مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان:

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان گفت: قیمت‌گذاری گندم و محصولات کشاورزی توسط شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود و امسال هم قیمت تضمینی هر کیلوگرم گندم ۱۷۵ هزار ریال اعلام شده است.

قیمت تضمینی هر کیلوگرم گندم ۱۷۵ هزار ریال اعلام شده است

به گزارش خبرنگار گلستان 24، روح‌الله مهری با بیان اینکه امسال با توجه به افزایش نزولات جوی، برداشت بیش از یک میلیون تن گندم در گلستان پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: بخشی از تولید گندم استان برای خودمصرفی است و بقیه را دولت از کشاورزان به طور تضمینی می‌خرد که پیش‌بینی ما برای سال جاری خرید تضمینی ۹۰۰ هزار تن گندم در گلستان است.

وی کاهش واردات گندم را یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم برشمرد و گفت: در ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۱۰ میلیون تن گندم وارد کشور می‌شد اما با سیاست‌های خوب دولت مردمی، پارسال برداشت گندم در کشور به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرد و میزان واردات نیز با کاهش قابل توجه به قریب به ۲ میلیون تن رسید.

وی با بیان اینکه کاهش قابل توجه واردات گندم در راستای حمایت از کشاورزان و تولید انجام شده است، گفت: در راستای حمایت از تولید، کشاورز و افزایش تولیدات داخلی امکان افزایش قیمت گندم وجود دارد.

همچنین دولت سیزدهم در راستای تسهیل مراحل تحویل گندم به مراکز خرید تضمینی مشوق‌های مختلفی در نظر گرفته تا کشاورزان برای تحویل محصول دچار چالش نشوند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان در این باره افزود: همچنین در کشت قراردادی برای کشاورزانی که گندم خود را به مراکز خرید دولتی منتقل می‌کنند هزینه حمل در نظر گرفته شده است.

افزایش مراکز خرید تضمینی گندم در گلستان

به گفته مهری؛ امسال در راستای خدمات‌دهی بهتر به گندمکاران، مراکز خرید تضمینی گندم در گلستان از ۹۵ مرکز به ۱۰۹ مرکز افزایش پیدا کرد و این روند افزایشی همچنان ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: امسال برخی از مناطق استان گلستان که نقطه کور بوده و کشاورزان برای رساندن محصول خود به مراکز خرید تضمینی مجبور به طی‌کردن مسافت طولانی بودند از مراکز خرید تضمینی برخوردار شدند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان از خرید تضمینی گندم در ۶ سیلوی ملکی خبر داد و یادآور شد: در راستای حمایت از کشاورزان ساعت خرید تضمینی گندم تا ساعت ۲۳ ادامه دارد تا کشاورزان در این زمینه دغدغه‌ای نداشته باشند، همچنین تعداد کمباین‌ها هم افزایش یافته تا روند برداشت گندم سرعت بگیرد.

مهری از کشاورزان خواست از دروی محصول خود در ابتدای صبح پرهیز کنند تا رطوبت صبحگاهی به محصول تولیدی آنها آسیب وارد نکند.

وی رطوبت موجود در گندم را یک آسیب دانست و یادآور شد: از سویی دیگر رطوبت بالا موجب ماندگاری محصول در بین خوشه‌ها شده و همین مساله به کشاورز آسیب می‌زند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان از کشاورزان در ابتدای برداشت گندم، همراه کمباین حرکت کنند تا در صورت مشاهده ریزش شدید گندم، اقدامات لازم را انجام دهند.

مهری نسبت به هدررفت هفت تا ۱۰ درصدی گندم برداشت شده هنگام حمل از مزرعه تا مراکز خرید هشدار داد و تاکید کرد: باید در این بخش نیز اقدامات لازم انجام شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار