته اطلاعات از موسیقی گرفته تا فیلم و..پیام  با سرعت زیادی در ذهن اثر می گذارد.

این ابزار مدتی تولید ذهنیت می کند و ذهنیت  پس از مدتی  تبدیل به رفتار می شود .بطوریکه احتمال دارد با شنیدن یک موسیقی غیر متعارف این موسیقی  در مغز پردازش شود و رفتار غیر متعارف تولید، وسپس در جامعه منتشر شود. این اطلاعات  وارده می تواند رفتاری به هنجار یا نا به هنجار تولید کند،  پس بنابراین باید اطلاعات را کنترل کرد.

وی با اشاره  به عدم رضایت رهبر نسبت به عملکرد مسئولان فرهنگی،  می افزاید: سخنان رهبر معظم انقلاب به عنوان راهبرد اصلی در حوزه استفاده از فضای سایبری است. به فرموده رهبر معظم انقلاب این فضا میدان افکار و میدان کارزار و جنگ حقیقی است. چون حرف آسان به گوش مردم دنیا می رسد یک فرصت است، پس میتوان گفت این فضا مفید است نه مضر.

بنده از وزارت ارتباطات و شورای مجازی گله مند هستم

رهبر انقلاب فرموند: "فضای مجازی امروز از فضای حقیقی زندگی ما چند برابر بزرگتر شده است. بعضی در فضای مجازی تنفس می کنند. زندگی آنها در فضای مجاز است. جوانان در فضای مجازی با انواع و اقسام کارها برنامه های علمی،  اینترنت،  شبکه اجتماعی،  خرید و فروش و... سرکار دارند.خب، اینجا لغزش گاه است.هیچکس نمی گوید این جاده کشیده نشود بلکه جاده را بساز و اتوبان داشته باشد.اما  مواظب باشی!!! آنجا که کوه ریزش می کند،  محاصره لازم را انجام بدهی!!

بنده از وزارت ارتباطات و شورای مجازی گله مند هستم سفارشم این است. ما نمی گوییم راه را ببندید،  بلکه از این راه که  توسط اشخاصی بنام  فضای مجازی باز شده  و دنیای سایبری خوانده می شود. استفاده کنید. اما استفاده درست انجام بدهید. دردنیا دارند استفاده درست انجام می دهند. بعضی از کشور ها طبق فرهنگ خودشان این فضارا قبضه کرده اند .ما چرا اینکار راانجام نمی دهیم ؟؟چرا حواسمان نیست!! چرا ؟؟این راه و این فضای غیر قابل کنترل  وغیر منضبط  را رها می کنیم".

فیلتر کردن فضای مجازی و شبکه های اجتماعی سطح جامعه درست نیست/  سواد رسانه ای و آموزش تنها راه حل

مدیر مرکز سواد فضای مجازی سازمان سراج محور ورود  به فضای مجازی را آموزش می داند و بر این باور است که  فیلتر کردن فضای مجازی و شبکه های اجتماعی سطح جامعه درست نیست. چرا که!! فرصتهای زیادی که خواص می توانند از آن برای اثر گذاری در جهت مصالح کشور استفاده کنند از بین می رود؛ حاکمیت باید با ایجاد سواد رسانه ای و آموزش،  نحوه صحیح استفاده از تکنولوژی،  زمینه آگاهی مردم و جلوگیری از مشکلات را فراهم کند.تا کاربران و جامعه در برابر آسیب ها واکسینه شده و از فرصت های به وجود آمده نهایت استفاده را ببرند.

images (3)

 

با سواد مجازی با ولنگاری فرهنگی مقابله کنیم

 متین فر با اشاره به  استفاده درست از این شبکه ها و تشخیص درست از نادرست اطلاعات تاکید می دارد: در این مورد باید مجهز به ابزاری بنام سواد فضای مجازی باشیم ، تا اطلاعات وارده ، به مغز را کنترل کنیم،  با سواد مجازی  فضولات اطلاعاتی از ذهن خارج می شوند. زیرا رسوب این فضولات،  نتیجه اش  ولنگاری فرهنگیست.

استفاده از فضای مجازی یک ضرورت است

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع)  توصیه می کند: والدین توجه داشته باشند و بیشتر برای تربیت فرزندان وقت بگذارند. ابزاری بنام سواد رسانه ای می تواند به ما کمک کند تا در تربیت فرزندان و اطلاعاتی که از این شبکه ها دریافت می کنند رصد شود.استفاده از فضای مجازی  و سواد رسانه ای یک ضرورت است. زیرا بیش از 20 میلیون نفر دراین کشور  متصل به فضای مجازی هستند.باید برا ی مقابله ، پالایش محتوا انجام بگیرد.اگر والدین با استفاده از سواد رسانه ای پالایش محتوا نداشته باشند تربیت ناقص می شود.همانطور که در دنیا بیشتر کشورها پالایش محتوادارند.متاسفانه در کشور ما ایران هر دولت سر کار آمد.شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شد. اما خروجی و عملکردی نداشت.پس پالایش محتوا اگر نداشته باشید، در تربیت فرزندان دچار مشکل خواهید شد.

اگر عرضه ی کار و مقابله با این جنگ سایبری را ندارید خیانکار نباشید

به فرموده رهبر فرزانه انقلاب :"رایانه و فضای مجازی که الان در اختیار شماست اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید ، می توانید یک حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمی شناسید ، برسانید . این فرصت فوق العاده ای است. مبادا این فرصت ضایع شود .اگر ضایع شد ، خدای متعال از من و شما در روز قیامت سوال خواهد کرد ."

نهضت سواد آموزی فضای مجازی باید را ه بیفتد.البته ورود در فضای مجازی احتیاج به؛ایمان ،علم،ذوق و سلیقه و هنردارد و بزرگترین آفت این کار گرفتار شدن به غرور، سیاست زدگی،حسادت،سطحی نگری،روز مرگی  است.مسئولان فرهنگی به هوش باشند که دشمنان از طریق فضای مجازی ایمان و غیرت جوان ایرانی و آینده سازان کشور را نشانه گرفته اند.اگر در خواب غفلت هستند بیدار شوند. اگر عرضه این کار را ندارند. مسئولیت فرهنگی را به اصلش بسپارند. اگر چنین نشود دشمن در جنگ فرهنگی ، کشور و سرمایه های این مرز و بوم را تسخیر می کند .پس اگر عرضه کار و مقابله با این جنگ سایبری را ندارید خیانکار نباشید. و کار را به اصلش واگذار کنید.زیرا تنها راه حل دراین جنگ فرهنگی و سایبری مقابله و جهاد فرهنگی ست.

انتهای پیام /

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار