ویژه‌نامه "راهپیمایی ارتش 20 میلیونی

روزنامه های اصلاح طلب و کارگزاران و خرده رسانه های وابسته به این جریان هستند از پوشش مراسم اربعین وحشت دارند و آن را بایکوت می کنند. شبیه آنچه سال گذشته اتفاق افتاد.

دلایل بایکوت راهپیمایی اربعین در رسانه‌های اصلاح‌طلب/فریاد بلند استکبارستیزی راهپیمایان اربعین و گوش ناشنوای اصلاح‌طلبان

 به گزارش گلستان24، راهپیمایی عظیم اربعین که سالیان اخیر با استقبال جمعیتی فراوان از کشورهای مختلف همراه شده است، از سوی جریان روشنفکر و نیز امپراطوری رسانه ای غرب سانسور و بایکوت می شود. این راهپیمایی تاثیر گذار و بیست میلیونی که بزرگترین اجتماع تاریخ و بشریت است، البته در شبکه های اجتماعی سانسور امپراطوری رسانه های غربی را می شکند و اروپا و آمریکا را در می نوردد.

 راهپیمایی اربعین

سانسور راهپیمایی اربعین در شرایطی اتفاق می افتد که کوچکترین اختلافات که توسط خود آمریکا و اسراییل در منطقه زمینه سازی می شود، در رسانه ها بزرگنمایی می گردد. به عبارت دیگر اربعین که نماد وحدت بزرگترین  اجتماع نسلمانان است و جمعیتی 5برابر حج در آن حضور دارند، بایکوت می شود، اما برای دامن زدن بیشتر به اختلافات در میان مردم منطقه، مسائل قومی و قبلیه ای مورد انتشار گسترده امپراطوری رسانه ای غرب قرار می گیرد.

بر اساس آنچه مسئولین عراقی اعلام می کنند؛ زائران وارد شده به عراق از ۶۰ ملیت هستند و جمعیت راهپیمایی اربعین از مرز بیست میلیون نفر گذشته است.  این رقم حدود 60% کل جمعیت عراق است. بیش از 5میلیون نفر از کشورهای مختلف در این راهپیمایی شرکت می کنند. با این همه سانسور رسانه های غربی و البته روزنامه های غرب زده و روشنفکری داخل از این راهپیمایی تمامی ندارد.

حتی ویژگی های متمایز اربعین و وجوه بی نظیر آن که در هیچ رخدادی دیده نشده است هم باعث نشده رسانه ها و جریان به اصطلاح روشنفکری به مثابه یک پدیده خارق العاده با این مسئله مواجهه کنند. در طول پیاده روی اربعین، بیش از 50 میلیون وعده غذایی در هر روز توزیع می شود. به عبارت دیگر، 700 میلیون وعده غذایی برای زائران در طی این مدت از زمان توسط مردم عادی و معمولی، کشاورزان و اهالی مسیرهای راهپیمایی تهیه و توزیع می شود. این واقعه باید در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود، اما در رسانه های عادی نیز بدان پرداخته نمی شود. ادیان مختلف در راهپیمایی اربعین شرکت می کنند. علاوه بر شیعیان، اهل سنت، حتی مسیحی‌ها،ایزدی‌ها،زرتشتی‌ها و صائبین هم در این اجتماع حضور می یابند، اما رسانه ها دلیل مهم تری برای نپرداختن به این موضوع دارند. اربعنی خود یک رسانه است و همین موضوع امپراطوری رسانه ای غرب را مستاصل کرده است.

پدیده اربعین با این همه وسعت و درگیرکنندگی، با جمعیتی فراگیر و حجمی گسترده و با همه ویژگی‌های خارق‌العاده‌اش برای مطالعه جامعه‌شناختی اما در داخل توسط برخی اساتید منتسب به جریان روشنفکری بایکوت شده است. رسانه‌های این جریان که عموما روزنامه های اصلاح طلب و کارگزاران و خرده رسانه های وابسته به این جریان هستند از پوشش این مراسم وحشت دارند و آن را بایکوت می کنند. شبیه آنچه سال گذشته اتفاق افتاد. به نظر میرسد رسانه های اصلاح طلب نیز به سان رسانه های غربی از پیام های ضد استکباری اربعین هراس دارند.

اما چرا پیاده‌روی اربعین از سوی برخی رسانه‌ها سانسور شد؟ علیرضا شجاعی‌زند، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در اولین همایش ملی «ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی اربعین» در این باره گفته است: وقتی به برخی پدیده‌های جهان اسلام نگاه می‌کنیم، می‌بینیم اجماعی برای دیده نشدن برخی پدیده‌ها و اصراری برای دیده شدن پدیده‌های دیگر وجود دارد. متاسفانه این جریان درون جامعه علمی هم راه افتاده است و برخی جامعه‌شناسان عمدا یا سهوا برخی مسائل را از زیر چشم می‌گذرانند بنابراین مساله من دیدن یا ندیدن می‌شود. اینکه جامعه‌شناسی، علم مطالعه پدیده‌های اجتماعی است. جامعه‌شناسان، پدیده‌های عظیمی چون اربعین و جمکران را نمی‌بینند، در عوض به موضوعات کوچک ادیان دیگر می‌پردازند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد هر چه پدیده‌های ایران آسیبی‌تر باشد، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، هر چه اپوزیسیون‌تر باشد، مطلوب‌تر می‌شود و هر چه چالش‌ها و تعارضات را بیشتر نشان دهد، به آن بیشتر توجه می‌شود. خلاصه! وقتی مساله‌مندی با این ویژگی‌ها تعریف شود، پدیده‌هایی مثل اربعین دیده نمی‌شود.

استاد حسن رحیم پور ازغدی به یکی از دلایل بایکوت این حرکت عظیم می پردازد و می گوید: پیاده روی اربعین، سیاسی ترین حرکت دنیا است چرا که اگر سیاسی نبود بایکوت نمی شود. یک جمع ۲۰ میلیونی به هر دلیلی حتی ۲۰ کیلومتر راه بیفتد همه جای دنیا، تمام رسانه ها ۲۴ ساعته آن را پوشش می دهند چرا این جریان ۲۰ میلیونی را هیچ کجای دنیا نشان نمی دهند و تمام رسانه ها آن را بایکوت می کنند؟

علی کریمیان دبیر اتحادیه رادیو و تلویزیونهای اسلامی با تاکید اینکه پوشش راهپیمایی عظیم اربعین در شهرهای نجف و کربلا خوشایند رسانه های غربی ها نیست گفته است: کلیه شبکه های اتحادیه رادیو تلویزیونهای اسلامی، 50 مرکز راهپیمایی اربعین را پوشش رسانه ای می دهند. امسال هم بعید می دانم که رسانه های غربی تلاشی برای پوشش این قضیه داشته باشند. راهپیمایی اربعین بزرگترین اجتماع انسانی است که در  تاریخ  سابقه نداشته است و حالا به دست مسلمانان و پیروان اهل بیت (ع) رقم می خورد و این خوشایند غربیها نیست. این راهپیمایی دررسانه های غربی پوشش داده نمی شود چون به نفع شان نیست که اینکار را یکنند.

علیرغم بی نظیر بودن این راهپیمایی عظیم رسانه ‌های آمریکایی و صهیونیستی این راهپیمایی را به طور کامل سانسور کرده و اشاره‌‌ای به آن نکردند شبکه های منطقه ای نظیر الجزیره و رسانه ‌های دولتی وابسته به رژیم سعودی و رژیم بحرین، از زیرنویس آن هم دریغ کردند.

یکی از افراد تاثیر گذار در منطقه چندی پیش خبرداد که وهابیت و رژیم سعودی برای سانسور راهپیمایی اربعین میلیونها دلار هزینه می کنند و پول به جیب رسانه های غربی می ریزند تا این واقعه را بایکوت کنند.

بایکوت راهپیمایی اربعین آنقدر زننده بود که نویسنده رسانه آمریکایی هافینگتون پست در گزارشی نسبت به این واقعه اعتراض می کند و می نویسد: سپس از رسانه‌های غربی به‌خاطر برخورد سیاسی با اربعین حسینی به شدت انتقاد می‌کند و می‌پرسد:« چگونه یک تظاهرات کوچک در لندن یا یک تظاهرات صدها نفری در «هنگ کنگ» پوشش داده می‌شود اما یک گردهمایی۲۰میلیونی با وجود وحشت و سرو صدای عراق، حتی موفق نمی‌شود به زیرنویس اخبار راه پیدا کند. علیرغم این که این رخداد دارای تمام عناصر حیاتی و ویژگی‌های چشم نواز، ارقام بزرگ و گیج کننده، اهمیت سیاسی، پیام انقلابی، پیشینه تاریخی  و اصل وجود است، یک تحریم غیر رسمی رسانه‌ای به این رویداد بسیار بزرگ تحمیل شده است.»

نویسنده هافینگتن پست که در این راهپیمایی عظیم حضور پیدا کرده است در پایان گزارش خود می نویسد که حتی تحریم رسانه ای هم نمی تواند اثر بزرگ این اجتماع بزرگ را از بین ببرد. او می نویسد: اگر دنیا حسین، پیامش و جان نثاری‌اش را شناخته بود، همه می‌توانستند ریشه‌های باستانی داعش را پیدا کنند و بفهمند که عقیده این گروه برای مرگ و نابودی از کجا سرچشمه می‌گیرد.قرن‌ها پیش بود که در کربلا بشریت شاهد بنیان گذاری وحشیگری و جنایت که در قتل حسین خلاصه شد، بود. این اتفاق مواجهه ظلمت مطلق با نور درخشان بود. مقابله فساد با فضیلت. از این روست که روح حسین تا به امروز زنده مانده است و حضورش با تمام جنبه‌های زندگی این افراد گره خورده. داستان او مبارزه‌ای قهرمانانه برای زندگی بهتر را تشویق و تحسین می‌کند و هیچ تحریم رسانه‌ای نمی‌تواند نور او را خاموش کند.حسین کیست؟ سوالی با این عمق که می‌تواند باعث شود افراد دین خود را تغییر دهند  و تنها زمانی می‌تواند پاسخ داده شود که شما با پای پیاده به حرم حسین رفته باشید./سراج24

 

ارسال نظر

آخرین اخبار