کشاورزان گلستان برای چندمین سال متوالی با برداشت ۸۶ هزار و ۵۰۰ تن دانه روغنی کلزا از ۵۱ هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی این محصول، رتبه نخست کشور کسب کردند.

پیشتازی گلستان در تولید کلزای کشور

به گزارش گلستان ۲۴؛ رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان با اعلام این خبر گفت: در حالی این میزان کلزا در استان تولید شده که کشاورزان برای تولید آن با تاخیر کشت به خاطر بارندگی، بارش باران در ماه های اسفند و فروردین و کاهش ساعت های آفتابی در روز و گسترش مبارزه با بیماری ها مواجه شدند.

علی موسی‌خانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: عملکرد برداشت کلزای مزارع گلستان در واحد سطح به طور میانگین حدود یک هزار و ۷۰۰ کیلوگرم بود.

در زمین های کشاورزی گلستان حدود ۱۵ رقم کلزا از جمله هایولای۵۰، هایولای ۴۸۱۵، هایولای ۵۵۹، آرجی‌اس، دِلگان و تِراپُل کشت می شود.

مطابق اعلام مسوولان اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان، با ایجاد ۵۰ مرکز خرید تضمینی در استان، محصول کلزای تولیدی کشاورزان با قیمت ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال برای هر کیلوگرم و لحاظ ۲ درصد ناخالصی و ۱۰ درصد رطوبت، تحویل گرفته و بهای آن نیز تسویه کامل شده است.

زراعت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است.

همچنین کشت کلزا ضمن مشارکت در تولید روغن خوراکی مورد نیاز کشور در داخل و تلاش برای بی نیازی از واردات این محصول، بهترین تناوب برای گندم و جو است که رعایت این امر علاوه بر افزایش تولید سال آینده، آفات، بیماری ها و علف های هرز را کاهش می دهد.

استان گلستان با داشتن ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی به ویژه دانه روغنی کلزا در کشور است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار